וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ האמריקני המיועד: נתייעץ עם ישראל לפני שנחליט על הסכם עם איראן

עודכן לאחרונה: 27.1.2021 / 21:06

אנתוני בלינקן אמר בשימוע בסנאט כי הממשל החדש יתייעץ בנושא גם עם מדינות המפרץ. הוא הוסיף כי הם תומכים בפתרון שתי המדינות, אך "קשה לראות סיכויי התקדמות בטווח הקצר". בנוסף, הצהיר שר החוץ המיועד כי "ירושלים היא בירת ישראל" וכי השגרירות האמריקנית תישאר בה

בווידאו: איראן ביצעה ניסוי בירי טיל מצוללת/מתוך טוויטר

שר החוץ האמריקני המיועד, אנתוני בלינקן, אמר היום (שלישי) בשימוע בסנאט כי הממשל של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן יתייעץ עם ישראל ועם מדינות המפרץ לפני שארצות הברית תחזור להסכם הגרעין עם איראן. "כשהנשיא ייכנס לתפקיד נראה מה איראן עושה ואז נחליט איך להתקדם", אמר בלינקן. בנוסף לכך, הביע בלינקן תמיכה בפתרון שתי המדינות, וגם הכיר בירושלים כבירת ישראל, וציין כי השגרירות האמריקנית תישאר בה.

שר החוץ המיועד ציין כי ארצות הברית רחוקה עדיין מחזרה להסכם הגרעין. לדבריו, הנשיא הנבחר מחויב למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. "איראן כמדינה גרעינית או אפילו כמדינת סף גרעינית תהיה מסוכנת עוד יותר ממה שהיא עכשיו. לכן יש אחריות דחופה לעשות הכל כדי למנוע מאיראן אפילו להתקרב ליכולת להשגת נשק גרעיני", אמר בלינקן.

הוא הוסיף כי הסכם הגרעין הצליח לבלום את איראן מלהשיג מספיק חומר בקיע כדי לבנות נשק גרעיני. כמו כן, ציין כי אחרי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, איראן הגדילה את מאגר האורניום המועשר ומעשירה לרמה גבוהה יותר. "התוצאה היא שזמן הפריצה האיראני לפצצה ירד משנה תחת ההסכם ל-3-4 חודשים בלבד לאחר הפרישה מההסכם", אמר.

שר החוץ האמריקני המיועד, אנתוני בלינקן, בשימוע בסנאט. 19 בינואר 2021. רויטרס
לדבריו, הנשיא הנבחר מחויב למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. בלינקן, היום/רויטרס

בלינקן הוסיף כי אם איראן תחזור ליישם את מחויבויותיה בהסכם הגרעין, גם ארצות הברית תחזור ליישם את ההסכם. "אבל ננצל זאת כדי להשיג בהמשך הסכם ארוך וחזק יותר, שיעסוק גם בנושאים אחרים כמו טילים בליסטיים וטרור", אמר.

לגבי חיסולו של קאסם סולימאני, הוא אמר כי "אף אחד לא מזיל דמעות על חיסולו. השאלה היא האם החיסול יגביר את הביטחון שלנו. אחרי החיסול מאות חיילים שלנו נפצעו בתגובה האיראנית, והשגרירות שלנו בבגדאד הותקפה. אני חושב שהחיסול שלו לא שיפר את הביטחון שלנו אלא פגע בו".

בנושא ההסכמים בין ישראל למדינות ערב אמר בליניקן שהם חיוביים. "אולי ניתנו התחייבויות אמריקניות במסגרת ההסכמים שנצטרך לבחון מחדש, אבל הנורמליזציה הפכה את ישראל לבטוחה יותר ואת האזור לבטוח יותר", ציין.

נשיא ארצות הברית הנבחר, ג'ו ביידן, מבשר על הרכב הצוות המדעי שלו בווילמינגטון, דלאוור, ב-16 בינואר 2021. רויטרס
הממשל שלו יתייעץ עם ישראל לגבי חזרה להסכם הגרעין. ביידן, בשבוע שעבר/רויטרס

גם לויד אוסטין, מועמדו של ביידן לתפקיד שר ההגנה, התייחס לנושא האיראני במהלך השימוע שנערך לו בסנאט. הוא אמר כי איראן מהווה איום על בנות הברית של ארצות הברית ועל הכוחות האמריקניים במזרח התיכון. "איראן ממשיכה להיות אלמנט מערער באזור. היא מהווה איום לשותפינו ולכוחות שלנו שם", אמר אוסטין. "אם איראן אי פעם תשיג יכולת גרעינית, כל בעיה שנתמודד איתה באזור תהיה קשה יותר".

"ירושלים היא בירת ישראל. נשאיר שם את השגרירות"

כמו כן, התייחס בלינקן למצב המדיני, ואמר כי הממשל החדש תומך בפתרון שתי המדינות. "זה מה שישמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. קשה לראות סיכויי התקדמות בנושא הישראלי-פלסטיני בטווח הקצר. אנחנו רוצים למנוע ביצוע של צעדים חד-צדדיים ומקווים שנוכל לאט לאט לבנות אמון לחזור למשא ומתן", אמר. הוא הביע הכרה בירושלים כבירת ישראל, ואמר כי ארצות הברית תשאיר את השגרירות שלה בעיר.

אתמול נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו דחף להעלות בישיבת הממשלה החלטה על הכשרה נרחבת של מאחזים בגדה המערבית, יממה לפני השבעתו של ביידן. ההצעה לא עלתה בסוף לסדר היום של הממשלה, לאחר התנגדותו של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ.

מתחם השגרירות האמריקנית, ירושלים, 2 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
תישאר בבירה. מתחם השגרירות האמריקנית בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

שעתיים לפני כינוס ישיבת הממשלה, נתניהו עדיין לחץ להעלות את הצעת ההחלטה להצבעה, ומגעים התקיימו בינו לבין לשכת שר הביטחון בנושא. גורמים בסביבת ראש הממשלה טוענים כי גנץ נתן את הסכמתו למהלך אחרי שכבר הצהיר פומבית שהוא מתנגד לו.

אולם גורמים בלשכת שר הביטחון הכחישו את הדברים, ואמרו שגנץ אכן מתנגד וכי הצעת ההחלטה לא תעלה להצבעה. בהמשך, בעקבות הפרסום, הבהיר גנץ כי "בישיבת הממשלה לא תעלה שום הצעה חסרת אחריות מדינית, בתקופה כה רגישה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully