וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה בתלונות על עבירות כלפי ילדים: "דאגה מהדיווחים שלא מגיעים"

מומחים מעריכים שבתקופת הקורונה חלה עלייה במקרי האלימות במשפחה, אך מספר הדיווחים נמוך יותר, בעיקר בשל סגירת מסגרות החינוך. במשרד הרווחה מביעים דאגה מתת-דיווח: "כנראה שיש ילדים שנעלמו מהעין"

בווידאו: הוועדה לקידום מעמד האישה דנה בתכנית לצמצום האלימות במשפחה/צילום: ערוץ הכנסת

מספר התלונות שהתקבלו במשטרה בגין עבירות מין כלפי קטינים במשפחה ירד בשנה האחרונה ב-5% - כך עולה היום (שישי) מנתוני המשטרה שהועברו לבקשת וואלה! NEWS. בעוד בשנת 2019 נפתחו 463 תיקים על עבירות מין כלפי קטינים, בשנת 2020 נפתחו 438 תיקים. עם זאת, מספר כלל עבירות האלימות במשפחה כלפי קטינים נותר דומה - 4,030 לעומת 4,032 בשנת 2019.

אמנם מומחים מעריכים שבתקופת הקורונה חלה עלייה במקרי האלימות במשפחה, אך מספר הדיווחים נמוך יותר בשל סגירת מסגרות החינוך השונות, ובשל תדירות נמוכה של מפגשים עם אנשי חינוך וטיפול במהלך השנה.

לאורך השנים, רואים במשרד העבודה והרווחה עלייה במספר הדיווחים על התעללות בקטינים המגיעים לעובדים הסוציאליים לחוק הנוער ברשויות המקומיות. מדוח המשרד שמתפרסם לראשונה בוואלה! NEWS עולה כי בשנת 2019 נרשמה עלייה של כ-10.5% בדיווחים על פגיעה והזנחה של קטינים.

ניידת משטרה. ראובן קסטרו
ספר הדיווחים נמוך יותר בשל סגירת מסגרות החינוך השונות/ראובן קסטרו

בשנה זו התקבלו 56,388 דיווחים לעומת 50,976 בשנת 2018 ו-47,447 בשנת 2017. לפי הדוח, מספר הדיווחים הגבוה ביותר היה בגין הזנחת קטינים - 14,819. הדיווחים אחרים היו בין היתר, בגין התעללות פיזית - 11,812, התעללות מינית - 5,531 והתעללות רגשית - 3,433.

ביותר ממחצית מהמקרים (27,515) החשד לפגיעה היה על ידי אחראי במשפחה, וב-1,879 בידי אחראי מחוץ למשפחה. לפי הדוח, כרבע (13,671) מהדיווחים לעובדים הסוציאליים היו בעניין קטינים עם מוגבלויות.

גם ב-2019 הגורם המדווח על חשד לפגיעות היה צוותי חינוך, אך בנושא זה מורגשת ירידה. בעוד בשנת 2018, 30% מהדיווחים הגיעו מצוות חינוך, בשנת 2019 מדובר היה ב-25.6% מהדיווחים. מנגד, בקרב גורמים טיפוליים חלה עלייה מ-19% ל-23.9%. 11% מהדיווחים התקבלו מקרוב משפחה, 6% מהמשטרה ו-5% מצוותי הרפואה - וזאת בדומה לנתונים בשנת 2018.

"כנראה שאנחנו פחות יודעים על ילדים שנפגעו בבית"

אולם כיום הילדים פוגשים את צוותי החינוך רק בזום ומגיעים פחות לקופות החולים, דבר שמקשה על זיהוי פגיעות על אף מאמצים שנעשים. את נתוני 2020 מהעובדים הסוציאליים עוד אוספים בימים אלה במשרד הרווחה. אך עם זאת, חוה לוי, עובדת סוציאלית ראשית לחוק הנוער במשרד הרווחה, אומרת כי היא כבר רואה שלפחות בחלק מהרשויות המקומיות נרשמה ירידה בדיווחים על פגיעה בילדים.

"ראיתי ירידה מסוימת. מדי שנה יש עלייה, אז כנראה שיש ילדים שנעלמו מהעין", היא אומרת. "כנראה שאנחנו פחות יודעים על ילדים שנפגעו בבית, על אף שהפוטנציאל של הפגיעה בבית הרבה יותר גדול".

לוי מסבירה כי ההגבלות החריפות והיעדר המסגרות הובילו למצב ש"חלק מהילדים שילמו על הדבר הזה באלימות והתעללויות אחרות". לדבריה, "כל מרכיבי הלחץ קיימים - ירידה בהכנסות, עוני, שילוב עבודה וילדים במקום אחד, לעיתים בתים צפופים מאוד עם ילדים שלא רגילים להיות 24/7 בבית, ואנחנו מכירים את זה ממקרי אלימות".

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
הסיבה לירידה בדיווחים: סגירת מערכת החינוך/שרון בוקוב

"אנחנו שומעים על זה בחופש הגדול, כשיש ילדים ביולי אוגוסט בבית. רק שעכשיו החופש הגדול התארך למשך שנה שלמה וזה קשה", מבהירה לוי. היא מדגישה כי היא מודאגת מהדיווחים שלא מגיעים לשירותי הרווחה. לדברי לוי, דיווחים אלו מגיעים לרוב בתקופות שאחרי הסגרים, ולרוב על מקרים קשים במיוחד.

"מערכת החינוך לא פעלה, רופאים פחות היו ולא היתה דרך לאתר ילדים באמצעים הקונבנציונליים", מסבירה לוי. "ממה שכן הגיע אלינו, היו אירועים מאוד קשים. אני מודאגת מזה, כי אם משהו מגיע זה ברמת דאגה מאוד גדולה ורמת פגיעה מאוד גדול, אני מניחה שיש דברים שלא היו מאוד בולטים לציבור או שלא הגיעו".

לדבריה, "יש להניח שברגע שהסגר יסתיים והילדים יחזרו למערכות, זה הזמן שאנחנו בעיקר נקבל דיווחים ואז נהיה שוב מול מקרים מאוד קשים, עם צורך בהתערבויות ברמת דחיפות מאוד גבוהה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully