וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בובי רק רצה להיפרד מאמו הגוססת. כעת לא בטוח שיצליח להגיע גם להלוויה

3.2.2021 / 6:28

ישראלים שנתקעו בארץ בגלל עוצר הטיסות מדווחים על ביורוקרטיה שוחקת בפעילות ועדת החריגים. לצד זאת, ביטולים ועיכובים בטיסות החירום מישראל והמראות החילוץ מחו"ל מקשות עוד יותר על המשבר

בווידאו: נתניהו אומר שיפעל להארכת הסגר ולסגירת הגבולות/מערכת וואלה! NEWS

סגר הטיסות הנוכחי וחוסר האבחנה בין טיסות יוצאות לנכנסות מבחינת רמת הסיכון לבריאות, יצרו מצב שבו עשרות אזרחים ישראלים המבקשים לצאת מישראל לא יכולים לעשות זאת. גם הנוסעים שהצליחו לקבל את אישור ועדת החריגים של משרדי התחבורה והבריאות, נתקלים בדחיות חוזרות ונשנות של הטיסה, שאותה אמורה להפעיל חברת ישראייר.

בובי לקס ניסה לצאת מהארץ על מנת להיפרד מאמו שבלונדון. ב-30 בינואר הוא החל את המסע אחר האישור המיוחל בהפניות ממשרד התחבורה למשרד הבריאות, ומשם לרשות שדות התעופה. הוא לא הספיק להיפרד ממנה לפני מותה, וכעת התקווה שלו היא להצליח להגיע בזמן ללוויה שלה.

אולם, גם לשם ייתכן שלא יצליח להגיע, זאת בשל דחיות חוזרת ונשנות ביציאת הטיסה המיוחדת שאמורה להפעיל חברת ישראייר לפרנקפורט, בעקבות הדחייה בהחלטת הממשלה שאמורה לאשר אותה.

לקראת הסגר ההרמטי בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
עמדות הקבלה בנתב"ג עם סגירת השמיים, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

"אחרי שמיציתי את כל האפשרויות, הסיכוי היחיד שלי הוא טיסת החילוץ, אבל היא נדחתה מיום ראשון ליום שני ועכשיו נדחתה למועד לא ידוע", הוא אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. "אני אספיק להגיע רק אם הטיסה תצא מחר", הבהיר לקס.

למרות שזהו הסיכוי האחרון שלו להספיק להגיע ללוויה, לקס עדיין מזהה פן אחד חיובי מאז החל התהליך: "יחד עם העוול של עיכוב הטיסה ושאיני יכול להגיע לשם בגלל פוליטיקה, אין לי מילים לתאר את המילים החמות והעידוד שאני מקבל ממאות אנשים שמחזקים אותי". הוא סיפר כי "בתוך כמה שעות הצלחתי להגיע גם לאנשים כמו ח"כ יוראי להב מיש עתיד ומנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, שבאמת עשו הכול כדי לסייע לי".

בובי לקס ומשפחתו, בעודו ממתין לטיסה ללוויית אמו בלונדון, למרות סגירת השמיים. 2 בפברואר 2021. באדיבות המצולמים, אתר רשמי
"אספיק להגיע ללוויית אמי רק אם הטיסה תצא מחר". בובי לקס יחד עם אחיו ואמו/אתר רשמי, באדיבות המצולמים

גם אירה שכטמן, בן זוגה ובתה, המתגוררים בהולנד ושהגיעו לישראל בעקבות מקרה חירום משפחתי, מצאו את עצמם מתרוצצים בימים האחרונים בניסיון להבין מתי ואיך יוכלו לשוב בחזרה לביתם. היא הגישה את בקשת היציאה לוועדת החריגים עוד לפני הכרטוס הסופי לטיסת ישראייר שהייתה אמורה לצאת ביום ראשון, אולם בשל שעות הפתיחה המצומצמות שהוועדה פעילה בהן ופרק הזמן לטיפול בבקשה - הם קיבלו את האישור רק אתמול בבוקר.

אצל אירה ומשפחתה, התסכול הוא על חוסר התיאום בין הגופים שמטפלים בבקשות לטיסה, והקושי לתקשר עמם. "רדפתי אחרי משרד התחבורה במשך שלושה ימים, עשרות טלפונים ורק שלחו אותי מנציג לנציג מבלי ממש לעזור או לתת מענה".

ומה עכשיו? גם לאחר שקיבלה את האישור המיוחל, לא בטוח שתוכל לחזור הביתה עד שהמדינה תאשר את קיום הטיסה. "אני בחוסר ידיעה מוחלט מתי אוכל לטוס הביתה, וצריכה לרדוף אחרי בירוקרטיה שמסתבר שאף אחד לא יודע לספק", סיפרה שכטמן. "לא יודעת כבר למי להתקשר, נמאס לי להתעסק עם זה".

הסמסטר בסכנה: 150 סטודנטים לרפואה נתקעו בארץ

עדי לקריץ היא סטודנטית לרפואה שלומדת בהונגריה, אחת מתוך כמה עשרות סטודנטים שעוצר הטיסות מביא אותם למצב שבו המשך הלימודים שלהם עומד בסימן שאלה. בשל האופן בו מתנהלים הלימודים, נדרשים הסטודנטים לנוכחות פיזית במהלך הסמסטר. הם נדרשים להגיע בהקדם בחזרה להונגריה, על מנת להספיק לפתיחת הלימודים ב-8 בפברואר.

גם במקרה שלהם נעתרה חברת ישראייר בעקבות פנייה של הסטודנטים למנכ"ל, שהסכים להעמיד לרשותם טיסה "פרטית" ליותר מ-150 סטודנטים ב-7 בפברואר. לכולם יש אישורי יציאה מישראל שהתקבלו מוועדת החריגים, רובם המכריע גם הספיקו להתחסן בשל היותם סטודנטים לרפואה ובשל ההתנדבות שלהם לסייע במבצעי בדיקות הקורונה.

אולם, השארת האיסור הגורף על טיסות, גם אלו היוצאות וגם בנסיבות החריגות האלו, מאלץ אותם להישאר בישראל במחיר של אובדן סמסטר לימודים.

מוטסים בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"אני בחוסר ידיעה מוחלט, וצריכה לרדוף אחרי בירוקרטיה". מטוסים בנתב"ג/ראובן קסטרו

נכון לעכשיו, מופעלות שתי ועדות חריגים אליהן מגישים המבקשים לצאת או להיכנס לישראל את הבקשות: הראשונה, שפעילה כבר מהשבוע שעבר, מטפלת באישורים החריגים ליוצאים לחו"ל, ויושבים בה נציגי משרד הבריאות והתחבורה. הוועדה השנייה, שעוסקת באישורים החריגים לנוסעים המבקשים להיכנס לישראל, קיבלה את אישור הממשלה רק אתמול בחצות.

מי שיושב בראש הוועדה הזו הוא שר האנרגיה יובל שטייניץ, ובנוסף חברים בה נציגי משרדי ממשלה שונים. רק היום קיימה הוועדה את הישיבה הראשונה שלה, ובה סוכמו הקריטריונים, בין השאר מטרות טיפול רפואי שאינו סובל דיחוי, הגעה ללוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, לעבודה של עובד חיוני במערכת חיונית לתפקוד המדינה, חזרת משלחות ממשלתיות ועוד. כל בקשה צריכה להיות בצירוף נימוקים ומסמכים לאימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully