וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך עורך שימוע למנהלי ביה"ס הריאלי: "ניסיון להלך אימים על מנהלים"

28.1.2021 / 9:08

המנהלים נקראו לשימוע בעקבות התנהלותם לאחר שהזמינו את מנכ"ל עמותת בצלם להרצאה בפני תלמידים, בניגוד להנחיית שר החינוך יואב גלנט. כמה עשרות מורים, מנהלים, פעילי זכויות אדם, חברים וקרובי משפחה הגיעו למחות נגד הצעד המשמעתי שננקט נגדם

בווידאו: משרד החינוך עורך שימוע למנהלי הריאלי, עשרות מפגינים/צילום: יואב איתיאל

מנהלי בית הספר הריאלי בחיפה הגיעו הבוקר (חמישי) לשימוע בלשכת מנכ"ל משרד החינוך בתל אביב, עמית אדרי, לאחר שהזמינו את מנכ"ל עמותת בצלם להרצאה בפני תלמידים, בניגוד להנחיית שר החינוך יואב גלנט.

מנכ"ל בית הספר הריאלי בחיפה, ד"ר יוסי בן דב, ומנהל החטיבה העליונה של בית הספר בקמפוס בית בירם, מנדי רבינוביץ', שמרו על שתיקם עם כניסתם לבניין משרד החינוך. כמה עשרות מורים, מנהלים, פעילי זכויות אדם, חברים וקרובי משפחה הגיעו למחות נגד הצעד המשמעתי שננקט נגדם ולהפגין עמם סולידריות. המוחים נושאים דגלים, קוראים קריאות בזכות חופש הביטוי ונגד שר החינוך ומשרד החינוך.

המפגינים קראו במגפונים: "גלנט דיקטטורה תנו לו בזמבורה", "סלקו את הלכלוך ממשרד החינוך". באירוע מונפים שלטים בנוסח: "גלנט נכשל באזרחות", "אפס באזרחות", "עוד מעט ישרפו פה ספרים", "לך כבר גלנט לך ותפסיק כבר ללכלך".

מנהלי בית ספר הריאלי בחיפה בשימוע במשרד החינוך בתל אביב בעקבות סערת הריאלי, 28 ינואר 2020. יואב איתיאל, צילום מסך
מוחים נגד הצעד המשמעתי. מפגינים מחוץ למשרד החינוך, היום/צילום מסך, יואב איתיאל
מנהלי בית ספר הריאלי בחיפה בשימוע במשרד החינוך בתל אביב בעקבות סערת הריאלי, 28 ינואר 2020. יואב איתיאל, צילום מסך
מפגינים מחוץ למשרד החינוך, היום/צילום מסך, יואב איתיאל

"ההחלטה של משרד החינוך להעמיד את מנהלי הריאלי לדין משמעתי היא החלטה שרירותית, פוגענית, מניפולטיבית ופוליטית", אמר לוואלה! NEWS רם כהן, מנהל בית הספר תיכונט על שם אלתרמן בתל אביב, שהגיע להפגין. "זהו ניסיון להלך אימים על מנהלי בתי ספר שרוצים לעודד חשיבה ביקורתית עצמאית ושיח פלורליסטי הומני בבית הספר".

לדברי כהן, "המטרה של גלנט בכל המהלך היא לגרום למצביעים של בנט להצביע גלנט, כל הסיפור של השימוע. אני לא חושש ולא מפחד לעמוד פה ולומר את הדברים. ההיפך, אני גם רוצה לומר שאני תומך בדברים שבצלם מפרסמים וכותבים. הממשל הישראלי מקיים משטר של אפרטהייד בשטחי הגדה המערבית".

עוד בוואלה!

המשנה ליועמ"ש למשרד החינוך: אל תקבלו החלטה על מנהל הריאלי בלי להתייעץ איתנו

לכתבה המלאה

השר לשעבר אלוף (במיל') עמי איילון, מי שהיה מפקדו של גלנט בחיל הים ואחר כך ראש השב"כ, פרסם אתמול מכתב גלוי לגלנט בו כתב כי "מאחר שהכרתי אותך כקצין צעיר שבלט באומץ לבו הופתעתי לגלות שחגי אלעד, מנכ"ל בצלם, מטיל עליך פחד. ידעת להתמודד מול מחבלים חמושים בקלצ'ניקוב ואר-פי-ג'י וכעת אתה נסוג מהתמודדות רעיונית עם מי שנשקו היחיד הן דעותיו". עוד כתב לו, "הנחייתך לזמן לשימוע את מנהלי בית הספר, היא החלטה מבישה שעומדת בסתירה לערכי הדמוקרטיה ולעקרונות חינוכיים בסיסיים. זו החלטה השקולה בעיני להרמת דגל לבן פחדנית".

את מכתבו חתם איילון במילים: "אינני מסכים עם קביעתו של מנכ"ל בצלם לפיה מדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד. אך בראייתי, אנחנו מקיימים כבר שנים ארוכות משטר אפרטהייד בשטחי יהודה והשומרון, שהשפעתו הרעילה מחלחלת אל החברה הישראלית ומשנה את זהותה של מדינת ישראל עצמה. האם נותר בך האומץ להתמודד עם דעותיי אלה או שגם ממני תמנע להרצות בפני צעירים לפני גיוסם?".

ד״ר יוסי בן דב, מנכ"ל הריאלי, עם הגיעו לשימוע במשרד החינוך, 28 בינואר 2021. יואב איתיאל
מנכ"ל הריאלי, יוסי בן דב, לפני השימוע, היום/יואב איתיאל
הפגנה מחוץ לשימוע של  מנכ"ל הריאלי במשרד החינוך, 28 בינואר 2021. יואב איתיאל
מפגינים מחוץ למשרד החינוך, היום/יואב איתיאל

נעמי בייט-צורן, מנהלת מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח, שהיתה בין הנואמים אמרה לוואלה!NEWS כי "למרות הניסיונות המתמשכים להשתקה והפחדה, אל מול הדורסנות של השר כלפי אנשי ונשות חינוך שמעודדים מחשבה חופשית וביקורתית, עומדים כאן מורים ומורות מכל רחבי הארץ, כאלה שטרחו ובאו, שלא הסכימו לשתוק, שבוטחים בתלמידים וביכולת שלהם לגבש דעה עצמאית על בסיס דיאלוג ושיח פתוח. אנו נרגשים מההצטרפות ההמונית של אלפי מורים לקריאה של פורום חינוך לזכויות אדם לשר גלנט לאפשר מרחב פתוח ופלורליסטי בכיתה אלו אנשי חינוך שעומדים כאן להגנת חופש הביטוי והמחשבה, אף על פי כן ולמרות הכל".

השימוע למנהלים מתקיים ברקע בקשת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, ממשרד החינוך, לפיה על המשרד שלא לקבל החלטה בעניין "עד להשלמת ליבון הנושא עימנו". זאת, במענה לפניית האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה.

"לא מצאנו בסיס משפטי להורות למנכ"ל משרד החינוך להימנע מלקיים את השימוע בהתאם לסמכותו", מסר עו"ד אורי שלומאי בשם נזרי. אולם, לצד דברים אלה מציינים במשרד המשפטים כי "לא נעלמו מעינינו החששות העולים בפנייתכם באשר לפגיעה האפשרית בחופש הביטוי, שהוא זכות יסוד בסיסית וחשובה ביותר במשטר דמוקרטי, וכן האפקט המצנן שעלול להיגרם כתוצאה מהזמנת מנהלי בית הספר לשימוע".

מנהלי בית ספר הריאלי בחיפה בשימוע במשרד החינוך בתל אביב בעקבות סערת הריאלי, 28 ינואר 2020. יואב איתיאל, צילום מסך
מפגינים מחוץ למשרד החינוך, היום/צילום מסך, יואב איתיאל

משרד החינוך מסרו אמש ליועמ"ש שמטרת השימועים היא "בירור סוגיות עובדתיות קונקרטיות הנוגעות לקיומו של הכנס בבית הספר הריאלי, וזאת על רקע החשש כי מנהלי בית הספר לא פעלו בהתאם לחוזרי המנכ"ל בנושא ובניגוד לעמדת מפקחת בית הספר ומנהל המחוז".

אדרי זימן את השניים לשימוע, בעקבות קיום הרצאתו של מנכ"ל בצלם חגי אלעד בפני תלמידי י"ב במוסד לפני כשבוע. זאת, בטענה כי ההחלטה, שעמדה בניגוד להנחיית גלנט, פגעה באמון הציבור במחנכים והפרה את נהלי הרישיון של בית הספר.

בית הספר הריאלי בחיפה. צילום: שלומי גבאי, שלומי גבאי
בית הספר הריאלי בחיפה/שלומי גבאי, צילום: שלומי גבאי

משרד החינוך ניסה למנוע את ההרצאה מראש. יום לפני שהתקיימה, הנחה שר החינוך לבטל אירועים מסוג זה. במכתב ששלח לאדרי ולמנהלי המחוזות, דרש גלנט לאסור על כניסתם לבתי הספר של ארגונים "הפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי, ובכלל זה כינויה של מדינת ישראל בכינויי גנאי שקריים או אמירות נגד היותה של ישראל מדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית או פעולה כנגד חינוך לשירות משמעותי בצה"ל או פעולות המיועדות לפגוע או לבזות את חיילי צה"ל בעת או לאחר שירותם".

ארגוני ימין מתחו ביקורת על המוסד בשל קיום ההרצאה, בעוד בשמאל תקפו את עמדת משרד החינוך, והאשימו אותו בהשתקה.

בשיחה עם וואלה! NEWS הבהיר אתמול גלנט כי הוא לא יתפשר על עמדתו בנושא. "מי שלא שומר על הכללים - נטיל עליו סנקציות", אמר. "אנחנו נלך בעניין הזה עד הסוף. מה שנדרש. אנחנו לא נהיה מוכנים לתהליך הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully