וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה למפכ"ל: אסור את השימוש במכת"זית ומי בואש לעבר בתים

28.1.2021 / 20:21

תושבים בשכונות ויישובים חרדיים שבהם נערכו השבוע הפרות סדר דרשו לעצור את שימוש המשטרה באמצעים לפיזור הפגנות, נגד תושבים שאינם קשורים אליהן ואף לעבר הבתים באזור. "הפרות הסדר לא מצדיקות שימוש בלתי מרוסן בכח", הסבירו. "התנהלות זו מהווה ענישה קולקטיבית"

בוודיאו: שימוש במכת"זית ובנוזל בואש בשכונות חרדיות היישר לבתים וללא צורך/עריכה: טל רזניק

תושבים רבים בבני ברק וביישובים ושכונות חרדיות נוספות התלוננו בשבועות האחרונים על שימוש נרחב ובלתי מידתי במכת"זית ובנוזל בואש, לעיתים היישר אל תוך בתים של תושבים. האגודה לזכויות האזרח והוועד נגד עינויים שיגרו היום (חמישי) מכתב למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, בו דרשו לאסור את השימוש בבואש בשכונות מגורים, לוודא שלא מבוצע שימוש במכת''זית בקרבת תינוקות, ילדים, עוברי אורח ונשים בהריון, וכן לאסור על התזה לעבר בתים, חדרי מדרגות, חלונות, בתי כנסת ומקומות סגורים אחרים.

עוד דרשו בשני הארגונים לבצע תחקיר משטרתי על התזת מי הבואש, כפי שתועדו בסרטונים מהימים האחרונים. מהעדויות והתיעודים שהגיעו לידי האגודה והוועד, עולה כי המכת"זית מתיזה מי בואש על חלונות בתים של אזרחים, שכלל אינם קשורים להפרות הסדר שהתרחשו בימים האחרונים.

מי הבואש נוצרים מתמיסה מימית של שמרים וסודה לשתייה, שיוצרת תנאי pH בהם יוצרים השמרים חומצות אמינו בעלות ריח חריף שנשאר על בגדים ומשטחים לאורך זמן. עדויות התושבים מתפרסמות בין היתר באמצעות התארגנות בצדק הפועל בקהילה החרדית.

מכת"זית של המשטרה. ראובן קסטרו
מכת"זית מתיזה מי בואש לעבר מפגינים חרדים/ראובן קסטרו

"הלכה למעשה, התנהלות זו מהווה ענישה קולקטיבית כלפי אוכלוסייה שלמה, ללא אבחנה בין מפרי סדר לבין עוברי אורח, בין בגירים לילדים ובין הפגנה בשטח פתוח לבין בתי מגורים", נכתב מטעם הארגונים. "לאור זאת, יש לחדול לאלתר מהשימוש באמצעים אלו לתכלית ענישה, לתחקר את האירועים שבהם נעשה שימוש בניגוד לנהלים ולהבטיח כי השימוש בהם יתבצע באופן מידתי ובהתאם לנהלים".

במכתב שנשלח למפכ"ל המשטרה, ציינו הארגונים כי "אין ספק כי המשטרה מתמודדת עם הפרות סדר קשות, אלא שאירועים אלה לא יכולים להצדיק שימוש בלתי מרוסן בכח ופגיעה באנשים רבים ללא קשר למעורבותם באירועים".

באגודה לזכויות האזרח גם פירטו מקרים בהם נפגעו חפים מפשע מהמכת"זית. "התקבל דיווח על פגיעה וגרימת נזק לסחורה בחנות ירקות הממוקמת בפינת הרחובות יחזקאל ודוד בכניסה לשוק הבוכרים, תוך גרימת נזק רב לסחורה במקום".

פעילות משטרה לסגירת תלמוד תורה של חסידות סאטמר בבני ברק, 19 בינואר 2021. ראובן קסטרו
כוחות משטרה בבני ברק, השבוע/ראובן קסטרו

במקרה אחר נפגעה אישה שהלכה ברחוב עם עגלת תינוק. "הלכתי בגאולה ביום ראשון בשעת צהריים עם תינוק לכיוון בית המרקחת ברחוב עמוס. ראיתי מרחוק מכת"זית, שהתיזה מי בואש במרחק של מאות מטרים. התחלתי לרוץ וכמעט התגלשתי כי הכל היה רטוב. נרטבתי ממי הבואש וגם על התינוק היה. הוא התחיל לצרוח מכאבים, ראיתי שכל הפנים שלו אדומות וצורב לו בעיניים", סיפרה האישה.

היא הוסיפה כי "לא יכולתי אפילו להתפנות אליו כי כולי רטובה ומסריחה ורצתי הביתה. בבית הפשטתי לו את הבגדים, שטפתי לו את הפנים והוא עדיין סבל ובכה ומלא כוויות. המים חדרו גם לרגליים מבעד לבגדים. שמתי לו אלוורה לכוויות ועשיתי לו אמבטיות ועדיין לא הוטב לו".

רעות שאער, מנהלת פניות הציבור באגודה לזכויות האזרח, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "המשטרה עושה שימוש מופרז ולא מוצדק באמצעים אלימים, משפילים ומרחיקי לכת לפיזור הפגנות כלפי אזרחים, שברובם אפילו אינם משתתפים בהפגנות".

הצתת אוטובוס במהלך עימותים בבני ברק, 25 בינואר 2021. ב.ג, אתר רשמי
אוטובוס שהוצת במהלך הפרות סדר בבני ברק, השבוע/אתר רשמי, ב.ג

היא הוסיפה כי "לצערנו, מכיוון שהאירועים מתרחשים בשכונות החרדיות, האירועים כמעט אינם זוכים לסיקור מנקודת מבטה של הקהילה החרדית, והתחושה היא שיש יד חופשית לפגוע באזרחים ללא ביקורת וללא ריסון".

"כידוע השכונות צפופות מאוד, מלאות במשפחות וילדים ואוכלוסיות רגישות אחרות, ובתוכן נעשה שימוש פרוע בבואש ומכת''זית, לפעמים אך ורק כאמצעי ענישה", הבהירה שאער. "שום הפגנה או הפרת סדר אינה יכולה להצדיק שימוש באמצעים לפיזור הפגנות כאמצעי ענישה קולקטיביים". לדבריה, "יש פה למעשה התנהלות מפלה ואלימה של המשטרה, שגורמת לסבל ותסכול, מחריפה אי האמון ומזינה את מעגל האלימות".

המשטרה: "מדובר באמצעי שאינו מהווה סכנה לבני אדם"

ממשטרת ישראל נמסר כי "לאחרונה פעם אחר פעם נתקלים שוטרים הפועלים באזור לאכיפת החוק ותקנות הקורונה במאות פורעי חוק ומפרי סדר המיידים לעברם חפצים שונים, אבנים, שקיות זבל, גם מכיוון בתי המגורים שברחוב וממרפסותיהם. במהלך פעילויות אלו, נאלצת המשטרה להפעיל אמצעים כדי להשיב את הסדר במקום ולעצור את פורעי החוק ומפרי הסדר".

עוד נמסר מהמשטרה כי כוחותיה משתמשים במגוון אמצעים לפיזור הפרות סדר על פי מדרג, וכי אמצעי הבואש הוא אמצעי שנמצא אפקטיבי בפיזור הפרות סדר. "השימוש בו נעשה רק לאחר שנבדק ואושר על ידי הגורמים המקצועיים ואושר לשימוש כנגד מפרי סדר ומתפרעים", הבהירו.

"מדובר באמצעי שאינו מהווה כל סכנה לבני אדם ולסביבה, כשמטרת השימוש בו היא דווקא למזער שימוש באמצעים אחרים, ולהקטין למינימום ההכרחי את החיכוך בין כוחות המשטרה ומפרי הסדר בהן טמון פוטנציאל היפגעות גבוה יותר בעת פיזור הפרות סדר", הבהירו במשטרה. "השימוש בבואש מגיע רק לאחר ניסיונות אחרים לפזר את הפרת הסדר ונועד לשמור על החוק והסדר הציבורי ולהפסיק חסימות צירים והתפרעויות אלימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully