וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחאה על עונש המאסר: כ-1,400 עצורים ברוסיה בהפגנות תמיכה בנבלני

המשטרה עצרה יותר מאלף איש בבירה מוסקבה, לאחר שמנהיג האופוזיציה נשלח ל-3.5 שנות מאסר. חלק מהמפגינים הוכו באלות. ברוסיה תוקפים את הקריאות של המערב לשחרורו של נבלני: "מנותקים מהמציאות"

בווידאו: כ-1,400 עצורים במהומות שפרצו ברוסיה אחרי גזר הדין לנבלני/צילום: רויטרס

קרוב ל-1,400 איש נעצרו ברחבי רוסיה במהלך היממה החולפת במחאה על עונש המאסר שהוטל על אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה - כך אמר הלילה (רביעי) ארגון זכויות האדם OVD-Info. מאות מתומכיו של מבקרו הבולט ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין התאספו במרכז מוסקבה אחרי החלטת בית המשפט להמיר את עונש המאסר על תנאי לעונש בפועל, שמתוכו ירצה נבלני שנתיים ושמונה חודשים. כוחות הביטחון עצרו מפגינים רבים, כשהם תועדו מכים אותם באלות, אחד מהם עיתונאי שספג חבטה בראשו.

לפי OVD-Info, 1,116 נעצרו במוסקבה אתמול, ו-246 בסנט פטרסבורג, העיר השנייה בגודלה במדינה. 15 אנשים נוספים נעצרו בערים קטנות יותר ברוסיה. הם מצטרפים לכעשרת אלפים עצורים במהלך שני סופי שבוע של הפגנות תמיכה בנבלני ברחבי המדינה, כחלק מהמחאה הגדולה ביותר ברוסיה בשנים האחרונות.

הקרמלין הצדיק הבוקר את הכוח שהפעילה המשטרה נגד המפגינים, ואמר כי יש למגר את פעילות מחאה לא חוקית. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי הקריאות של בעלי נבלני לצאת לרחובות במחאה על כליאתו הן פרובוקציה.

שוטרים עוצרים מפגין אחרי העונש שנגזר על אלכסיי נבלני במוסקבה, רוסיה, 3 בפברואר 2021. רויטרס
יותר מעשרת אלפים נעצרו מאז תחילת המחאה. מפגין נלקח על ידי שוטרים במוסקבה, הלילה/רויטרס

נבלני, שהוחזק בתא זכוכית באולם במוסקבה, אמר אתמול לפני שהוטל עליו העונש כי פוטין "יכול להעמיד פנים שהוא פוליטיקאי גדול, מנהיג עולמי אבל המאמץ העיקרי שלי יהיה שהוא ייזכר בהיסטוריה כ'אסיר פוטין'. הוא לא עורך פגישות פוליטיות, אלא מתעמק בדרך שבה מורחים חומר כימי קטלני על תחתונים". לאחר גזר הדין קראו אנשיו של נבלני לערוך הפגנות ענק ברחבי המדינה.

"ככה זה עובד: הם שולחים אדם אחד לכלא כדי להפחיד מיליונים", אמר נבלני, שעורכי דינו צפויים לערער על עונשו. הוא כינה את נשיא רוסיה "ולדימיר המרעיל בתחתונים" אחרי שהצליח להוציא בשיחה עם סוכן בשירות הביטחון הפדרלי כי גז העצבים פוזר בתחתוניו. "פוטין ניסה לבצע רצח באמצעות ה-FSB. אני לא היחיד - רבים כבר יודעים זאת ואחרים ידעו זאת. וזה משגע את הגנב הקטן שנמצא בבונקר".

שוטרים בעיר סנט פטרסבורג, רוסיה, במהלך הפגנת תמיכה באלכסיי נבלני, 3 בפברואר 2021. רויטרס
שוטרים פרוסים בסנט פטרסבורג במהלך ההפגנות הלילה/רויטרס

שירות בתי הסוהר במוסקבה האשים את נבלני בהפרת השחרור על תנאי שלו, והוא ביקש מבית המשפט להמיר את העונש שהושת עליו אחרי שהורשע במעילה במאסר בפועל. נבלני טוען שהתיק נתפר נגדו ממניעים פולטיים. הוא לא התייצב בפני שירות בתי הסוהר בשנה שעברה משום שהוא החלים מפגיעתו בגז העצבים נוביצ'וק. הוא כבר מרצה עונש מאסר של 30 יום במסגרת אותה פרשה.

נבלני נעצר ב-17 בינואר אחרי ששב מגרמניה, שם החלים מהרעלתו בגז עצבים בסיביר. נציג מטעם שירות בתי הסוהר אמר בדיון כי נבלני הפר את הסדר הציבורי פעמים רבות מאז שהושת עליו העונש המקורי וכי הוא לא דיווח לשירות באופן שיטתי. נבלני אמר כי הוא לא הצליח לדווח לשירות בתי הסוהר משום שהוא החלים בגרמניה, אך בשירות בתי הסוהר אמרו כי התלונות נגדו קדמו להרעלה וכי בכל מקרה, הוא "הרגיש טוב מספיק" כדי לפגוש עיתונאים אחרי ששוחרר מבית חולים בברלין בספטמבר.

נבלני אמר בכי כל המדינה ידעה שהוא הורעל ושהוא נמצא בגרמניה. "לפי מה אתם אומרים שלא ידעתם איפה אני? אתם מטעים את בית המשפט", הוא אמר לנציג שירות בתי הסוהר, שהשיב לו כי עליו היה ליצור קשר על מנת לעדכן באופן רשמי על הנסיבות שלו.

מנהיג האופוזיציה הרוסי, נבלני במהלך דיון על עונשו בבית המשפט במוסקבה 2 בפברואר 2021. רויטרס
במערב דורשים לשחרר אותו. נבלני בבית המשפט, אתמול/רויטרס

במערב גינו את העונש שנגזר על מבקר הקרמלין וקראו לשחררו. דובר ממשלת גרמניה אמר היום כי ברלין לא שוללות סנקציות חדשות על רוסיה וכי היא תדון על כך עם שותפותיה באירופה.

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר אתמול "ארצות הברית מודאגת מאוד מההחלטה של ​​הרשויות הרוסיות לגזור את עונש המאסר על נבלני וקוראת לשחרורו יחד עם המפגינים שנעצרו במחאות לשחרורו". הוא הוסיף כי "גם כשאנחנו עובדים עם רוסיה על מנת לקדם את האינטרסים שלנו, אנחנו נפעל בתיאום צמוד עם בעלות בריתנו ושותפינו על מנת להטיל על רוסיה את האחריות בכשלונה לשמור על הזכויות של אזרחיה".

שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, הצטרף לדבריו ואמר כי הממלכה "קוראת לשחרור מידי וללא תנאים של נבלני ושל כל המפגינים והעיתונאים שוחרי השלום שנעצרו בשבועיים האחרונים". הוא הוסיף כי "הפסיקה הבעייתית ​​היום, המכוונת לקורבן הרעלה ולא לאחראים, מראה שרוסיה אינה מצליחה לעמוד בהתחייבויות הבסיסיות ביותר שמצופות מכל גורם אחראי בקהילה הבינלאומית".

משרד החוץ של רוסיה מסר אתמול בתגובה כי מדינות המערב שקוראות לשחרר את נבלני "מנותקות מהמציאות", וגינה את נוכחותם של נציגים זרים בדיון של נבלני בתור "התערבות" בענייניה הפנימיים של המדינה.

נבנלי הורשע ב-2014 בפרשת מעילה שמנעה ממנו להתמודד בבחירות לנשיאות ב-2018, אך דוברת לשכת זכויות האדם של האו"ם אמרה היום כי בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע ב-2017 פה אחד כי היה זה תיק "שרירותי, לא הוגן וחסר הצדקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully