וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו: אל-קאעדה הקים בסיס בית חדש באיראן

עודכן לאחרונה: 12.1.2021 / 18:27

שר החוץ של ארה"ב חשף קשרים בין ארגון הטרור לטהראן, ואמר כי "צריך לפעול נגדם, הם מאיימים על יחסי ישראל עם המפרץ". פומפאו אישר כי מספר 2 באל-קאעדה שלפי דיווחים חוסל על ידי ישראל - נהרג באיראן באוגוסט 2020. זריף הכחיש: "שקרים מחרחרי מלחמה"

בווידאו: פומפאו אומר שאיראן נחושה לחזור לשולחן המו"מ/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, חשף הערב (שלישי) שורת קשרים בין ארגון הטרור אל-קעאדה לבין איראן. זאת, במסגרת מידע מודיעיני חדש שסיווגו הוסר לאחרונה, ושבוע ימים לפני חילופי הממשל במדינה. בנאום שנשא בוושינגטון אמר פומפאו כי לאל-קאעדה יש בסיס מבצעים חדש - באיראן. "צריך להכיר בקשרים בין איראן לבין אל-קאעדה ולפעול נגדם", ציין.

לדבריו, בשנת 2015 חל שינוי בקשרים בין איראן לבין אל-קאעדה: איראן הסכימה לאפשר לארגון להקים מפקדה באיראן בתנאי שפעילי אל-קאעידה במדינה יישארו תחת פיקוח שירותי המודיעין האיראניים. המודיעין האיראני סייע לאנשי אל-קאעדה ונתן להם דרכונים מזויפים וסיוע אחר. בכירי אל-קאעדה יושבים היום בלב טהראן, אמר.

שר החוץ של ארצות הברית הזהיר כי הקשרים בין הרפובליקה האסלאמית לבין ארגון הטרור עשויים לפגוע ביחסי ישראל עם המפרץ. "שיתוף הפעולה בין איראן לבין אל-קאעדה מאיים על הסכמי אברהם בין ישראל למדינות המפרץ, כיוון שהם עלולים לבצע פיגועי טרור משותפים כדי לפגוע בהסכמים", אמר.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בביקור בכווית. 4 בצדמבר 2020. רויטרס
קרב מאסף. פומפאו בכווית, בחודש שעבר/רויטרס

הוא התייחס למות בכיר הארגון אבו מוחמד אל-מסרי, שלפי דיווחים חוסל באיראן על ידי ישראל, ואמר כי הוא יכול לאשר באופן רשמי שמספר 2 באל-קאעדה נהרג באיראן ב-7 באוגוסט 2020. עם זאת, פומפאו לא חשף פרטים נוספים על זהות מבצעי החיסול או מיקומו המדויק.

לפי דיווח בניו יורק טיימס, חיסולו של אל-מסרי היה מבצע משותף של המודיעין האמריקני והמוסד. אל-מסרי חוסל יחד עם בתו שהיתה נשואה לחמזה בן-לאדן - בנו של מייסד ארגון אל-קאעדה. השניים שהו בדירות מסתור באיראן תחת כיסוי והיו תחת חסותו של המודיעין האיראני.

בעיתון דווח כי סוכנים ישראלים פעלו בהוראת ארצות הברית וירו בו מאופנוע ברחובות טהראן. אל-קאעדה ואיראן לא פרסמו את דבר מותו, ובאיראן דווח בזמנו כי מדובר בפרופסור להיסטוריה ובבתו. טהראן הכחישה את הדיווח וכל נוכחות של פעילי אל-קאעדה בשטחה.

חשיפת המידע המסווג על ידי פומפאו נועדה להביך את איראן ולהקשות על ממשל ביידן לחדש את המו"מ עם המשטר בטהראן על הסכם הגרעין לאחר ההשבעה ב-20 בינואר.

מוחמד אל-מסרי, סגן מנהיג אל-קאעדה. FBI, אתר רשמי
באיראן דווח כי מדובר בפרופסור להיסטוריה. אבו מוחמד אל-מסרי/אתר רשמי, FBI

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף הכחיש את דבריו של שר החוץ האמריקני וכינה את הקשרים שחשף בין איראן לאל-קאעדה כ"פיקטיביים". הוא האשים את פומפאו בהפצת "שקרים מחרחרי מלחמה".

במקביל, העיתונאית מרדית' מקגרו מאתר פוליטיקו דיווחה כי ראש המוסד יוסי כהן מבקר בוושינגטון ונפגש אמש עם פומפאו. לפי הדיווח, השניים נראו סועדים הלילה במסעדה בעיר.

מחלקת המדינה האמריקאית קוראת לסייע באיתור    מנהיג אל קאעידה, עבד א-רחמן. מחלקת המדינה האמריקנית, אתר רשמי
הודעת משרד החוץ האמריקני לסיוע באיתור מנהיג אל-קעאדה/אתר רשמי, מחלקת המדינה האמריקנית

איראן הייתה יעד מרכזי של ממשל טראמפ ופומפאו ביקש בשבועות האחרונים להגביר את הלחץ על טהראן ולהדק את הסנקציות עליה. יועציו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן מאמינים שהממשל היוצא מנסה להקשות עליו לחדש את המגעים עם איראן ולגבש איתה הסכם גרעין בינלאומי חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully