וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: הממשלה אישרה את הארכת הסגר עד ליום שישי בבוקר

עודכן לאחרונה: 1.2.2021 / 9:36

ההסכמות בממשלה הושגו לאחר שנתניהו ביקש לאמץ את המלצת משרד הבריאות להאריך את הסגר עד ליום שני, בעוד גנץ ביקש לפתוח את המשק כבר ביום חמישי. בנוסף, אישרה הממשלה את הארכת סגירת הכניסה לישראל והיציאה ממנה. השרים יתכנסו שוב ברביעי כדי לדון בתכנית היציאה מהסגר

בווידאו: נתניהו אומר שיפעל להארכת הסגר ולסגירת הגבולות/מערכת וואלה! NEWS

הממשלה אישרה הערב (ראשון) את הארכת הסגר המהודק עד לשישי ב-07:00 בבוקר, ברקע נתוני התחלואה הגבוהים. ההסכמות הושגו בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, כ-15 דקות לפני פקיעת תקנות הסגר, בזמן ההפסקה במהלך ישיבת הממשלה.

השרים אישרו פה אחד את ההחלטה, בתום דיון סוער. במהלך הדיון, נתניהו ביקש לאמץ את עמדת משרד הבריאות ולהאריך את הסגר עד ליום שני, ולקיים ביום ראשון דיון על אסטרטגיית היציאה. מנגד, גנץ דרש לפתוח את המשק כבר בחמישי ולקיים את הישיבה בנוגע ליציאה ביום רביעי. נתניהו הסכים.

תקנות הסגר

  • פעילות מערכת החינוך הושבתה, למעט חינוך מיוחד ובגרויות
  • פעילות המשק מצומצמת למקומות עבודה חיוניים בלבד
  • התקהלויות: 5 אנשים במקום סגור ו-10 אנשים בשטח פתוח
  • עד 5 משתתפים בתפילה בתוך מבנה
  • הגבלת מרחק של אלף מטרים מהבית
  • תפוסה של 50% בתחבורה הציבורית
  • הפגנות מוחרגות מהגבלת המרחק
  • איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • עצירת טיסות יוצאות ונכנסות
  • הנכנסים לישראל ממדינות מסוכנות יועברו לבידוד במלוניות

עוד בוואלה!

לקראת הדיון בהארכת הסגר: הכנסת אישרה את החוק להגדלת הקנסות

לכתבה המלאה
אכיפת הגבלות הקורונה בחגיגות השנה החדשה בתל אביב, 1 בינואר 2021. ראובן קסטרו
אפשרות להארכת הסגר. אכיפה של הגבלות הקורונה/ראובן קסטרו

הממשלה אישרה גם את הארכת סגירת הכניסה לישראל והיציאה ממנה בהתאם לתקנות הקיימות ליום ראשון, 7 בפברואר, בחצות. במקביל, אושרה הקמת ועדת חריגים לאישור בקשות להגעה לישראל, מסיבות הומניטריות ומסיבות מיוחדות. בראש הוועדה יעמוד שר האנרגיה יובל שטייניץ. הוועדה תורכב מנציגי משרדי הפנים, החוץ, הבריאות, התחבורה, התפוצות והעלייה והקליטה.

כמו כן, השבים לארץ מכלל המדינות יחוייבו בבידוד במלוניות, החל מיום שלישי ועד ליום ראשון. בקשות חריגות ייבחנו מול ועדה של משרד הבריאות בנמל התעופה בן גוריון.

ההחלטות התקבלו בתום דיון שנערך במשך כשש שעות. במהלכו, גנץ ונתניהו התווכחו על מועד סיום הסגר, כשמעט לפני שהגיעו להסכמות נתניהו אמר לגנץ: "המדע איתי. מה שאתה עושה זה לא מוסרי". גנץ השיב לנתניהו: "אני מבין שאיכפת לך. ואני לא מטיל עליך אשמה שאתה גורם למותם של אנשים. נתוני ההתחסנות מאפשרים לעשות את זה בצורה שונה. אני מבין שב-23:00 בלילה אי אפשר להחליט איך בדיוק, אז בוא נאריך עד יום חמישי. אני מצטער שהדיון נדחה להיום כי יו"ר הכנסת החליט לעשות לי זובור אבל כרגע בואו נאריך עד יום חמישי ועד אז נדון במה נעשה הלאה".

היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, אמר בישיבה כי "יש מספר גבוה של חולים קשים ועומס כבד וממושך על בתי החולים ותמותה רבה. החיסונים משפיעים אבל לא משמעותית. קצב ההדבקה של המוטציות מקזז מאפקט הבלימה של הסגר והחיסונים".

נתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
יישאר סגור. נמל התעופה בן גוריון/ראובן קסטרו

בפתח הישיבה, ראש הממשלה התייחס להפרות הסגר בציבור החרדי, וקרא לשרים לא לפעול משיקולים פוליטיים. "נדון בהארכת הסגר עד יום ראשון. לא לעשות מזה פוליטיקה. לא להתמקד בהפרות של ציבור אחד. צריך למנוע התקהלויות בכל מגזר. העלנו היום את הקנסות כמו שהבטחנו לעשות", אמר נתניהו.

משרד הבריאות וממונה הקורונה פרופ' נחמן אש אמרו לפני הישיבה כי סיום הסגר "מחייב זיהוי מגמה ברורה ומובהקת בירידת החולים הקשים והעומסים על בתי החולים והקהילה". כיוון שהמצב אינו כזה, המליץ המשרד על הארכת הסגר במתכונתו הנוכחית בשבוע נוסף, כך עלה מהמצגת שהוכנה לישיבת הממשלה. עם זאת, אש אמר בישיבה כי "במשך השבוע הזה נשב עם כל הגורמים כדי לסכם את אופן הפתיחה. היא צריכה להיות פתיחה זהירה".

במצגת הופיעו נתונים לפיהם ניכרת האטה ברורה ואולי אף עצירה במגמת הירידה בתחלואה. מצד אחד ישנה ירידה בתחלואה בגילי 60 ומעלה, אך מנגד עלייה בחולים קשים בגיל 40 ומטה - בכל המגזרים. "למרות קצב החיסונים הגבוה, עדיין לא ניכר אפקט ירידה במספר החולים הקשים בבתי החולים", נכתב במצגת.

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

גנץ: "הגרף שלא מוצג הוא המחיר של הסגר לגילאים האחרים".
נתניהו: "מעט צעירים נפטרים יחסית. באיכות החיים יש מחיר לכולם אני לא מדבר על איכות החיים אלא על חיים".
גנץ: "גם אני מדבר על חיים. יש מחקרים שלמים שמראים שלסגר יש מחיר בתוחלת חיים. אנחנו משום מה מחליטים לא להציג את זה בישיבה זו וחבל. אני מציע לציבור לזכור שיש מחיר חיים לסגר הזה".
נתניהו: "אנחנו לא יודעים אם זה בתוחלת חיים".
גנץ: "אני לא מדבר על תוחלת חיים אני מדבר על חיים. הבאנו מומחים שחקרו את הנושא, משום מה לא מאפשרים לנו להציג את הנתונים האלה אבל זה לא אומר שהם קיימים".
נתניהו: "ניתן לכם להציג אבל בישיבת ההמשך".

ועדת החוקה | פרויקטור הקורונה, נחמן אש במהלך דיון בנושא מעקב אחר התקדמות פרויקט 'הדרכון הירוק' למתחסנים ומחלימים בהשתתפות: שר הבריאות, יולי אדלשטיין 26 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת, אתר רשמי
"סיום הסגר מחייב זיהוי מגמה ברורה ומובהקת בירידת החולים". פרופ' אש/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת

בהמשך, גנץ פנה לממונה הקורונה ואמר: "אתה חוזר על אותם נתונים כל הזמן כי אין סגר באמת. אתה מתכנן על סגר שלא קיים".
אש: "אתה רואה את זה במקדם ההדבקה".
גנץ: "כי יש חיסונים. החיסון קיים ומשפר אבל הסגר זה לא זה".
ראש הממשלה השיב לגנץ ואמר כי "הסגר קיים. לא כמו שהיינו רוצים, אבל זה לא מה שיש בלי סגר. אתם רוצים להגיד דבר, דייקו, תהיו מדויקים. עדיין יש נטל ואנשים מקיימים את זה. לא בצורה שלמה. זה בוודאות לא נדחס למטה בגלל החיסונים כי לא הגענו לשם".

גנץ: פתיחה של המסחר למי שקיבל את החיסון השני

גנץ דבק בטענה כי ישנו פער בין החקיקה והתקנות, לבין אכיפתן ומה שקורה בפועל. "אנחנו לא בניו זילנד ולא באוסטרליה. מה שאנחנו אומרים פה זה לא מה שקורה במדינת ישראל. אני חושב שצריך לנהוג באחריות". הוא הלין על כך שנמנעה ממנו האפשרות להציג את טיעוניו בישיבה במצגת עצמאית. "אבל מוציא אותי מדעתי שרוצים להציג מצגת אחרת ובאדמיניסטרציה לא נותנים לזה לקרות", אמר.

נתניהו: "בואו נתקדם ואולי ניתן לכם לרוץ עם זה".
גנץ: "אתם לא עושים לי טובה אתם תעשו את הדבר הנכון. פשוט להציג את זה".

גנץ דרש בישיבה להתחיל בפתיחה של המשק כבר ביום חמישי, כתנאי להארכת הסגר. מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בהארכת ההגבלות בין שבוע לעשרה ימים. בישיבת שרי כחול לבן טרם התכנסות הממשלה הוא אמר כי "נדרשת תשומת לב לנזק האגבי של הסגר. יש נזק ישיר של חולי קורונה, ולמחלה הזו יש גם נזק מהסגרים - דיכאון, אובדן חינוך, נשירה, פרנסה, מחלות לב והשמנה. אסור להתאהב בסגר כפתרון".

יו"ר כחול לבן השר בני גנץ במליאת הכנסת, 31 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אנחנו עובדים על עצמנו עם הסגר". גנץ בכנסת, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

הוא הציע כי החל מיום ראשון תיערך פתיחה מיידית של מסחר בקרב אנשים שקיבלו את החיסון בפעם השנייה, תופסק מגבלת המרחק מהבית ויפתחו הליגות המקצועניות ללא קהל. לאחר מכן, יפתח המסחר באופן רחב ומפוזר. בנושא החינוך, מציע גנץ, "צריך כבר ביום חמישי לפתוח את החינוך לגיל הרך, או לכל המאוחר ביום ראשון בכדי לאפשר היערכות מסודרת. את הצימרים יש לפתוח לדבריו במתווה משפחה". בעניין נתב"ג, סבור גנץ, "צריך למצוא פתרון לביצוע בדיקות, וזה ייקח זמן ולכן צריך להאריך את הסגירה בשלב זה".

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין בקופ"ח ׳כללית׳ בערערה 28 בינואר 2021. קובי גדעון/ לע"מ, אתר רשמי
תומך בהארכת הסגר. נתניהו במוקד חיסונים בערערה/אתר רשמי, קובי גדעון/ לע"מ

בנושא זה, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר בישיבת הממשלה כי צריך להעביר את סגירת נתב"ג בחקיקה, אחרת יהיה קושי להגן על זה בבג"ץ. שרת הקליטה פנינה תמנו שטה הוסיפה שסגירת נתב"ג לא פוגעת רק בישראלים אלא גם ביהודים שרוצים לעלות לארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully