וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חודש של סגר מהודק: הממשלה תכריע על מועד פתיחת המשק

3.2.2021 / 6:25

נתניהו, אדלשטיין ומשרד הבריאות מעוניינים להאריך את הסגר עד ליום ראשון, וטוענים שב-3 הימים הנוספים ניתן יהיה לחסן עוד כ-200 אלף איש. מנגד, בכחול לבן מעריכים שחייבים להתחיל לפתוח את המשק באופן מדורג. בינתיים, נתוני התחלואה בקרב המתחסנים מראים מגמה חיובית

נתניהו: "אבקש להוסיף לפחות שבועיים לסגר הגבולות"/צילום: שי מכלוף

ישיבת הממשלה המכרעת לגבי הארכת הסגר או עצירתו לפני סוף השבוע תתקיים היום (רביעי), כשראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ומשרד הבריאות מבקשים להאריך אותו עד ליום ראשון. לטענתם, הארכת הסגר בשלושה ימים נוספים תוסיף למעגל המתחסנים עוד כ-200 אלף איש, מתוכם 125 אלף איש מעל גיל 50. זאת, בשעה ש-97% מהתמותה היא מגיל 50 ומעלה.

מנגד, בכחול לבן ילחצו על נתניהו ומשרד הבריאות לפתוח באופן חלקי ומדורג את המשק, ויסבירו כי הסגר לא עובד ושיש צורך בחשיבה על אסטרטגיה שונה. על פי הנתונים, לאחר חודש של סגר מהודק מקדם ההדבקה (R) ירד, אולם מסוף השבוע האחרון הוא חזר לעלות.

כרגע עומד מקדם ההדבקה על 0.97 בכלל המגזרים. במגזר הכללי הוא הגיע כבר ל-1.02, במגזר החרדי ל-0.87 ובמגזר הערבי ל-0.95. סביר לומר שתוך זמן קצר נשוב ונראה מספרים גדולים של מאומתים.

מחסום משטרתי בפתח תקוה יציאה צפוני מאם המושבות, 11 בינואר 2021. ראובן קסטרו
ייגמר לפני סוף השבוע? מחסום משטרתי לאכיפת הסגר המהודק בפתח תקווה/ראובן קסטרו

מנגד, התחלואה הקשה, המאושפזים החדשים והתמותה - במגמת ירידה. אם בשבוע שעבר היו 284 אשפוזים חדשים ו-80 חולים באורח קריטי, אז השבוע היו 71. במשרד הבריאות זוקפים זאת למבצע החיסונים המתרחב, שמוריד את התחלואה הקשה בקרב אוכלוסיות בסיכון.

בכירי המשרד מודים כי מגמת הירידה איטית למדי, וחוששים כי המוטציה הבריטית או הדרום אפריקנית תשנה שוב את המגמות ואת קצב התחלואה. אומנם מקדם ההדבקה צפוי לעלות ולגרום לעלייה בתחלואה, אך התקווה היא שנראה ירידה בתחלואה הקשה ובתמותה כבר בשבוע הבא.

על פי סקר של קופת החולים מאוחדת, מתוך 140 אלף מחוסנים שסיימו את תהליך החיסון שלהם ונמצאים שבוע לאחר המנה השנייה, רק 23 מבוטחים שהם 0.016% - חלו בקורונה. כל החולים שנדבקו חוו את המחלה באורח קל עד בינוני, ולא פיתחו חום מעל ל-38 מעלות.

חנויות סגורות בתל אביב. ראובן קסטרו
בוחנים את האפשרות לפתוח באופן חלקי ומדורג את המשק. חנויות סגורות בת"א/ראובן קסטרו

גם בקופת חולים מכבי עשו מחקר זהה וקיבלו תוצאה דומה. 66 אנשים בלבד (0.027%) נדבקו בקורונה מקרב כ-248 אלף מחוסנים, שחלף יותר משבוע מאז קיבלו את מנת החיסון השנייה.

במקביל לנתונים על הנדבקים בקרב המתחסנים, נערכה בדיקה בקרב קבוצת ביקורת של כ-900 אלף חברי מכבי, מפרופיל מגוון, שטרם התחסנו נגד קורונה ולא נדבקו בנגיף בעבר. בקרב קבוצה זו נמצאו באותה תקופת בדיקה כ-8,250 חולים מאומתים פעילים.

מהשוואת הנתונים בין הקבוצות עולה שמי שלא התחסנו חלו פי 11 יותר ממי שהתחסנו, וכי בשלב זה יעילות החיסון בישראל עומדת על כ-92% לאחר שבעה ימים ויותר מהשלמת המנה השנייה. במכבי מדגישים כי נתון זה נחשב למצוין ומעודד, שכן על פי הניסוי שנערך על ידי חברת פייזר, רק בחלוף 28 יום מהשלמת המנה השנייה עומדת יעילות החיסון על 95%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully