וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע שני להפגנות נגד פוטין: יותר מ-5,000 עצורים ברחבי רוסיה

עודכן לאחרונה: 1.2.2021 / 12:30

תומכיו של נבלני חזרו לרחובות בקריאה לשחררו, חרף המאמצים של הקרמלין לדכא את המחאה באמצעות מעצרים המוניים של מקורביו והגבלות תנועה. בין העצורים גם אשתו של נבלני. מוסקבה נסגרה כמעט לחלוטין. "פוטין גנב"

בווידאו: מחאה בסיביר על מעצרו של נבלני/צילום: רויטרס

אלפי בני אדם מפגינים היום (ראשון) ברחבי רוסיה בדרישה לשחרר את מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני, בשבוע השני למחאה הארצית שמטרידה את הקרמלין. לפי ארגון זכויות האדם OVD-Info, יותר מ-5,000 איש נעצרו מאז תחילת היום, בהם רעייתו של נבלני. מספר דומה של מפגינים נעצרו בסוף השבוע שעבר. המחאה היא קריאת התיגר המשמעותית ביותר על שלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין בשנים האחרונות.

בבירה מוסקבה ננקטו צעדי אבטחה חסרי תקדים במרכז העיר. כמה תחנות מטרו נסגרו בסמוך לקרמלין, תנועת האוטובוסים צומצמה ומסעדות וחנויות סמוכות נדרשו להיסגר. ההפגנה תוכננה להתקיים בכיכר לוביאנקה, שבה שוכן המטה המרכזי של שירותי הביטחון הפדרליים. נבלני, הכלוא מאז חזרתו מגרמניה ב-17 בינואר לאחר חמישה חודשי טיפול, מאשים אותם בהרעלתו בגז עצבים בקיץ האחרון.

אחרי שהמשטרה סגרה את האזור, המפגינים עברו לכיכר מרכזית אחרת סמוכה, אך גם שם נפרסו כוחות הביטחון במספרים גדולים. למרות זאת, מאות אחרים צעדו ברחבי העיר, וקראו לפוטין, השולט ברוסיה ב-20 השנים האחרונות, להתפטר.

"אני לא מפחד, כי אנחנו הרוב", אמר ליאוניד מרטינוב, שהשתתף במחאה. "אסור לנו לפחד מהאלות משום שהאמת לצדנו.

מעצר מפגין במהלך מחאה על מעצרו של מנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני, במוסקבה 31 בינואר 2021. AP
מוסקבה מבוצרת. שוטרים עוצרים מפגין בעיר, היום/AP

בשלב מסוים, ההמון במוסקבה צעד לעבר בית הסוהר שבו מוחזק נבלני, שם הדפו אותם כוחות משטרה עם ציוד לפיזור מהומות ורדפו אחרי מפגינים בחצרות, עצרו עשרות מפגינים והכו אותם באלות. אף על פי כן, המפגינים המשיכו לצעוד ברחבי הבירה, כשהם עוקפים את מחסמומי המשטרה.

יותר מ-1,600 איש נעצרו במוסקבה, כולל יוליה, אשתו של נבלני. "אם נישאר בשקט, הם ירדפו כל אחד מאתנו מחר", היא כתבה באינסטגרם לפני שהצטרפה להפגנה.

בסנט פטרסבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה ועיר מולדתו של פוטין, אלפים צעדו וצעקו "לעזאזל עם הצאר". כמה מפגינים התעמתו עם שוטרים, ויותר מ-1,100 נעצרו.

בעיר נובוסיבירסק שבמזרח סיביר התקיימה היום אחת ההפגנות הגדולות ביותר, כשאלפים צעדו ברחבי העיר וצעקו "פוטין, גנב". יותר מ-80 נעצרו. בעיר הנמל ולדיווסטוק, יותר ממאה איש נעצרו אחרי שמפגינים רקדו על הקרח והתאספו במרכז העיר

שוטרים בעיר קרסנויארסק, רוסיה, במהלך הפגנה נגד מעצרו של אלכסיי נבלני, 31 בינואר 2021. רויטרס
שוטרים בעיר קרסנויארסק במהלך הפגנה, היום/רויטרס

מאז השבוע שעבר, בתי משפט ברוסיה כלאו מקורבים של נבלני ופעילים ברחבי המדינה. אחיו אולג, היועצת הקרובה לובוב סובול ועוד שלושה אחרים הושמו תחת מעצר בית למשך חודשיים בטענה שהפרו את הגבלות הקורונה במהלך המחאות בשבוע שעבר.

התביעה דורשת גם מהרשתות החברתיות לחסום את הקריאות להצטרפות להפגנות. משרד הפנים הזהיר כי מי שיצטרף להפגנות עשוי להיות מואשם בהשתתפות במהומות המוניות, שהעונש המירבי עליהן הוא שמונה שנות מאסר. מי שיואשם באלימות נגד שוטרים עומד בפני עונש מקסימלי של 15 שנות מאסר.

ביום חמישי דחה בית משפט את ערערו של נבלני להשתחרר, ושימוע נוסף במהלך השבוע הקרוב עשוי להפוך את עונש שלוש וחצי שנות המאסר על תנאי שלו לאחד בפועל. נבלני טוען שהרשעתו מ-2014 בגין הלבנת הון הייתה נקמה פוליטית נגדו.

מעצר מפגין במהלך מחאה על מעצרו של מנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני, בולדיווסטוק 31 בינואר 2021. AP
שוטרים עוצרים מפגין בעיר ולדיווסטוק שבמזרח הרחוק/AP

אחרי מעצרו של נבלני, הצוות שלו פרסם תחקיר בן שעתיים ביוטיוב שעסק בארמון לחופי הים השחור, שלכאורה נבנה עבור פוטין. הסרטון צבר כבר יותר ממאה מיליון צפיות, ותדלק את הזעם הציבורי כלפי השלטון. פוטין מכחיש כי המעון המפואר שייך לו או למקורביו, ואתמול טען האוליגרך ארקדי רוטנברג, המקורב לו, כי הוא הבעלים של הנכס.

שוטרים חוסמים את הכניסה לכיכר המרכזית בולדיווסטוק לקראת מחאה על מעצרו של מנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני 31 בינואר 2021. רויטרס
כוחות גדולים נפרסו ברחבי רוסיה. שוטרים בהפגנה בוולדיווסטוק/רויטרס

ממשל ביידן בארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי הפצירו ברוסיה לשחרר את נבלני והמפגינים, ובמערב שוקלים סנקציות נוספות על מוסקבה. למרות זאת, הרשויות ברוסיה מסרבות לפתוח בחקירת הרעלתו של נבלני, שהתמוטט בטיסה פנימית מסיביר למוסקבה ב-20 באוגוסט, בטענה שאין די ראיות לכך שהוא אכן הורעל כפי שמצאו מעבדות בגרמניה, צרפת ושבדיה, והארגון למניעת נשק כימי, שאיתרו שרידים של גז העצבים הסובייטי נוביצ'וק.

"ארצות הברית מגנה את השימוש המתמשך בטקטיקות אלימות נגד מפגינים שלווים ועיתונאים על ידי הרשויות הרוסיות בשבוע השני ברציפות", צייץ היום שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, שקרא לשחרור העצורים.

משרד החוץ הרוסי דחה את הביקורת של בלינקן, קבע כי זו "התערבות גסה בענייני הפנים של רוסיה", והאשים את וושינגטון בניסיון לערער את יציבות המדינה על ידי מתן גיבוי להפגנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully