וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות הגוברת של טליבאן מעמידה בספק את נסיגת ארה"ב מאפגניסטן

ממשל ביידן בוחן את ההסכם שחתם טראמפ עם הארגון הקיצוני, ובפנטגון אמרו כי הוא לא התנתק מאל-קאעדה וצמצם את האלימות כפי שהבטיח. 2,500 חיילים אמריקנים נותרו במדינה, והם אמורים לצאת עד מאי במסגרת ההסכם. טליבאן: "ארה"ב מפציצה אזרחים"

בווידאו: לפחות 8 הרוגים מירי טילים על קאבול באפגניסטן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

השלמת הנסיגה של ארצות הברית מאפגניסטן עד מאי מוטלת בספק בשל התגברות האלימות מצד טליבאן - כך אמר דובר הפנטגון, ג'ון קירבי. לדבריו, וושינגטון מחויבת להסכם שנחתם בפברואר אשתקד, אך הוא ציין כי טליבאן התחייב להתנתק מאל-קאעדה ולצמצם את פעולותיו ההתקפיות. בדומה למה שאמרו גורמי צבא וביטחון בכירים בחודשים האחרונים, דובר הפנטגון האשים את הארגון הקיצוני בכך שהוא לא ממלא אחר התחייבויותיו.

"מבלי שהם יעמדו במחויבויות שלהם להתנער מטרור ולעצור את המתקפות האלימות שלהם נגד כוחות הביטחון הלאומיים של אפגניסטן, קשה מאוד לראות דרך ברורה להסדר הקבע", אמר קירבי. "אבל אנחנו עדיין מחויבים לכך. אנחנו רוצים לסיים את המלחמה הזאת, אבל אנחנו רוצים לעשות זאת בצורה אחראית".

נציגי טליבאן ונציגי ארצות הברית חותמים על הסכם סיום הלחימה באפגניסטן אחרי 18 שנים. 29 בפברואר 2020.. רויטרס
השלמת הנסיגה מוטלת בספק. נציגי טליבאן וארה"ב חותמים על סיום הלחימה, פברואר 2020/רויטרס

הממשל החדש בוושינגטון הבהיר כי הנשיא ג'ו ביידן מתכנן לבחון מחדש את ההסכם שנחתם תחת כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ. היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר בשבוע שעבר לעמיתו האפגני כי הממשל החדש "יבחן" את ההסכם, ושר החוץ החדש אנתוני בלינקן אמר ביום רביעי כי הממשל רוצה "להבין בדיוק מה יש בהסכם" לפני שיחליט כיצד להתקדם.

במסגרת ההסכם, ארצות הברית נדרשה לצמצם את כוחותיה ל-2,500 חיילים, ואז להסיג את כל הכוחות עד מאי. טראמפ הורה לצבא להגיע לסדר הכוח הזה בימים האחרונים לממשלו, והותיר את ביידן עם החלטות קשות ביחס לשאלה כיצד לשמור על מרחב תמרון מול טליבאן כדי לתמוך בשיחות השלום.

כמה גורמים אמריקניים מטילים ספק בהגיון שבהשלמת הנסיגה מאפגניסטן, כשהיקפי האלימות נותרו גבוהים. בחודשים האחרונים נוסף לסכסכוך הממושך ממד נוסף - חיסולים ממוקדים של עיתונאים, פעילי זכויות ונשים וגורמים בכירים אחרים. קירבי, דובר הפנטגון, אמר כי מספר החיילים הנוכחי, לעומת 13 אלף בשנה שעברה, מספיק להמשך הפעילות העיקרית של צבא ארצות הברית במדינה, המאבק בדאעש ובאל-קאעדה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על שורת צווים נשיאותיים לטובת המאבק בשינויי האקלים, 27 בינואר 2021. רויטרס
מתכנן לבחון מחדש את ההסכם שנחתם תחת כהונת טראמפ. ביידן/רויטרס

נציגים של טליבאן ושל ממשלת אפגניסטן המשיכו מוקדם יותר החודש את שיחות השלום בקטאר, שם מנהל טליבאן לשכה פוליטית. השיחות המקוטעות אמורות להוביל לסיום עשרות שנים של לחימה, אבל התסכול והחרדות גברו בשל האלימות הגואה, ושני הצדדים מאשימים אלו את אלו.

בדוחא, דובר של טליבאן אמר כי ארצות הברית היא זו שמפרה את ההסכם באופן קבוע ו"מפציצה אזרחים בהפרה של זכויות אדם", לאחר שבחודשים האחרונים סייעה אווירית לכוחות אפגניים בכמה מחוזות.

דובר הארגון, זביהוללה מוג'האד, אמר כי הטענות האמריקניות נגד הארגון "חסרות ביסוס" וכי הוא "מחויב לחלוטין" להסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully