וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי הורה על ועדת חקירה בנוגע למותו של רון עובד בגיבוש צנחנים ב-2019

1.2.2021 / 19:35

עובד נהרג בהידרדרות אוטובוס במהלך גיבוש שבו השתתף לקראת גיוס לצה"ל. ההחלטה על הקמת ועדת החקירה מגיעה בעקבות חקירת מצ"ח, שחשפה עובדות חדשות על נסיבות המוות. הוועדה תשלים את בחינת האירוע ותבחן מדוע חלק מהעובדות לא עלו במסגרת התחקיר הפיקודי

רון עובד שנהרג בתאונת האוטובוס בנגב בזמן גיבוש לצנחנים. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
הוועדה תשלים את בחינת מותו. רון עובד/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

הרמטכ"ל אביב כוכבי הורה אתמול (ראשון) על הקמת ועדת חקירה בנושא מותו של רון אליהו עובד, שנהרג בתאונה במהלך גיבוש לחטיבת הצנחנים באפריל 2019. עובד נהרג כתוצאה מהידרדרות אוטובוס במהלך הגיבוש. כוכבי נפגש אתמול עם אביו של רון, והודיע לו על ההחלטה למנות ועדת חקירה.

בעקבות התאונה, מפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק, מינה את תת אלוף אילן סבג, ליושב ראש הוועדה שתחקור את הנושא. לאחר האירוע ובמקביל לתחקיר הפיקודי ב-2019, הוחלט על פתיחה בחקירת מצ"ח. החקירה המקיפה שהתקיימה בחודשים האחרונים חשפה עובדות חדשות שבגינן התקבלה ההחלטה.

בשל כך ועל מנת למצות עד תום את תהליך הפקת הלקחים, הורה הרמטכ"ל על מינוי ועדת חקירה שתשלים את בחינת האירוע ותבחן מדוע חלק מהעובדות לא עלו במסגרת התחקיר הפיקודי. "צה"ל משתתף בצערה של משפחת עובד וימשיך ללוותה, ולעולם יעשה כל שנדרש כדי לתחקר ביסודיות ומקצועיות, על מנת ללמוד ולהשתפר", נמסר מהצבא.

רון עובד, הנער שנהרג באסון האוטובוס בנגב. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
"למצות עד תום את תהליך הפקת הלקחים". רון עובד/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

חקירת מצ"ח באירוע הסתיימה וממצאיה הועברו לפרקליטות הצבאית. החלטות באשר לנקיטת צעדים פיקודיים בעקבות האירוע תתקבל רק לאחר סיום עבודת הוועדה. חקירה זו גילתה כי המפקדים לא התייחסו ליום הגיבוש הראשון כיום גיבוש בהתאם להנחיות. ועדת החקירה צפויה להעמיק בשאלה מדוע חקירת המפקדים לא עלתה על הפערים שהתגלו בחקירת מצ"ח, במילים אחרות האם היה טיוח בתחקיר המפקדים.

דובר צה"ל הדי זילברמן הסביר כי האירוע תוחקר על ידי הדרג הפיקודי, עד לרמת מפקד פיקוד המרכז, ובמקביל התקיימה חקירת מצ"ח. ממצאי החקירה הוצגו לרמטכ"ל, שבחר להורות על הקמת ועדת חקירה בראשות קצין תת אלוף. מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, מינה את קצין הנדסה קרבית היוצא, תא"ל אילן סבג, לעמוד בראש הוועדה.

"ועדת החקירה מקבלת שלושה מנדטים", לדבריו של תא"ל זילברמן, "מנדט אחד להבנה של היום הראשון: זה יום גיבוש לכל דבר ועניין ולא כיום התארגנות ומנהלות. המנדט השני הוא לאופן התחקור: מדוע בשעתו לא עלו על הפערים בתחקיר. ומנדט שלישי לגיבוש החלטות מערכתיות למנוע אירועים כאלה בעתיד, בתקווה שלא יהיו".

עוד בוואלה!

הפגישה עם המח"ט, השיחות הקשות: רון נהרג בגיבוש - ואין תשובות

לכתבה המלאה

באירוע המדובר, רון עובד בן ה-18 מקיבוץ פלמחים, הגיע ביום ראשון יחד עם מאות בני נוער כדי לעבור גיבוש לחטיבת הצנחנים בבסיס האימונים החטיבתי הסמוך לשומריה. במהלך השהייה בשטח, הדרדר אוטובוס אזרחי לעבר אחד האוהלים בשטח, ודרס למוות את עובד. מלבדו, נפצעו עוד חמישה בני נוער.

מהתחקיר שבוצע לאחר מכן התברר כי הנהג ירד מהאוטובוס שהחל להידרדר מבלי שיהיה ניתן לבלום אותו. עוד התברר כי המפקדים לא היו בשטח בזמן האירוע, אלא במשרדים בבסיס. עיקרי התחקיר הצביעו על כך שהמפקדים לא ייחסו חשיבות גבוהה למשמעת ולפיקוד ביום הראשון של הגיבוש כי היה זה "יום של קליטה ומנהלות". התנהלות שהתבררה לאחר מכן כטעות חמורה, מאחר והאוטובוס לא היה אמור לחנות בקרבת האוהלים מסיבות בטיחותיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully