וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן שילמה לטליבאן כדי להרוג כוחות אמריקניים באפגניסטן

לפי רשת CNN, שירותי המודיעין האמריקני זיהו תשלומים הקשורים לשש מתקפות של הארגון רק בשנה שעברה לבדה, כולל פיגוע התאבדות בבסיס אווירי אמריקני. שבועות לאחר מכן, חוסל סולימאני בעיראק. חשדות דומים עלו נגד רוסיה, אך ממשל טראמפ לא העניש את מוסקבה

צילום: רויטרס, עריכה ניר חן

סוכנויות הביון האמריקניות מעריכות כי איראן הציעה סכומי כסף ללוחמי טליבאן עבור פגיעה בכוחות אמריקניים ומערביים באפגניסטן - כך דווח ברשת CNN. הן זיהו תשלומים הקשורים לשש מתקפות של הארגון רק בשנה שעברה לבדה, כולל פיגוע התאבדות בבסיס אווירי אמריקני בדצמבר.

"הפרסים", שולמו על ידי ממשלה זרה, שזוהתה על ידי CNN כאיראן, לרשת "חאקני" - ארגון טרור המונהג על ידי סגן מנהיג טליבאן - על הפיגוע בבסיס האווירי בבאגרם ב-11 בדצמבר. לפי מסמך של הפנטגון, שהגיע לידי CNN, בפיגוע נהרגו שני אזרחים ונפצעו יותר מ-70 אחרים, כולל ארבעה חיילים אמריקנים.

פחות מחודש לאחר הפיגוע בבסיס האמריקני, שקרה לאחר ביקור של הנשיא דונלד טראמפ שבועיים קודם לכן, חוסל מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בעיראק. זאת אחרי תהליך ממושך, שכלל כמה סוכנויות שגיבשו מטרות שנועדו לפגוע בתמיכה האיראנית בארגוני טרור באפגניסטן. לפי כמה גורמים, במרץ הוחלט שלא לנקוט פעולה ספציפית בשל החשש מפגיעה בתהליך השלום עם טליבאן.

האפשרות שאיראן שילמה לטליבאן תמריצים כספיים להרג כוחות אמריקניים נחשפה אחרי הסערה סביב פעולה דומה מצד רוסיה. עם זאת, ממשל טראמפ והנשיא עצמו המעיטו בחשיבות המעורבות הרוסית בשבועות האחרונים שוב ושוב. רוסיה דחתה את הטענות נגדה.

אסירי טליבאן משתחררים מבית כלא בקאבול, אפגניסטן 13 באוגוסט 2020. רויטרס
איראן מנסה לפגוע בהסכם השלום. אסירי טליבאן משוחררים מהכלא/רויטרס

המתקפה על בסיס בגראם, הגדול ביותר של צבא ארצות הברית באפגניסטן, הייתה מתוחכמת במיוחד. לפי גורם שהיה מעורב בהסכם השלום עם טליבאן, שנחתם בפברואר ובמסגרתו מצמצם הצבא האמריקני את נוכחותו במדינה, אלו שהיו מעורבים בתהליך השלום נלחצו מהמתקפה שחשפה את החולשות של חלק מהמתחמים האמריקניים במדינה.

התמיכה של איראן בארגוני טרור ברחבי האזור אינה חדשה, אך בעקבות הפיגוע נדרשו גורמי מודיעין אמריקניים לחקור את קשריה לרשת חקאני. גורם בממשל וגורם בכיר לשעבר שמעורים בנושא אמרו ל-CNN שהיחסים בין טהראן לטליבאן הוזכרו על ידי גורמים אמריקניים כצידוק לחיסולו של סולימאני.

בפנטגון סירבו להתייחס לדיונים הפנימיים ולתדרוכים מודיעיניים, אך אמרו כי איראן מנסה לפגוע בתהליך השלום. קהילת המודיעין האמריקנית, המועצה לביטחון לאומי וממשלת איראן סירבו להגיב לפניית CNN.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully