וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ יסיג אלפי חיילים מאפגניסטן ומעיראק לפני תום כהונתו

עודכן לאחרונה: 17.11.2020 / 22:54

הנשיא החליט להשאיר כ-2,500 חיילים אמריקנים בלבד באפגניסטן, ומספר דומה בעיראק, והוא עשוי להשיב גם את רוב הכוחות מסומליה. "עלולים לשלם מחיר כבד", הזהיר מזכ"ל נאט"ו, שמוביל את המשימה באפגניסטן. גם הרפובליקנים מתנגדים: "יהיה משפיל יותר מנסיגת אובמה מעיראק"

בווידאו: פיגוע התאבדות בקאבול/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יקטין את מספר החיילים האמריקנים המוצבים באפגניסטן מ-4,500 ל-2,500, לפני שהוא עוזב את תפקידו - כך הודיע היום (שלישי) הפנטגון. בנוסף לכך, תתבצע נסיגה קטנה יותר של כוחות מעיראק, שם יקטן מספר החיילים מ-3,000 ל-2,500. טראמפ מתכנן להקטין גם את מספר החיילים בכוחות האמריקנים בסומליה.

המהלך מגיע ימים ספורים לאחר שטראמפ הציב שורה של נאמנים בעמדות צמרת בפנטגון, שכמוהו מתוסכלים מהמשך הנוכחות הצבאית של ארצות הברית באזורי לחימה. לפי המתוכנן, מספר החיילים האמריקנים באפגניסטן יפחת בכחצי עד 15 בינואר, אז יישארו בה כ-2,500 מהם. הערב נורו בבגדאד ארבע רקטות שנחתו באזור הירוק בעיר, שבו נמצאת גם השגרירות האמריקנית. לא ידוע על נפגעים כתוצאה מהירי.

גורמים אמריקניים רשמיים אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי ראשי הצבא התבשרו בסוף השבוע על הנסיגה המתוכננת וכי הפקודה המבצעית נמצאת בעבודה, אך טרם הועברה למפקדים. משמעות הדבר היא שהנשיא הבא ג'ו ביידן, יהיה הרביעי השקוע בבוץ בשתי המדינות הללו, שאליהן פלשה ארצות הברית אחרי פיגועי 11 בספטמבר ב-2001. גורמים אמריקניים רשמיים אמרו לרויטרס כי טראמפ עשוי להחזיר כמעט את כל 700 החיילים האמריקנים מסומליה, המסייעים לכוחות המקומיים נגד ארגון א-שבאב המסונף לאל-קאעדה. המתנגדים מזהירים מפגיעה במאבק בטרור.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. רויטרס
טראמפ מבקר חיילים אמריקנים באפגניסטן, בשנה שעברה/רויטרס

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הזהיר כי הברית עשויה לשלם מחיר כבד על נסיגה מוקדמת מדי מאפגניסטן. לנאט"ו יש פחות מ-12 אלף חיילים מעשרות מדינות באפגניסטן, ואלו מסייעים להכשיר ולייעץ לכוחות הביטחון האפגניים. צבא ארצות הברית מהווה בדרך כלל כמחצית מהיקף הכוח הזה, הנשען במידה רבה על הצבא האמריקני לצורך תעבורה, לוגיסטיקה ותמיכה אחרת.

"אנו עומדים כעת בפני החלטה קשה. אנחנו נמצאים באפגניסטן כמעט 20 שנה, ואף חברת נאט"ו לא רוצה להישאר יותר ממה שצריך. עם זאת, המחיר של יציאה מוקדמת מדי או לא מתואמת עלול להיות גבוה מאוד", אמר סטולטנברג בהצהרה שמסר.

לדבריו, אפגניסטן עדיין "עומדת בפני סכנה להפוך שוב לבסיס של ארגוני טרור בינלאומיים, לתכנון ולארגון התקפות על מולדותינו. ודאעש יכול לבנות מחדש באפגניסטן את חליפות הטרור שאיבד בסוריה ובעיראק".

עוד בוואלה!

דיווח: טראמפ שקל לתקוף באיראן, אך שוכנע שלא על ידי בכירי הממשל

לכתבה המלאה
לוחם מרינס (במרכז) לצד חיילים אפגנים במחוז הלמנד, אפגניסטן, 5 ביולי 2017. רויטרס
נלחמים כתף אל כתף. חייל מרינס/רויטרס

נאט"ו מובילה את מירב המאמץ הביטחוני באפגניסטן מאז 2003, שנתיים אחרי הפלישה שהובילה להפלת משטר טליבאן שנתן מקלט למנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן. ב-2014 הברית החלה לאמן ולייעץ לכוחות הביטחון האפגניים המקומיים, אולם מאז צמצמה את נוכחותה בעקבות הסכם שנחתם בין ארצות הברית לטליבאן בתחילת השנה.

מזכ"ל נאט"ו הבטיח כי הברית תישאר מחויבת למשימתה גם במקרה של צמצום נוסף בהיקף הכוח האמריקני באפגניסטן.

טראמפ רצה להחזיר את כל החיילים האמריקנים מאפגניסטן עד חג המולד, כדי לסיים סופית את המלחמה בת 19 השנים, אך האלימות הגואה במדינה מצד טליבאן חרף הסכם השלום, וכן המשך קשריו לאל-קאעדה, מעוררים דאגה. אלו היו הסיבות שבגללן החלה המלחמה ב-2001, ומאז נהרגו אלפי חיילים אמריקנים וזרים.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, אמר כי ממשל טראמפ רשם הישגים מרשימים במאבק בטרור, אך הזהיר מפני נסיגה "משפילה" מאפגניסטן, שלדבריו תהיה גרועה מזו של הנשיא ברק אובמה מעיראק ב-2011, ותזכיר את נסיגת ארצות הברית מדרום וייטנאם ב-1975. אובמה שב לעיראק שלוש שנים אחרי הנסיגה בעקבות עליית דאעש, ואילו הקומוניסטים כבשו את הדרום עם יציאת ארצות הברית.

"על כל המלחמות להסתיים"

שר ההגנה החדש של ארצות הברית, כריסטופר מילר, רמז על השבת הכוחות הביתה במכתב ששלח לאנשי הצבא בסוף השבוע. "נותרנו מחויבים לסיים את המלחמה שאל-קאעדה הביא לחופינו ב-2001", כתב מילר, שהיה מפקד המרכז ללוחמה בטרור לפני מינויו החפוז. "אנחנו חייבים להימנע מטעויות העבר האסטרטגיות שלנו כשנכשלנו לסיים את הקרב". עם זאת, הוא הבהיר: "על כל המלחמות להסתיים".

מילר החליף את מארק אספר, שהודח מיד אחרי שג'ו ביידן הוכרז כנשיא הבא. הוא התנגד להאצת לוח הזמנים לנסיגה מאפגניסטן, ואמר כי טליבאן לא ממלא את התחייבויותיו.

לפי ההסכם עם טליבאן, הנסיגה של ארצות הברית אמורה להיות מושלמת עד חודש מאי, בהינתן קיום התחייבויותיו הביטחוניות, דבר שאינו קורה בשטח. החשש הוא שהארגון הקיצוני ממתין לעזיבת הכוחות האמריקניים כדי להתשלט מחדש על המדינה, ולכן הוא תוקע את המשא ומתן שנפתח לאחרונה עם ממשלת אפגניסטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully