וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט ברוסיה גזר 3.5 שנות מאסר על מנהיג האופוזיציה נבלני

עודכן לאחרונה: 3.2.2021 / 9:27

מנהיג האופוזיציה נשלח למאסר חרף מחאות ההמונים נגד מעצרו. "הם שולחים אדם אחד לכלא כדי להפחיד מיליונים", אמר נבלני, שכינה את פוטין "המרעיל בתחתונים". מחוץ לבית המשפט במוסקבה, המשטרה המשיכה לעצור מאות מתומכיו. במערב מגנים ושוקלים סנקציות

בווידאו: מנהיג האופוזיציה ברוסיה נבלני נידון ל-3.5 שנות מאסר/צילום: רויטרס

בית משפט ברוסיה גזר היום (שלישי) שלוש וחצי שנות מאסר על מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, שמתוכן ירצה שנתיים ושמונה חודשים אחרי קיזוז התקופה שבה הוחזק במעצר בית. נבלני נכלא חרף מחאה המונית נגד הקרמלין וגינויים מרחבי העולם, אך במוסקבה טוענים כי מדובר בעניין פנימי ואל למערב להתערב בו.

נבלני, שהוחזק בתא זכוכית באולם במוסקבה, אמר לפני שהוטל עליו העונש כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "יכול להעמיד פנים שהוא פוליטיקאי גדול, מנהיג עולמי אבל המאמץ העיקרי שלי יהיה שהוא ייזכר בהיסטוריה כ'אסיר פוטין'. הוא לא עורך פגישות פוליטיות, אלא מתעמק בדרך שבה מורחים חומר כימי קטלני על תחתונים". לאחר גזר הדין קראו אנשיו של נבלני לערוך הפגנות ענק ברחבי המדינה.

"ככה זה עובד: הם שולחים אדם אחד לכלא כדי להפחיד מיליונים", אמר נבלני, שעורכי דינו צפויים לערער ע עונשו. הוא כינה את נשיא רוסיה "ולדימיר המרעיל בתחתונים" אחרי שהצליח להוציא בשיחה עם סוכן בשירות הביטחון הפדרלי כי גז העצבים פוזר בתחתוניו. "פוטין ניסה לבצע רצח באמצעות ה-FSB. אני לא היחיד - רבים כבר יודעים זאת ואחרים ידעו זאת. וזה משגע את הגנב הקטן שנמצא בבונקר".

מחוץ לבית המשפט, המשטרה עצרה יותר מ-200 מפגינים, לפי ארגון זכויות האדם OVD-Info. ביום ראשון נעצרו יותר מ-5,000 מפגינים ברחבי המדינה, בסוף השבוע השני למחאה נגד הקרמלין, הגדולה ביותר בשנים האחרונות. ההמונים לא נרתעו מהקור העז, מהיד הקשה של כוחות הביטחון וממגיפת הקורונה. ארצות הברית ומדינות אירופה שוקלות סנקציות נוספות על רוסיה בעקבות דיכוי האופוזיציה וגל המעצרים.

מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני עושה סימן של "לב" לאשתו במהלך ההכרזה על גזר דינו, מוסקבה. 2 בפברואר 2021. רויטרס
שיבח את אשתו. נבלני במחווה לאשתו בבית המשפט, היום/רויטרס

שירות בתי הסוהר במוסקבה האשים את נבלני בתנאי השחרור על תנאי שלו, והוא ביקש מבית המשפט להמיר את העונש שהושת עליו אחרי שהורשע במעילה במאסר בפועל. נבלני טוען שהתיק נתפר נגדו ממניעים פולטיים. הוא לא התייצב בפני שירות בתי הסוהר בשנה שעברה משום שהוא החלים מפגיעתו בגז העצבים נוביצ'וק. הוא כבר מרצה עונש מאסר של 30 יום במסגרת אותה פרשה.

"הם אמרו שהפרת בצורה חמורה את הסדר הציבורי והיית ילדה רעה. אני גאה בך", אמר נבלני בתחילת הדיון, שנעצר ב-17 בינואר אחרי ששב מגרמניה, שם החלים מהרעלתו בגז עצבים בסיביר. הוא טוען שהנשיא ולדימיר פוטין ניסה לחסל אותו, אך בקרמלין הכחישו והאשימו את נבלני בהיותו "סוכן" אמריקני.

נציג מטעם שירות בתי הסוהר אמר בדיון כי נבלני הפר את הסדר הציבורי פעמים רבות מאז שהושת עליו העונש המקורי וכי הוא לא דיווח לשירות באופן שיטתי. נבלני אמר כי הוא לא הצליח לדווח לשירות בתי הסוהר משום שהוא החלים בגרמניה, אך בשירות בתי הסוהר אמרו כי התלונות נגדו קדמו להרעלה וכי בכל מקרה, הוא "הרגיש טוב מספיק" כדי לפגוש עיתונאים אחרי ששוחרר מבית חולים בברלין בספטמבר.

נבלני, המבקר הבולט ביותר של פוטין בשנים האחרונות, אמר בדיון בבית המשפט כי כל המדינה ידעה שהוא הורעל ושהוא נמצא בגרמניה. "לפי מה אתם אומרים שלא ידעתם איפה אני? אתם מטעים את בית המשפט", הוא אמר לנציג שירות בתי הסוהר, שהשיב לו כי עליו היה ליצור קשר על מנת לעדכן באופן רשמי על הנסיבות שלו.

מעצר של מפגין מחוץ לבית משפט במוסקבה שבו מתקיים דיון על עונשו של אלכסיי נבלני, 2 בפברואר 2021. רויטרס
המעצרים נמשכים. תומך של נבלני מוחזק על ידי כוחות הביטחון מחוץ לבית המשפט, היום/רויטרס

במערב גינו את העונש שנגזר על מבקר הקרמלין וקראו לשחררו. שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, תקף ואמר כי "ארצות הברית מודאגת מאוד מההחלטה של ​​הרשויות הרוסיות לגזור את עונש המאסר על נבלני וקוראת לשחרורו יחד עם המפגינים שנעצרו במחאות לשחרורו". הוא הוסיף כי "גם כשאנחנו עובדים עם רוסיה על מנת לקדם את האינטרסים שלנו, אנחנו נפעל בתיאום צמוד עם בעלות בריתנו ושותפינו על מנת להטיל על רוסיה את האחריות בכשלונה לשמור על הזכויות של אזרחיה".

שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, הצטרף לדבריו ואמר כי הממלכה "קוראת לשחרור מידי וללא תנאים של נבלני ושל כל המפגינים והעיתונאים שוחרי השלום שנעצרו בשבועיים האחרונים". הוא הוסיף כי "הפסיקה הבעייתית ​​היום, המכוונת לקורבן הרעלה ולא לאחראים, מראה שרוסיה אינה מצליחה לעמוד בהתחייבויות הבסיסיות ביותר שמצופות מכל גורם אחראי בקהילה הבינלאומית".

משרד החוץ הרוסי מסר בתגובה כי מדינות המערב שקוראות לשחרר את נבלני "מנותקות מהמציאות". בקרמלין אמרו מוקדם יותר כי הם מקווים ש"השטות" של נבלני לא תשפיע על היחסים עם אירופה, ומשרד החוץ גינה את נוכחותם של נציגים זרים בדיון של נבלני, ואמר כי זאת "התערבות" בענייניה הפנימיים.

מעצר הפגינה מחוץ לבית משפט במוסקבה שבו מתקיים דיון על עונשו של אלכסיי נבלני, 2 בפברואר 2021. רויטרס
מעצרו של נבלני עלול לגרום למשבר עם המערב. שוטרים מלווים עצורה, היום/רויטרס

בעוד שהמעצר של נבלני היה הטריגר להפגנות, חלק מהמשתתפים במחאות, צעירים ומבוגרים, אמרו כי הם יצאו לרחובות במחאה על ירידה באיכות החיים ואי-השוויון בין האליטה הקטנה והעשירה לבין אזרחים מהשורה. אחד מבעלי בריתו של נבלני דחק אתמול במערב להטיל סנקציות אישיות על המעגל הפנימי של פוטין, במטרה לעורר קרבות פנימיים בקרב חברי האליטה.

המחלוקת החריפה עם המערב, דומה לזו שקרתה עם איל הנפט מיכאיל חודורקובסקי, מבקר נוסף של פוטין שנשלח לעשר שנות מאסר אחרי שנעצר ב-2003.

אלכסיי צ'סנקוב, יועץ פוליטי המקורב לקרמלין, כתב בטלגרם לפני ההחלטה של בית המשפט: "השאלה היא לא אם יתנו לו (עונש מאסר) או לא. הם יתנו. היום. השאלה לכמה זמן. ומתי הם יוסיפו עוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully