וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הכריזה על החות'ים הפרו-איראנים בתימן ארגון טרור

עודכן לאחרונה: 11.1.2021 / 22:10

פומפאו אמר כי המהלך יועבר לאישור הקונגרס, אך דיפלומטים וארגוני סיוע חוששים מפגיעה בשיחות השלום והחמרת המצב ההומניטרי. זהו מאמץ נוסף של ממשל טראמפ היוצא להקשות על ביידן לשוב להסכם הגרעין. החות'ים: "שומרים לעצמנו את הזכות להגיב בהתאם"

בווידאו: נמל התעופה בעדן שבתימן הותקף עם נחיתת מטוס הממשלה החדשה/מתוך טוויטר

ארצות הברית הכריזה הלילה (שני) על המורדים החות'ים בתימן ארגון טרור, במהלך נוסף של ממשל טראמפ היוצא שנועד להקשות על הנשיא הנכנס ג'ו ביידן לחזור למשא ומתן עם איראן ולהסכם הגרעין.

ההצהרה נמסרה על יד שר החוץ מייק פומפאו, שאמר כי מחלקת המדינה תעדכן את הקונגרס על כוונתו להגדיר את ארגון אנסראללה של החות'ים השיעים ארגון טרור. דיפלומטים וארגוני סיוע חוששים שהמהלך יקשה על שיחות השלום בין המורדים השולטים בצנעא הבירה לבין הממשלה היושבת בעיר עדן בדרום ונתמכת על ידי הקואליציה הסעודית-אמירתית.

תימן, המצויה במלחמה מאז 2015, סובלת מהמשבר ההומניטרי החמור ביותר בעולם. פומפאו אמר כי ארצות הברית מתכננת לנקוט צעדים להפחתת השפעה על הפעילות ההומניטרית במדינה ועל יבוא מוצרים. הוא גם הכריז כי שלושה מראשי החות'ים יוכנסו לרשימת הטרור, בהם המנהיג שלהם עבד אל-מאלכ אל-חות'י. פומפאו ציין כי ההחלטות ייכנסו לתוקף ב-19 בינואר, יום לפני השבעת ביידן.

מורדים חות'ים בתימן, 1 באוגוסט 2019. AP
שולטים בבירה צנעא. המורדים החות'ים/AP

ברויטרס דווח כי ההחלטה התקבלה אחרי שבועות של דיון ער בתוך ממשל טראמפ ומחלוקות פנימיות סביב הדרך שבה יונפקו אישורים חריגים למשלוחי סיוע, בדומה להחרגות שניתנות לארגונים הפועלים באיראן ובוונצואלה.

ארגוני סיוע בינלאומיים אומרים כי ההחרגות שניתנות למדינות הנתונות תחת סנקציות נכשלות פעמים רבות, מאחר שבנקי סיוע וחברות ביטוח חוששות מהן.

בכיר בחות'ים אמר כי הם שומרים לעצמם את הזכות להגיב למהלך האמריקני. "המדינות של ממשל טראמפ וההתנהגות שלו הן טרוריסטיות", צייץ מוחמד עלי אל-חות'י. "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להגיב לכל הכרזה של ממשל טראמפ או של ממשל כלשהו".

החות'ים בתימן בסלפי מחוץ לקברו של בכיר הארגון בצנעא, תימן 11 בינואר 2021. רויטרס
ניסיון לחדש את שיחות השלום. החות'ים בצנעא/רויטרס

האו"ם מנסה בימים אלו לחדש את שיחות השלום בין החות'ים לקואליציה והממשלה בעדן, ששבה לעיר בחודש שעבר אך התקבלה במתקפה על נמל התעופה שלטענתה בוצעה על ידי המורדים. הם מכחישים זאת. תימן גם סובלת מקריסה כלכלית ומהשלכות מגיפת הקורונה, ו-80% מתושבי המדינה זקוקים לסיוע. בכירים באו"ם מזהירים כי מיליוני אנשים בסכנת רעב והם זקוקים לסכומים נוספים כדי לעמוד באספקת העזרה ההומניטרית.

הארגון הזהיר כי צפויות להיות להכרזה "השלכות הומניטריות חמורות והשלכות פוליטיות". הדובר סטפן דוג'ריק אמר כי ארצות הברית צריכה "להעניק במהירות את הרישיונות והחריגות הנדרשים כדי להבטיח שהסיוע ההומניטרי ימשיך להגיע לכל האזרחים ללא הפרעה", והוסיף כי האו"ם "חושש שההכרזה תפגע במאמצים לחידוש ההליך הפוליטי בתימן, ותרחיק אפילו יותר את עמדות הצדדים בסכסוך".

בסעודיה בירכו, איראן: "הממשל פושט הרגל מכתים את תדמית ארה"ב"

בערב הסעודית, שסבלה לא מעט מהתקפות המורדים החות'ים, בירכו על המהלך. ממשרד החוץ נמסר כי הם מקווים שההכרזה תוביל להפסקת התקיפות של המורדים, "הנתמכים על ידי איראן", ותגרום להם לשוב לשולחן המשא ומתן.

מנגד, במשרד החוץ באיראן גינו את המהלך ואמרו כי "סביר להניח שהממשל האמריקני פושט הרגל ינסה להכתים עוד יותר את תדמיתה של ארצות הברית בימיו הנותרים ולהרעיל את המורשת האמריקנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully