וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן חתם על צו לאיחוד משפחות מהגרים שהופרדו על ידי ממשל טראמפ

3.2.2021 / 10:21

נשיא ארה"ב ממשיך בביטול המדיניות השנויה במחלוקת של קודמו, והשר לביטחון המולדת - הראשון ממוצא היספני - יעמוד בראש כוח המשימה לאיחוד כ-600 עד 700 ילדים שהופרדו ממלוויהם המבוגרים. "להפוך את הבושה המוסרית והלאומית של הממשל הקודם"

בווידאו: ביידן חותם על צווים לביטול הפרדת משפחות מהגרים/צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם הלילה (רביעי) על שלושה צווים נשיאותיים שנועדו לאחד משפחות מהגרים, שהופרדו כחלק מהמדיניות של הנשיא הקודם דונלד טראמפ והורה לבחון מחדש בצורה רחבה יותר את מדיניות ההגירה של קודמו הרפובליקני.

בניסיון לעצור את ההגירה הבלתי חוקית, ממשל טראמפ הפריד בין מבוגרים ללא תעודה לילדים כשחצו את הגבול לארה"ב ממקסיקו. הצווים של ביידן יובילו להקמת כוח משימה שינסה לאחד מחדש כ-600 עד 700 ילדים הנמצאים עדיין בנפרד ממשפחותיהם.

ממשל טראמפ הפריד לפחות 5,500 ילדים ממבוגרים לאורך הגבול בין 2017 ל-2018 במסגרת מדיניות "אפס סובלנות", שבוטלה אחרי שעוררה סערה ארצית ובינלאומית. פעילים למען המהגרים אמרו כי גם ממשלו של הנשיא ברק אובמה - שבו שירת ביידן כסגן הנשיא - הפריד ילדים ללא מסמכים ממבוגרים לאורך הגבול, אם כי לעתים רחוקות הרבה יותר.

"אני לא יוצר חוק חדש, אני מבטל מדיניות רעה", אמר ביידן במהלך טקס החתימה על הצווים הנשיאותיים בבית הלבן. מי שיעמוד בראש כוח המשימה לאיחוד המשפחות הוא השר לביטחון המולדת החדש אלחנדרו מיורקס, שאושר אתמול על ידי הסנאט ויהיה האדם הראשון בתפקיד ממוצא היספני. "אנחנו הולכים לעבוד כדי להפוך את הבושה המוסרית והלאומית של הממשל הקודם", אמר ביידן.

איגוד החירויות האמריקני (ACLU), שעתר לבתי המשפט כדי לאחד בין המשפחות, ביקש מהממשל להעניק להן מעמד חוקי וכן פיצוי כספי להן ולעורכי דינן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והשר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקס בעת חתימה על צווים נשיאותיים במדיניות ההגירה, 2 בפברואר 2021. AP
"אני לא יוצר חוק חדש, אני מבטל מדיניות רעה". ביידן/AP

ביידן מציע לקדם חקיקה שתסלול את הדרך לאזרחות עבור כ-11 מיליון איש שלפי ההערכות חיים בארצות הברית ללא אחת כזאת, והחזון שלו עשוי להאריך הרבה מעבר לכהונתו אם יצליח לקבל די תמיכה בקונגרס המפולג.

בחינת מדיניות הביטחון בגבול תכלול את השארתם של מבקשי מקלט בערי גבול במקסיקו בזמן שהדיונים בעניינים מתנהלים בבתי המשפט בארצות הברית. כ-70 אלף איש כלולים במדיניות "להישאר במקסיקו" שבה החל ממשל טראמפ בינואר 2019, ושאותה הבטיח ביידן לבטל.

ביידן ביקש "אסטרטגיה מדורגת עבור כניסה בטוחה וסדורה לארצות הברית" של אלו שכבר ממתינים במקסיקו לפני החלטת בתי המשפט. בנוסף לכך, הנשיא הדמוקרטי הורה להפסיק להחזיק במבקשי מקלט במעצר של משמר הגבול שמנעה מהם למעשה גישה לעורכי דין, וכן הוא הורה לבחון את הליך הגירוש המזורז ברחבי המדינה ואת ההסכמים שחתם הממשל הקודם עם גואטמלה, אל סלבדור והונדורס לדחיית בקשות המקלט שלהם.

עם זאת, ביידן לא התייחס להקפאה של רבות מאשרות העבודה הזמניות והגרין קארד בזמן התאוששות הכלכלה ממגיפת הקורונה, כפי שחלק ציפו ממנו. יועציו של ביידן הבהירו כי יידרשו חודשים עד שהפיכת המדיניות של טראמפ תורגש בשטח.

"זה פער די גדול עבורם לא לפעול ביחס למי שנאסר עליו לקבל ויזה משום שההשפעה היא כל כך דרמטית ומשמעותית", אמר גרג צ'ן, מנהל היחסים עם הממשלה באיגוד עורכי הדין להגירה של אמריקה. לדבריו, שינויים רבים יצטרכו לעשות דרך משרדים ממשלתיים, כמו המשרד לביטחון המולדת, ולא דרך הבית הלבן.

ילדי מהגרים ממתינים בגבול מקסיקו לגירוש מארה"ב. AP
ממשל טראמפ הפריד בין הילדים למבוגרים. ילדי מהגרים ממתינים בגבול מקסיקו לגירוש/AP

בממשל ביידן קוראים למבקשי המקלט שלא להגיע לארצות הברית עד לגיבוש מדיניות הגירה חדשה. "זה עדיין מסע מסוכן", אמרה אתמול דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי. "זה לא הזמן להגיע לארצות הברית". הצווים של ביידן ממחישים כיצד נשיאי ארצות הברית יכולים ליישם ולבטל חלקים במדיניות ההגירה בהנפת קולמוס. שינויים עמוקים יותר זקוקים לאישור הקונגרס, שזו משימה קשה שבה נכשלו טראמפ, אובמה וג'ורג' וו. בוש.

סטיבן מילר, אחד מאדריכלי מדיניות ההגירה הנוקשה של טראמפ, אמר ביום ראשון לרשת פוקס כי הצעדים של ביידן מהווים את "סופה של כל אכיפת ההגירה" בארצות הברית.

מנגד, ארגונים התומכים במהגרים שיבחו ברובם את הצעדים האחרונים של ביידן, אף שההתלהבות הייתה פחותה בהשוואה למהלכים שהעביר הנשיא ביומו הראשון בתפקיד בחודש שעבר.

"הצעדים החיוביים שהממשל עשה חייבים להיות ההתחלה, ולא הסוף", אמר אתמול עלי נורני, נשיא פורום ההגירה הלאומי. "הקונגרס חייב להתבסס על הצעדים הראשונים הללו כדי למצוא פתרונות קבע לשיפור מערכת ההגירה שלנו".

קלי גרסיה, יועץ למדיניות פדרלית בקרן הפעולה של המרכז החוקי לדרום העני, אמרה כי הצווים של ביידן מעודדים, אבל "לא יעזרו באופן מידי לקהילות המהגרים שנואשות לפעולה קונקרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully