וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ביקור בכיר באיחוד: רוסיה גירשה דיפלומטים אירופים שתמכו בנבלני

משרד החוץ במוסקבה הודיע על גירוש נציגים מגרמניה, פולין ושבדיה, בטענה שהשתתפו ב"הפגנות לא חוקיות" בעד מנהיג האופוזיציה הכלוא. זאת שעות אחרי פגישה מתוחה בין שר החוץ של האיחוד ולברוב במוסקבה

בווידאו: כ-1,400 עצורים במהומות שפרצו ברוסיה אחרי גזר הדין לנבלני/צילום: רויטרס

רוסיה הודיעה היום (שישי) על גירושם של דיפלומטים מגרמניה, שבדיה ופולין, בטענה שהם השתתפו ב"הפגנות לא חוקיות" בחודש שעבר בעד אלכסיי נבלני, יריבו הבולט ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ההכרזה של משרד החוץ במוסקבה נמסרה שעות אחרי ביקור מתוח של שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, שנועד עם עמיתו סרגיי לברוב.

דוברת של משרד החוץ של שבדיה הכחישה כי דיפלומטים מהמדינה נכחו בהפגנה כלשהי. שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, אמר כי גירוש הדיפלומטים אינו מוצדק ויפגע עוד יותר ביחסים בין מוסקבה לאירופה. לדבריו, ברלין תגיב על כך אם מוסקבה לא תשקול מחדש את הצעד הזה. בפולין הזהירו כי גירוש הדיפלומטים עלול לפגוע ביחסים בין המדינות. שגרירי רוסיה בברלין ובוורשה זומנו לשיחות הבהרה.

במקביל, נבלני חזר היום לבית המשפט בפרשה אחרת, שבה הוא מואשם בהעלבת וטרן ממלחמת העולם השנייה שהשתתף בסרטון תמיכה בפוטין בשנה שעברה. בזמנו תיאר נבלני את אלו שהשתתפו בסרטון בתור "בוגדים", אך הוא מכחיש את ההאשמות נגדו.

אותו ורטן קרא היום לנבלני להתנצל באופן פומבי על דבריו. "התיק הזה הוא בגדול סוג של יחסי ציבור משום שהקרמלין צריך את הכותרת: "נבלני העליב וטרן", אמר במהלך הדיון היום. השימוע הבא בתיק יתקיים בשבוע הבא.

מנהיג האופוזיציה הרוסי, נבלני במהלך דיון על עונשו בבית המשפט במוסקבה 2 בפברואר 2021. רויטרס
נעצר מיד עם שובו לרוסיה. נבלני בבית המשפט, השבוע/רויטרס

גירוש הדיפלומטים ככל הנראה הרס את הניסיון של האיחוד האירופי בהובלת בורל לחדש את הדיאלוג עם מוסקבה. במהלך הביקור, קרא בורל במסיבת עיתונאים עם לברוב לשחרורו של נבלני. לברוב לא התייחס ישירות לקריאתו, אך התלונן על "הפרות זכויות האדם" באיחוד האירופי וכינה את הגוש "שותף לא אמין".

מוקדם יותר אמר בורל כי כליאתו של נבלני הובילה לשפל ליחסים בין רוסיה לאיחוד. שר החוץ של הגוש אמר כי טרם התקבלה הצעה רשמית לסנקציות חדשות על מוסקבה, אבל הוסיף שהאיחוד ידון בחודש הבא על יחסיו עמה. הוא אמר כי הוא הביע בפני לברוב גם את הדרישה לחקירת ההרעלה של נבלני, אך בקרמלין מטילים ספק בכך שהיא קרתה.

לברוב אמר כי זה תלוי בבריסל אם היא רוצה להטיל סנקציות על רוסיה, אך אמר כי האיחוד האירופי מתנהג יותר ויותר כמו ארצות הברית בשימושו בסנקציות חד-צדדיות. "הבענו את העמדה שהתדרדרות נוספת ביחסים תוביל להשלכות שליליות ובלתי-צפויות", אמר לברוב.

למרות יחסי המסחר הקרובים והתלות האנרגטית של אירופה ברוסיה, היחסים של מוסקבה עם האיחוד האירופי התקררו אחרי שסיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014.

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל לצד שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב במוסקבה - 5 בפברואר 2021. -, רויטרס
ההכרזה נמסרה שעות לאחר הביקור. לברוב ובורל במוסקבה, היום/רויטרס, -

נבלני נעצר ב-17 בינואר אחרי ששב מגרמניה, שם החלים מהרעלתו בגז עצבים בסיביר, שלפיו היה ניסיון של הקרמלין לחסלו. שירות בתי הסוהר האשים את נבלני בהפרת השחרור על תנאי שלו, והוא ביקש מבית המשפט להמיר את העונש שהושת עליו אחרי שהורשע במעילה ב-2014 במאסר בפועל. נבלני טוען שהתיק נתפר נגדו ממניעים פולטיים, אך ביום שני הסכים בית המשפט להפעיל את עונש המאסר, שממנו ירצה קצת פחות משלוש שנים.

במהלך הדיון שקדם לגזר הדין השבוי, אמר נבלני כי כל המדינה ידעה שהוא הורעל ושהוא נמצא בגרמניה, ולכן לא יכול להתייצב בפני שירות בתי הסוהר. הוא אמר כי בקרמלין מנסים להפחיד "מיליונים" דרך כליאתו, ותיאר את פוטין בתור "אסיר" ו"ולדימיר המרעיל בתחתונים", אחרי שחשף כי גז העצבים שכמעט הרג אותו פוזר בתחתוניו.

מאות אלפי אנשים הפגינו ברוסיה בשני סופי השבוע האחרונים, במחאה הגדולה ביותר ברוסיה בשנים האחרונות, ויותר מעשרת אלפים נעצרו. נבלני הצליח להדליק את הזעם הציבורי אחרי שקרן המאבק בשחיתות שלו פרסמה סרטון ביוטיוב לאחר מעצרו, שבו הוצג ארמון מפואר לחופי הים השחור שלטענת האופוזיציה שייך לפוטין. יותר ממאה מיליון איש צפו בזה, אך פוטין מכחיש כי הארמון שייך לו. בשבוע שעבר אמר מקורבו המיליארדר ארקדי רוטנברג כי הוא הבעלים של האתר המפואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully