וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הכחשת טראמפ: "המידע על מזימת רוסיה-טליבאן דווח כבר בינואר"

בניו יורק טיימס, שחשף את התכנית הרוסית לשלם כסף לארגון כדי שיהרוג אמריקנים באפגניסטן, דווח כי בכירים בוושינגטון עודכנו עוד בתחילת השנה. המידע הגיע גם לטראמפ, שטוען כי זו "המצאה". ביידן הבטיח להעניש את פוטין, וגם הרפובליקנים רוצים תשובות

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

גורמי מודיעין וכוחות מיוחדים מצבא ארצות הברית באפגניסטן, הזהירו את הממונים עליהם עוד בתחילת ינואר כי הם חושדים שרוסיה משלמת לטליבאן כדי להרוג חיילים אמריקנים במדינה - כך דווח הערב (ראשון) בניו יורק טיימס מפני גורמים שתודרכו בנושא.

המזימה, שלפי הגורמים שתודרכו בנושא הייתה מעשה ידיה של יחידה חשאית בביון הצבאי הרוסי, נחשפה בניו יורק טיימס ביום שישי. לפי הדיווח, הנשיא דונלד טראמפ תודרך בנושא במרץ, אך בחר שלא להגיב נגד רוסיה.

טראמפ מכחיש שהוא תודרך על המידע המודיעני הזה, בהמשך לדברים דומים שנאמרו על ידי הבית הלבן אתמול. בזמן שבכירים דמוקרטים בקונגרס, ואפילו כמה רפובליקנים, דרשו מהממשל להעניש את הקרמלין, שדחה על הסף את הדיווחים. טליבאן מכחיש זאת אף הוא.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך נאומו בויסקונסין 25 ביוני 2020. רויטרס
מכחיש שהוא תודרך על המידע המודיעני. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ/רויטרס

על פי הדיווח, המידע הקריטי הגיע אחרי שנתפסו סכומים גדולים של דולרים בפשיטה על מוצב של טליבאן, ומחקירות של פעילי טרור ופושעים. אלו הובילו את קהילת המודיעין להערכה שמוסקבה הציעה ושילמה תמריצים כספיים לטליבאן ולארגונים הקשורים אליו ב-2019. לא ידוע מתי נתפס הכסף, שלפי אחד הגורמים "הסב את תשומת הלב של כולם".

אחרי שהתגבשה הערכה זו, גורמי צבא ומודיעין אמריקניים בוחנים את הקורבנות שספגו בצבא ארצות הברית ובכוחות הקואליציה מאז תחילת השנה שעברה, כדי לזהות אם מי מישהו מהם קשור לתכנית הרוסית. ארבעה חיילים אמריקנים נהרגו בקרבות בתחילת השנה הנוכחית, אולם טליבאן לא תקף עמדות של הכוחות האמריקניים מאז שחתם בפברואר עם ארצות הברית על הסכם לסיום המלחמה בת 19 השנים.

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית, אמרה בריאיון לרשת ABC כי היא לא תודרכה בנושא והיא דורשת דיווח מידי לקונגרס על כך. היא האשימה את טראמפ ברצונו "להתעלם" מכל אישום נגד רוסיה.

"רוסיה מעולם לא התגברה על ההשפלה שהיא ספגה באפגניסטן, ועכשיו היא מוציאה את זה עלינו, על הכוחות שלנו", אמרה פלוסי בהתייחסותה למלחמה ההרסנית שחוותה ברית המועצות במדינה בשנות ה-80. "זאת שערוריה של ממש. הייתי רוצה לחשוב שבדקה שבה הנשיא ישמע על כך, הוא ירצה לדעת יותר מאשר להכחיש שהוא ידע על כך משהו".

עוד בוואלה!

טראמפ הטיל סנקציות על גורמים בהאג שחוקרים פשעי מלחמה באפגניסטן

לכתבה המלאה
אסיר טליבאן אחרי שחרורו מכלא בקאבול, אפגניסטן, 26 במאי 2020. רויטרס
אסיר טליבאן אחרי שחרורו מכלא בקאבול/רויטרס

פלוסי אמרה כי אם למעשה הנשיא לא תודרך בנושא, "אז עלינו להיות מודאגים כי הממשל שלו חושש לחלוק איתו מידע בעניין רוסיה". פלוסי הוסיפה כי "גמישותו של טראמפ ביחסים מול רוסיה מצביעה על דבר אחד, "כל הדרכים מובילות לפוטין".

"גרוע ככל שזה נשמע, ובכל זאת הנשיא לא יתעמת עם הרוסים בעניין הזה, בעוד הוא מכחיש שהוא תודרך", אמרה. "בין אם הוא ידע ובין אם לא, אנשי ממשלו ידעו וכמה מבעלי בריתנו העובדים איתנו באפגניסטן תודרכו וקיבלו את הדוח".

אחרי שדוברת הבית הלבן קיילי מקאני טענה ביום שבת כי טראמפ לא תודרך על הדוח המודיעני - אם כי לא הכחישה את קיומו, גורם אמריקני אמר לניו יורק טיימס כי המידע הגיע לדרגים הבכירים ביותר בבית הלבן. גורם אחר אמר כי המידע נכלל גם בתדרוך היומי שמגיע אל שולחנו של הנשיא.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בשיחת וידאו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, מוסקבה, 26 יוני 2020. רויטרס
כל הדרכים מובילות אליו. נשיא רוסיה פוטין/רויטרס

ג'ון בולטון, יועץ הביטחון הלאומי לשעבר של טראמפ, אמר בריאיון לרשת ABC כי הוא לא היה מודע להערכה המודיעינית, אך הוא מטיל ספק בתגובת טראמפ. "מה כבר יכול להניע את הנשיא לעשות את זה", תהה, "זה נראה רע אם הרוסים משלמים כדי להרוג אמריקנים ואנחנו לא עושים שום דבר בקשר לזה". הוא מתח ביקרות על תגובת טראמפ ואמר, "התגובה הנשיאותית הייתה לומר 'זו לא האחריות שלי. אף אחד לא אמר לי כלום על זה'. ובכך, הוא בלם את הטענות על כך שהוא לא פעל בנושא".

דוברי ה-CIA, קהילת המודיעין והפנטגון סירבו להגיב לדיווח החדש. דובר המועצה לביטחון לאומי טרם התייחס לפניה בנושא. אחרי הפרסום הראשוני בניו יורק טיימס, כלי תקשורת אחרים דיווחו אף הם על התכנית הרוסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully