וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיגה האמריקנית מדאיגה את אפגניסטן, שתוהה אם תצליח לשרוד לבדה

עד כניסת ביידן לבית הלבן אמורים להישאר כ-2,000 חיילים בלבד במדינה, בזמן שהפיגועים של טליבאן ודאעש משתוללים. אם תשלים וושינגטון את העזיבה, רבים חוששים שאפגניסטן תקרוס לתוך עצמה. "נכפה את חוקי השריעה, בדיאלוג או בכוח"

בווידאו: לפחות 8 הרוגים מירי טילים על קאבול באפגניסטן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ההחלטה של ארצות הברית להאיץ את הנסיגה שלה מאפגניסטן מעוררת דאגה בקרב בעלי בריתה ואויביה כאחד. היא גורמת לחשש מפני החרפת האלימות וכאוס אזורי, שלפי חלק מההערכות עלולים לחזק את שלוחת דאעש המקומית - שתיתכן תנסה להקים "חליפות" חדשה במקום זו שהובסה בעיראק ובסוריה.

היום (שבת) נהרגו לפחות שמונה אזרחים ו-31 איש נפצעו במתקפת רקטות על אזורי מגורים בקאבול הבירה, בזמן ששיחות השלום בין ממשלת אפגניסטן לטליבאן נמשכות בדוחא. דאעש קיבל אחריות, אך טליבאן גם טליבאן הגביר את מתקפותיו בחודשים שחלפו מאז תחילת המשא ומתן עם הממשלה בקאבול, שיצא לדרך בעקבות הסכם מתחילת השנה בין טליבאן וארצות הברית.

לפי ההסכם, שארית הכוחות האמריקניים במדינה יסוגו מאפגניסטן עד אפריל. השבוע הודיע הפנטגון כי עד ינואר יעזבו כ-2,500 חיילים אמריקנים, ימים לפני שהנשיא הנבחר ג'ו ביידן ייכנס לבית הלבן. כ-2,000 חיילים יישארו באפגניסטן, וביידן אמר כי הוא מעדיף להשאיר כוח קטן, מבוסס מודיעין לטובת לוחמה בטרור.

פינוי פצוע ממתקפת רקטות על קאבול, אפגניסטן, 21 בנובמבר 2020. רויטרס
הטרור משתולל ברחבי המדינה. פצוע ממתקפת הרקטות בקאבול, היום/רויטרס

גורם בפנטגון, שדיבר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי ארצות הברית חיפשה הסכם עם טליבאן שיוביל לשיתוף פעולה של הארגון הקיצוני ושל ממשלת אפגניסטן נגד דאעש הקיצוניים עוד יותר. למרות ההתחייבות של טליבאן להתנתק מאל-קאעדה, שפעילותו במדינה הובילה לפלישת ארצות הברית ובעלות בריתה ב-2001, בשטח הקשרים עדיין קיימים והחשש מהיום שאחרי גדול.

טורק פרהדי, יועץ לשעבר של ממשלת אפגניסטן ומומחה פוליטי, אמר לאי-פי כי תושבי האזורים הכפריים באפגניסטן ישמחו לראות את האמריקנים נסוגים אחרי כמעט 20 שנה. "אחרי הפצצה של כל אחד מהצדדים בסכסוך, אף אחד לא חוזר ומשקם שום תשתית. אף אחד לא פועל לאיחוי הקרעים", אמר.

מיכאל קוגלמן, סגן מנהל תכנית אסיה במרכז ווילסון שבוושינגטון, אמר לאי-פי כי הגישה של טראמפ לסיום המלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית תמיד הייתה בגדר הימור. "בעוד שהרעיון שטליבאן יעשה שלום עם ממשלת אפגניסטן ויעבוד יחד כמה נגד דאעש נשמע נהדר בתיאוריה, זו משימה קשה מאוד לביצוע, במיוחד בזמן הקרוב", אמר.

הוא הסביר כי ארצות הברית תמיד בחנה את אפגניסטן מנקודת מבט של לוחמת בטרור, וכך זה צפוי להיות גם עם ממשל ביידן - הרביעי שיתמודד עם המלחמה במדינה שבמרכז אסיה. לנאט"ו יש פחות מ-12 אלף חיילים במדינה, המאמנים את הכוחות האפגניים ומייעצים להם. הברית בת 30 החברות נסמכת במידה רבה על צבא ארצות הברית לצורכי תעבורה, לוגיסטיקה ותמיכה אחרת. מזכ"ל הברית, גרמניה ומדינות אחרות הזהירו מפני השלכות של נסיגה מוקדמת מדי של ארצות הברית.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בתדרוך ביטחוני, דלאוור, ארה"ב 18 בנובמבר 2020. רויטרס
הנשיא הרביעי שינהל את המלחמה באפגניסטן. ביידן/רויטרס

האסטרטגיה של ממשל ביידן לשמור על כוח מצומצם במדינה תדרוש לפתוח מחדש את ההסכם עם טליבאן, שהתבסס מחדש באזורים רבים באפגניסטן בשנים האחרונות. הארגון הקיצוני מסרב לכך, אולם ממשלת אפגניסטן, שנדחקה לשוליים על ידי ממשל טראמפ, רוצה לבטל אותו לחלוטין. היום ייפגש שר החוץ מייק פומפאו עם נציגי הצדדים בדוחא, בניסיון להאיץ את המגעים.

בצל הנסיגה המואצת, באפגניסטן חוששים שמנהיגי הפלגים החמושים בקאבול, שלהם היסטוריה ארוכה של לחימה פנימית, יפנו את הנשק שלהם אחד נגד השני ברגע שבו כוח ההרתעה הבינלאומי יצמצם את כוחו.

"אחד התפקידים המרכזיים ביותר של ארצות הברית באפגניסטן הוא למנוע מבעלי בריתם האפגנים להילחם בינם לבין עצמם ולהפיל את המדינה", אמר אנטול ליוון, עמית בכיר בקרן אמריקה החדשה באוניברסיטת ג'ורג'טאון. "עם זאת, לא סביר שארצות הברית תהיה מוכנה או מסוגלת לעשות זאת ללא הגבלת זמן".

אפגניסטן תוכל להסתדר לבדה?

מומחים חוששים שהנסיגה המהירה עלולה לפגוע משמעותית ביכולות ההגנה של הכוחות האפגניים קוגלמן אומר כי אפילו למספר מצומצם של כוחות אמריקניים יכולה להיות השפעה על כיוון המלחמה.

"המספרים (של הכוחות העוזבים) עשויים להיראות קטנים, והם כן, אך ההשפעות של אפילו מספר קטן של חיילים הן משמעותיות", אמר. "הכוח האווירי האמריקני עזר לכוחות הקרקע האפגניים להדוף התקפות של טליבאן. לכוחות ארצות הברית תפקיד בחיזוק היכולות ההכרחיות ביותר בתוך כוחות הביטחון האפגניים".

עם זאת, שר ההגנה בפועל של אפגניסטן, אסדאללה חאלד, אמר השבוע לפרלמנט כי כוחות הביטחון מחזיקים את עצמם ורק 4% מפעולותיהם זקוקות לסיוע אווירי אמריקני. "יכול להיות שיש עליות וירידות במספר החיילים, אבל אנחנו לא מודאגים. אנחנו מוכנים להגן על אפגניסטן בעצמנו", אמר למחוקקים.
אפגניסטן נותרה מדינה ענייה ביותר, גם אחרי 20 שנה והשקעה של מיליארדי דולרים. יותר מ -25 מיליון מתוך 36 מיליון תושביה מתקיימים בקושי מ-1.4 דולר ליום. עבור רבים, נוכחותם של כוחות זרים אינה משפרת את המצב.

"בהחלט יש סיבה טובה להאמין כי ארצות הברית מיצתה את קבלת הפנים שלה באפגניסטן, בהתחשב בחוסר היכולת שלה לרסן את אלימות המורדים והטרור הגוברת ובשל תרומתה לאלימות בפעולות שפצעו והרגו אזרחים", אמר קוגלמן. "וזה מלבד ההנחה שארצות הרית שותפה לשחיתות של קאבול".
ממשלת אפגניסטן היא בין עשר הממשלות המושחתות ביותר בעולם, לפי מדד השקיפות הבינלאומי.

ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן (ימין) לצד נשיא אפגניסטן אשרף גאני בקאבול, 19 בנובמבר 2020. רויטרס
תלויים זה בזה. ראש ממשלת פקיסטן/רויטרס

מאז 2002, הגוף הרשמי בארצות הברית לביקורת על המלחמה באפגניסטן אמר כי 19 מיליארד דולר שהעבירה וושינגטון כסיוע לאפגניסטן אבד בהוצאות מיותרות, שחיתות פנימים והונאה. ארצות הברית משקיעה ארבעה מיליארד דולר בשנה בכוחות הביטחון של אפגניסטן, אך האלימות הבלתי-פוסקת במדינה פגעה במורל.

גם כוחות הביטחון של אפגניסטן נפגעו מהשחיתות. על פי דוח מאוגוסט של המפקח הכללי לשיקום אפגניסטן, כמחצית מכלל השוטרים במעוזי טליבאן במחוזות הדרומיים משתמשים בסמים, ועד 70% ממשרות המשטרה באזורים אלה הן עבודות "רפאים". משרות שאינן מאוישות בפועל, אך המשכורות עוברות לפקידים המעורבים.

במשך שנים תהו באפגניסטן מה יקרה ביום שבו ארצות הברית והכוחות הזרים יעזבו סופית. בקרוב הם עלולים לגלות.

"כשהכוחות האמריקניים יצאו מאפגניסטן, טליבאן יכפה את החוק שלנו על ממשלת אפגניסטן, בדיאלוג או בכוח", אמר לוול סטריט ג'ורנל עזיזי, לוחם צעיר בטליבאן. "ניישם את אותה מערכת שריעה בקאבול כפי שאנחנו עושים במחוזות".

"עתידה של אפגניסטן תלוי באפגנים ובשכניהם"

הנסיגה האמריקנית בלטה על סדר היום של של ראש ממשלת פקיסטן אימרן חאן, שהגיע לביקור ראשון באפגניסטן ביום חמישי. המדינות השכנות מנהלות יחסים לא פשוטים, כשקאבול מאשימה את אסלאמאבאד בחיזוק טליבאן דרך מתן מחסה להנהגתו. פקיסטן, מנגד, טוענת שאפגניסטן משמשת בסיס להוצאת מתקפות בחסות הודו נגדה.

חאן הבטיח לעשות כמיטב יכולתו למען הפחתת מעשי האלימות באפגניסטן. לפקיסטן הייתה השפעה קריטית בהושבת טליבאן סביב שולחן המשא ומתן, וחאן הזהיר מפני נסיגה פזיזה של ארצות הברית, מחשש שהכאוס באפגניסטן יזלוג לפקיסטן. בפקיסטן עדיין שוהים כשני מיליון פליטים אפגנים אחרי ארבעה עשורים של מלחמה. קאבול חוששת שפקיסטן תשתמש בלומי טליבאן כדי לנקום בה, אם היא תחוש מאוימת מהתקפות שיוצאות נגדה משטח אפגניסטן בחסות הודו.

"בסופו של דבר, עתידה של אפגניסטן תלוי באפגנים עצמם ובשכנותיה של אפגניסטן. ארצות הברית לא תהיה באזור הזה לנצח, "אמר ליוון. "מבחינת רוב האפגנים, נראה שהם נואשים לראות את סיום המלחמה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully