וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ביטל את פרויקט צינור הנפט קיסטון, טרודו "מאוכזב"

נשיא ארה"ב החדש עצר את המיזם השנוי במחלוקת שבו נאבקו ילידים וארגונים למען הסביבה בעשור האחרון. בקנדה, שם הצינור היה אמור להזניק את תעשיית הנפט, התאכזבו. עם זאת, בשיחת טלפון ראשונה בין ביידן לטרודו סיכמו השניים על העמקת שיתוף הפעולה ועל פגישה קרובה

בווידאו: ביידן חתם על צווים למלחמה בקורונה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביטל את פרויקט צינור הגז קיסטון XL השנוי במחלוקת, וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הביע בפניו את "אכזבתו" במהלך שיחת הטלפון הראשונה ביניהם מאז השבעת הנשיא הדמוקרטי ביום רביעי.

הצינור נועד להעברת 830 אלף חביות נפט מדי יום משדות באלברטה, קנדה, למדינת נברסקה, ולהצטרף לצינור קיים. קבוצות של ילידים החיים באזור ופעילים למען הסביבה מנהלים מאבק בפרויקט זה יותר מעשור, והוא נמשך בהוראת הנשיא הרפובליקני הקודם דונלד טראמפ אחרי שנעצר על ידי קודמו ברק אובמה, שביידן שימש סגנו.

לפי החברה שהקימה את הצינור, TC Energy Corp, כאלף משרות בנייה יאבדו בשבועות הקרובים בשל ביטול המיזם, שהיה אמור להזניק את תעשיית הנפט הקנדית.

לפי לשכתו של טרודו, במהלך השיחה בת חצי השעה שהתקיימה אתמול בערב, טרודו "הדגיש את הרווחים הכלכליים והאנרגטיים החשובים ביחסים הבילטרליים שלנו כמו גם את תמיכתו בעובדי האנרגיה". עם זאת, בהודעה נמסר כי השניים חלקו ערכים משותפים סביב שורת נושאים כמו שינויי האקלים ומנהיגות גלובלית, וכן שיתוף פעולה במאבק במגיפת הקורונה.

מהבית הלבן נמסר כי "הנשיא הכיר באכזבה של ראש הממשלה טרודו ביחס להחלטה לבטל את האישור של צינור הנפט קיסטון XL, וחזר על מחויבותו לשמור על דיאלוג בילטרל פעיל ולהעמיק את שיתוף הפעולה עם קנדה".

צבאים עומדים בסמוך למאגר צינורות של פרויקט קיסטון XL בדקוטה הצפונית, 25 בינואר 2017. רויטרס
היה אמור להעביר 830 אלף חביות. חלקים לבניית הצינור בצפון דקוטה/רויטרס

למרות המחלוקת סביב הצינור, שני המנהיגים אמורים להיפגש בחודש הבא. מלשכתו של טרודו נמסר כי הם דנו גם בהרחבת שיתוף פעולה בנושאי ביטחון ובאזור הארקטי, וכן ב"מעצר השרירותי" של שני אזרחים קנדים בסין. טרודו אף הפציר בביידן לבטל את התעריפים שהטיל טראמפ על מוצרי עץ מקנדה.

טרודו, ששוחח על הפרויקט עם ביידן עוד בנובמבר, לא צפוי לנקוט פעולת תגמול כפי שדרש ממנו ראש ממשלת אלברטה ג'ייסון קנדי, שכינה את ביטול פרויקט הצינור "עלבון ומכה בבטן" אחרי שממשלתו השקיעה מיליארד וחצי דולר בפרויקט בשנה שעברה.

ראש ממשלת קנדה תיאר את נשיאותו של ביידן כ"עידן חדש" ביחסים בין שתי השכנות, ואמר לכתבים אחרי השיחה עמו כי הוא מצפה לעבוד עמו. הוא שיבח את מחויבותו של נשיא ארצות הברית החדש להיאבק בשינויי האקלים.

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בפרלמנט הקנדי, 9 בדצמבר 2016. רויטרס
"עידן חדש" ביחסים בין המדינות. טרודו וביידן בפרלמנט הקנדי, 2016/רויטרס

היחסים הקרובים באופן מסורתי בין ארצות הברית לקנדה התערערו בתקופת הכהונה הסוערת של טראמפ. ב-2018 הוא הטיל מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום, והצית מלחמת סחר עם קנדה.
המשבר הפך לאישי בפסגת 7G שהתקיימה בהמשך אותה שנה בקנדה, אחרי שטרודו שב על התנגדותו למכסים. טראמפ אמר כי עמדתו עולה לקנדה "הרבה מאוד כסף" וכינה אותו "שקרן וחלש מאוד".

שנה לאחר מכן, טראמפ אמר כי טרודו הוא "צבוע" אחרי שנתפס על ידי המצלמות בעודו מחקה את נשיא ארצות הברית.

היקף המסחר בין שתי המדינות הצפון אמריקניות הוא מהגדולים בעולם, והן מחליפות מדי יום סחורות ושירותים בסדר גודל של כשני מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully