וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מומחים עם עמדות שונות": בלינקן רוצה לבנות צוות מגוון למו"מ עם איראן

3.2.2021 / 10:18

שר החוץ של ארה"ב ביקש מהשליח לנושא איראן, שהצוות שיטפל במשבר הגרעין יהיה מגוון ככל הניתן, ויכלול מומחים המחזיקים במגוון גישות כלפי טהראן. ההנחיה מצביעה על ניסיון הממשל להימנע מ"חשיבה קבוצתית" ולאותת למבקרים בישראל ובעולם הערבי כי עמדות שונות יילקחו בחשבון

בווידאו: איראן הודיעה על חידוש העשרת האורניום בפורדו לרמה של 20%/צילום: רויטרס

שר החוץ החדש של ארצות הברית טוני בלינקן ביקש מהשליח החדש לנושא איראן רוב מאלי להקים צוות משא ומתן שיכלול מומחים ודיפלומטים בעלי עמדות מגוונות לגבי הדרך לטפל במשבר הגרעין עם איראן - כך אמרו לוואלה! NEWS בכירים בממשל האמריקני.

בכירים בישראל ובמדינות המפרץ הביעו חשש ממינויו של מאלי בשל מה שהגדירו כ"גישה פייסנית ורכה" מצידו כלפי האיראנים. ההנחיות שנתן בלינקן למאלי מצביעות על כך שממשל ביידן מנסה מצד אחד להימנע מ"חשיבה קבוצתית" במהלך גיבוש המדיניות כלפי איראן, ובמקביל לאותת למבקריו בישראל, בעולם הערבי ובקונגרס האמריקני כי דעות ועמדות שונות יילקחו בחשבון.

לדברי מקור שמקורב לממשל ביידן, בלינקן ביקש ממאלי באופן מפורש לשלב בצוות שלו אנשים "בעלי עמדות ניציות יותר" בנושא האיראני. מאלי התחיל להקים את צוות המשא ומתן האמריקני, וברגע שיסיים לגייס את המומחים והדיפלומטים יתחיל לגבי אסטרטגיה לחידוש המגעים עם איראן.

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן במהלך תדרוך עיתונאים בוושינגטון 27 בינואר 2021. רויטרס
ביקש לשלב בצוות "בעלי עמדות ניציות יותר". שר החוץ בלינקן בתדרוך עיתונאים/רויטרס

בכירים בממשל ביידן אמרו כי בימים האחרונים החל מאלי בשיחות ראשוניות עם נציגי בריטניה, צרפת וגרמניה וכן עם בכירים בכמה ממדינות המפרץ ובישראל. לדבריהם, מאלי לא קיים עדיין מגעים עם איראן והוא רוצה להשלים קודם את ההתייעצויות עם בנות בריתה ושותפותיה של ארצות הברית בעולם ובאזור.

"שר החוץ בלינקן בונה צוות מסור שיכלול מומחים מפוכחים ובעלי ראש פתוח עם מגוון דעות", אמר דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס לוואלה! NEWS. "בראש הצוות יעמוד השליח המיוחד רוב מאלי, שמביא עמו מוניטין של הצלחה במו"מ שהטיל מגבלות וריסונים על תכנית הגרעין של איראן". פרייס הוסיף כי "שר החוץ בלינקן משוכנע שמאלי וצוותו יצליחו לעשות זאת פעם נוספת".

המחלוקת המרכזית: מי יעשה את הצעד הראשון?

מאלי היה חבר בצוות המשא ומתן האמריקני שגיבש את הסכם הגרעין עם איראן ב-2015. הוא אחד הקולות הבולטים שקראו לחזרה של ארצות הברית ואיראן להסכם המקורי, לפני תחילת משא ומתן על הסכם גרעין חדש ורחב יותר. בראיון ל-Axios לפני כמה שבועות אמר מאלי כי לשני הצדדים יש אינטרס לחזור להסכם הגרעין, עוד לפני בחירות לנשיאות באיראן בחודש יוני.

ממשל ביידן וממשלת איראן תומכות בחזרה להסכם הגרעין באופן עקרוני, אבל המחלוקת המרכזית בין הצדדים נוגעת לשאלה מי יעשה את הצעד הראשון. האמריקנים דורשים שאיראן תחזור קודם כל ליישום מלא של כל ההתחייבויות שלה במסגרת הסכם הגרעין, ורק אז ארצות הברית תסיר את הסנקציות שהוטלו עליה על ידי ממשל טראמפ. העמדה האיראנית הפוכה - קודם כל ארצות הברית תסיר את הסנקציות, ורק אחר כך איראן תחזור ליישם את ההסכם.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף רמז בראיון ל-CNN בתחילת השבוע כי ייתכן וניתן יהיה למצוא פשרה. הוא טען כי שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל, שעומד בראש הוועדה המשותפת של כל המדינות שחתומות על הסכם הגרעין, יוכל להציע מנגנון "שיסנכרן ויתאם" בין הצעדים שארצות הברית ואיראן יבצעו.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, 26 בינואר 2021.. AP
רמז שייתכן וניתן יהיה למצוא פשרה. שר החוץ של איראן מוחמד זריף, השבוע/AP

דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס אמר כי הנשיא ביידן מחויב לחזור להסכם הגרעין במידה ואיראן תנקוט בצעדים הדרושים. לדבריו, בשלב הבא ארצות הברית תרצה לגבש הסכם גרעין חדש, שיהיה "חזק יותר ולטווח ארוך יותר", ויטפל בנושאים אחרים שמדאיגים את ארצות הברית כמו תכנית הטילים של איראן.

עם זאת, הוא הדגיש כי "יש עוד דרך ארוכה" עד שאיראן תגיע לנקודה בה היא מיישמת שוב את כל המחויבויות שלה. לדבריו, האיראנים צריכים לנקוט בצעדים רבים וארצות הברית תצטרך לוודא שהדבר אכן קרה. "בכל מקרה אנחנו נהיה מתואמים מאוד עם בנות בריתנו והשותפות שלנו וכן עם הקונגרס", הוא אמר.

בימים האחרונים איראן המשיכה לנקוט בצעדים שמפרים את הסכם הגרעין. אתמול הודיעה איראן כי החלה להעשיר אורניום במתקן בנתנז באמצעות צנטריפוגות מתקדמות מדגם IR-2. מדובר בצנטריפוגות שאסורות לשימוש לפי הסכם הגרעין, וכאלו שמהירות פי ארבעה מהצנטריפוגות הישנות יותר שבידי איראן. האיראנים אף הודיעו כי הם התקינו צנטריפוגות מתקדמות עוד יותר מדגם IR-6 במתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully