וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: "ירטנו העברת כספים מרוסיה לטליבאן"

1.7.2020 / 12:22

בניו יורק טיימס ממשיכים להתפרסם פרטים נוספים על העסקה בין מוסקבה לארגון הקיצוני להרג חיילים אמריקנים באפגניסטן, חרף ההכחשות של הבית הלבן ולפיהן המידע לא היה מבוסס מספיק בשביל לתדרך את טראמפ. הדמוקרטים קוראים להעניש את מוסקבה, הרפובליקנים ספקנים

צילום: רויטרס, עריכה ניר חן

חברי קונגרס דמוקרטים קוראים לנשיא דונלד טראמפ לשקול סנקציות חדשות על רוסיה, אם הדיווח על תשלומים שהעבירה מוסקבה לטליבאן כדי שיהרוג חיילים אמריקנים באפגניסטן יתגלה כנכון.

טראמפ נתון תחת לחץ מאז הדיווח בניו יורק טיימס מיום שישי, שלפיו יחידה חשאית במודיעין הרוסי הציעה פרסים כספיים על ראשיהם של חיילים אמריקנים וכוחות נאט"ו, ובהמשך דווח כי הוא קיבל תדרוך על כך עוד בפברואר.

אתמול דווח בניו יורק טיימס כי ארצות הברית ירטה נתונים המראים העברות כספיות גדולות מחשבון של סוכנות הביון הצבאית של רוסיה לחשבון המקושר לטליבאן. הוא אמר כי הדבר הקל על המחלוקות בקהילת המודיעין האמריקנית ושוחק את טענות הבית הלבן ולפיהן המידע לא היה אמין מספיק כדי לתדרך את טראמפ עליו.

הדיווחים מסבכים את מאמציו של טראמפ לסיים את המלחמה הארוכה בהיסטוריה של ארצות הברית, הנמשכת 19 שנה, אחרי שחתם על הסכם עם הארגון הקיצוני בפברואר שבמסגרתו אמורה להסתיים הנסיגה בתוך שנה וחצי. שר החוץ שלו מייק פומפאו שוחח עם בכיר טליבאן בשיחת וידאו ביום שני, ובה הפציר בו להימנע מתקיפת הכוחות האמריקניים באפגניסטן ובפתיחת שיחות שלום עם הממשל בקאבול.

דונלד טראמפ מגיע לביקור באפגניסטן. רויטרס
הפרסומים מקשים על מאמציו לסיים את המלחמה. טראמפ באפגניסטן, 2018/רויטרס

אחרי שבתחילה הנשיא טען שהוא כלל לא תודרך על הנושא, הבית הלבן אומר כעת כי טראמפ לא תודרך "אישית", אבל הוא לא התייחס לשאלה אם הוא קיבל דוח כתוב, קרא אותו ומדוע הוא לא הגיב בצורה תקיפה יותר אם אכן עשה זאת.

"הנשיא מעולם לא תודרך על זה, המודיעין טרם אומת, ולא הייתה הסכמה בקרב קהילת המודיעין", אמרה דוברת הבית הלבן קליאן מקאני לכתבים.

ההצהרות המבולבלות הובילו לביקורת תקיפות מצד הדמוקרטים לקראת הבחירות בנובמבר, יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אדם שיף הדמוקרטי, אמר כי טראמפ צריך לפעול נגד מוסקבה.

"אנחנו צריכים לשקול את הסנקציות הנחוצות כדי להרתיע את רוסיה מפניה פעילותיה הזדוניות", אמר שיף לכתבים אחרי תדרוך שקיבלו בכירי הדמוקרטים בבית הנבחרים בבית הלבן.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן אמר כי הוא ישקול לבקש תדרוך על הנושא בעצמו ואמר כי הטיפול של טראמפ בנושא הוא "רשלנות בתפקיד".

חברי הטליבאן מוסרים את נשקם ומצטרפים לתוכנית הפיוס ובהובלת ממשלת אפגניסטן בג'אלאבאר 25 ביוני 2020. רויטרס
קיבלו כסף מרוסיה? לוחמי טליבאן מניחים את נשקם, בחודש שעבר/רויטרס

מולם, בכירי הרפובליקנים בסנאט הטילו ספק בדיווחים אחרי התדרוך שעברו. יו"ר ועדת השירות המזוינים בסנאט, ג'יימס אינהוף, אמר לכתבים כי הוא משוכנע שטראמפ לא ידע לגבי הכספים שהציעה רוסיה לטליבאן, בזמן שהסנאטורית ג'וני ארנסט אמרה כי התדרוך לא סיפק "אישוש" לדיווחים". בנוסף אליהם, הסנאטור טוד יאנג אמר כי ניו יורק טיימס וושינגטון פוסט, שחשפו והרחיבו על הפרשה, התבססו על מודיעין "לא מאומת ולא חד-משמעי".

הבית הלבן ביקש להפחית מחשיבותם של הדיווחים בניו יורק טיימס ובוושינגטון פוסט, אך ארבעה מקורות ממשלתיים אמריקניים אישרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי מידע מודיעיני אמין ביסס את ההערכה שרוסיה הציעה פרסים כספיים לטליבאן. מקור חמישי המעורה בנושא אמר כי מידע כזה הובא לידיעת הבית הלבן כבר בסביבות מרץ 2019, אך הוא "לא היה מאומת" וזה היה יכול להיות "דיסאינפורמציה".

בניו יורק טיימס דווח כי גורמים רשמיים העבירו לטראמפ תדרך כתוב בסוף פברואר, שבו צוינה מסקנתם כי רוסיה שילמה כסף לטליבאן. המידע נכלל בתדרוך הנשיאותי היומי, התוצר הראשי של המודיעין האמריקני לקריאת הנשיא.

גורם ממשל אמריקני אמר כי לרויטרס כי לעתים נכללים חומרים בתדריך כדי שגורמים אחרים יוכלו להעריך אותו. במקרה זה, לפי הגורם, הנושא הועלה בפני הדרגים הבכירים ביותר מוקדם יותר השנה, המידע הוגדר כאמין וננקטו צעדים לגיבוש תגובה. הגורם אמר כי עדיין נמשכים דיונים על התגובה האפשרית וכי טראמפ לא חייב להיות מעורב בכך בזמן שהמידע נבדק.

עם זאת, מקור בקונגרס הטיל ספק באפשרות שהמידע על כספים שהעבירה רוסיה לטליבאן יופיע בתדרוך היומי לנשיא על מנת שאחרים יקראו אותו, ולא הוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully