וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הציג את מדיניות החוץ שלו: "נפסיק את התמיכה במלחמה בתימן"

בביקור במחלקת המדינה, נשיא ארה"ב הודיע כי וושינגטון לא תתמוך עוד במלחמת הקואליציה הסעודית נגד המורדים החות'ים הפרו-איראנים, והשהה את הוצאת הכוחות מגרמניה שעליה הורה טראמפ. הוא לא הזכיר את ישראל, הפלסטינים או איראן. "אמריקה חזרה. הדיפלומטיה חזרה"

בווידאו: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מציג את מדיניות החוץ שלו/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז הערב (חמישי) על סיום התמיכה בפעילות של הקואליציה הסעודית בתימן, בתקווה לשים קץ לאחד המשברים ההומניטריים החמורים ביותר בעולם. בנוסף לכך, ביידן השהה את הוצאתם של אלפי חיילים אמריקנים מגרמניה, שעליה הכריז קודמו בתפקיד דונלד טראמפ, והצהיר כי יהפוך את התמיכה בזכויות להט"ב לאחד הבסיסים לקיום יחסים דיפלומטיים.

מלבד הפסקת התמיכה בקואליציה הסעודית, ביידן ימנה שגריר שיעסוק בסכסוך המתמשך. "זו מלחמה שיצרה אסון אסטרטגי והומניטרי", אמר, אך הבהיר כי ארצות הברית "תמשיך לסייע ולתמוך בערב הסעודית". בריאד בירכו על ההתחייבות שלו להגן על שלום הממלכה, אך לא התייחסו ישירות להפסקת הסיוע האמריקני למלחמה, שלא ברור כיצד תתממש בפועל.

הנשיא לא התייחס בנאומו לישראל, לפלסטינים או לאיראן, וטרם שוחח עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, או עם מנהיג אחר באזור, לאחר יותר משבועיים מכניסתו לתפקיד.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן מציג את מדיניות החוץ בוושינגטון  4 בפברואר 2021. רויטרס
"אמריקה חזרה". ביידן בנאומו, הערב/רויטרס

בהמשך, ביידן התייחס להפיכה במיאנמר. "צבא מיאנמר צריך להחזיר את הכוח ולשחרר את התומכים, הפעילים והבכירים. אסור להשתמש בכוח למחיקת תוצאות של בחירות תקינות", אמר.

הנשיא הנכנס סיפר ששוחח עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בשבוע שעבר והבהיר כי הימים שבהם ארצות הברית הייתה "עוברת בשתיקה" על מצב הפעילים במדינתו נגמרו. הוא אמר שמנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני, נכלא בשל "חשיפת שחיתות", ודרש ממוסקבה "לשחרר אותו באופן מידי וללא תנאים". הוא הוסיף כי "הניסיונות של רוסיה לדכא את חופש הביטוי והמחאה מדאיגים".

כמו כן, ביידן הביע את כוונתו להגדיל את מספר האשרות לפליטים בארצות הברית, לאחר שנים של שפל היסטורי תחת ממשל טראמפ. הממשל הקודם הציב תקרה של 15 אלף פליטים בשנה, הנמוכה ביותר מאז 1980. "מנהיגות מוסרית בנוגע לסוגיית הפליטים הייתה הסכמה בין-מפלגתית במשך עשורים רבים", הזכיר.

חזרה לגישה הרב-לאומית

ביידן נשא את הדברים בביקור ראשון במחלקת המדינה כנשיא, שבו הדגיש את הבטחתו לחזור לגישה רב-לאומית במדיניות החוץ האמריקנית ולשיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית, לאחר ארבע שנים של מדיניות "אמריקה תחילה" הלאומנית של הממשל הקודם. "אמריקה חזרה. הדיפלומטיה חזרה", אמר ביידן לצוות מחלקת המדינה. "אתם המרכז של כל מה שאני מתכנן. אתם הלב של זה".

מוקדם יותר היום, אמר ביידן כי ארצות הברית "תבנה מחדש את הבריתות ותתחבר מחדש לעולם", וציין כי בראש סדר העדיפויות שלו המלחמה בנגיף הקורונה, שינויי האקלים "ועמידה לצד הדמוקרטיה וזכויות האדם ברחבי העולם". ביידן וסגניתו, קמלה האריס, הודו לעובדי משרד החוץ, לפני שנפגשו עם שר החוץ, אנתוני בלינקן, מעט לפני הנאום.

"הוא רוצה לשלוח מסר ברור שלפיו אסטרטגיית הביטחון הלאומי שלנו תוביל יחד עם דיפלומטיה", אמר היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, בתדרוך לכתבים שקדם לנאום. לדברי סאליבן, הממשל קיים שיחות עם גורמים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות לגבי הבחינה מחדש של עסקאות הנשק, שכוללת את מכירת מטוסי F-35 לאמירויות.

תומכי החות'י במהלך מחאה מחוץ לשגרירות ארה"ב בצנעא, תימן בגין ההחלטה לייעד את הארגון כארגון טרור 18 בינואר 2021. רויטרס
התמיכה תיעצר. תומכי החות'ים בתימן/רויטרס

ביידן הבטיח לפעול לסיום המלחמה בתימן שנמשכת מאז 2015, אז גיבשה ערב הסעודית קואליציה של מדינות ערביות, כולל איחוד האמירויות הערביות, כדי לעצור את התקדמות המורדים החות'ים השיעים הנתמכים על ידי איראן. למרות העליונות האווירית, החות'ים עדיין שולטים בבירה צנעא ובחלקים נרחבים במדינה, ויש בידיהם ארסנל טילים ומל"טים שהולך וגדל, בו הם תוקפים את שטחה של ערב הסעודית.

סאליבן אמר כי "אנחנו במגעים עם צרפת, בריטניה וגרמניה כדי לגבש חזית מאוחדת בנושא האיראני", לאור המשך ההפרות של הסכם הגרעין והדרישה של איראן להסרת הסנקציות של ארצות הברית בטרם היא תשוב לציית לתנאי העסקה.

נשיא סין, שי ג'ינפינג באירוע הוקרה בבייג'ינג 
לתפקודה של סין במאבק נגד הקורונה 8 בפסטמבר 2020. AP
סין מהווה את אחד האתגרים הגודלים ביותר של ביידן/AP

סין מרחיבה את פעילותה הצבאית ופועלת להגדלת השפעתה ברחבי העולם. היא מהווה אולי את אחד האתגרים הגדולים ביותר שביידן יצטרך להתמודד איתם מאז כניסתו לתפקיד. ביידן כינה את בירת סין בייג'ינג כ"מתחרה הרצינית ביותר שלנו".

"אנחנו מוכנים לעבוד עם בייג'ינג כאשר האינטרס של אמריקה יהיה לעשות זאת, למרות שבמידת הצורך אנחנו נתעמת עם ההתעללויות הכלכליות שלה, ונתמודד עם פעולותיה הכוחניות והכפייתיות כדי לדחוף את התקפתה על זכויות אדם, קניין רוחני וממשל עולמי", אמר ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully