וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט על סערת בצלם בריאלי: המדינה לא צריכה לממן מוסדות כאלה, נלך עד הסוף

27.1.2021 / 15:23

הסאגה סביב הופעתו של יו"ר הארגון חגי אלעד בביה"ס הוותיק בחיפה ממשיכה להסעיר את מערכת החינוך. ארגון המורים התייצב לימינו של המוסד, ומשרד החינוך מתעקש לערוך למנהליו שימוע. שר החינוך מבהיר שאינו מוכן להתפשר בנושא: "מי שלא שומר על הכללים - נטיל עליו סנקציות"

בווידאו: מנכ"ל בצלם בכנס בבית הספר הריאלי בחיפה/מתוך זום

הסערה סביב הופעת מנכ"ל בצלם חגי אלעד בפני תלמידי י"ב בבית הספר הריאלי בחיפה נמשכת, ושר החינוך יואב גלנט מאיים בהטלת סנקציות על המוסד החינוכי בן 107 השנים. בשיחה עם וואלה! NEWS הוא מבטיח כי יפעל בכל האמצעים כדי לסכל אירועים דומים במוסדות החינוך, וכי ימצה את ההליכים מול בית הספר.

מאז הרצאתו של אלעד, ארגון המורים בראשות רן ארז התייצב לימינו של בית הספר, כמו גם מנהליו ד"ר יוסי בן דב המנהל הכללי, ומנדי רבינוביץ' מנהל החטיבה העליונה בבית בירם. ארז הודיע לגלנט, כי בכוונתו להתייצב עם המנהלים לשימוע שמתכוון לערוך להם מנכ"ל המשרד, עמית אדרי, "בטרם תתקבל החלטה".

"לקרוא ולא להאמין", טוענות עו"ד סיגל פעיל ואלינור יעקובי ממשרדה המייצג את ארגון המורים, שיתלוו לרן ארז, במכתב תקיף ששיגרו לשר החינוך. לדבריהן, בכוונתן להתייחס בשימוע "להשפעת ההליך הדורסני המבוצע על ידי משרד החינוך על מערכת החינוך כולה".

ח"כ, יואב גלנט לאחר תוצאות הבחירות לראשות הממשלה בתל אביב 17 בספטמבר 2019. גילי יערי, פלאש 90, פלאש 90
"קריאת תיגר מטעם בית הספר". שר החינוך גלנט/פלאש 90, גילי יערי, פלאש 90

הן מביעות תמיהה על הבסיס החוקי לשימוע, ועל "הנפת חרב סגירה, שלילה, נישול והפסקת העסקה", לדבריהן "בפזיזות, ללא כל הצדקה וללא כל הידברות עם ארגון המורים".

עורכות הדין טוענות כי המהלך של משרד החינוך יוצא דופן בחומרתו, "במיוחד כשמדובר במאות מורים, במוסד חינוכי ותיק ויקר ערך, בו לומדים אלפי תלמידים". הן דורשות מהשר להורות לאלתר למנכ"ל משרדו "לבטל את ה'זימונים' וה'שימועים' שנקבעו ליום חמישי הקרוב, ולהחליפם לכל היותר בשיח עם המנהלים, בנוכחות נציגיהם מארגון המורים".

"הנושא אינו רק שני מנהלי בית הספר, אלא מעמד המורים כולם", ציינו השתיים. עו"ד פעיל ויעקובי העלו חשש "לסתימת פיות של ציבור עובדי ההוראה, וחשש לניצול פוליטי של עידן טרום הבחירות על גבם".

בית הספר הריאלי בחיפה. צילום: שלומי גבאי, שלומי גבאי
בית הספר הריאלי בחיפה/שלומי גבאי, צילום: שלומי גבאי

עם זאת, שר החינוך גלנט מתעקש, ובמשרד החינוך מתכוונים למצות את ההליכים נגד בית הספר ומנהליו, שקיימו את האירוע למרות הנחיית השר והוראה מפורשת מפי מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך. "הנחיתי לאסור להכניס לבתי הספר ארגונים שפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי, או באופן שמבזה את חיילי צה"ל בהווה או לאחר שירותם", מבהיר גלנט בשיחה עם וואלה! NEWS.

"מעבר לזה, יש פה בעיה חמורה כי יוצרים מראית עין שכאילו התהליך הוא תהליך מאוזן, אבל בפועל מכניסים ארגונים שקוראים למדינת ישראל 'מדינת אפרטהייד'. זה הופך להיות מרכז הבמה וכביכול בשביל לאזן שמים לידו מישהו. אני חושב שמדינת ישראל לא צריכה לממן בתי ספר כאלה", הבהיר השר.

יוסי בן דב מנהל בית הספר הריאלי, חיפה. שלומי גבאי
יעמוד לשימוע מול מנכ"ל משרד החינוך. יוסי בן דב מנהל בית הספר/שלומי גבאי

"הימים שמהמקום הזה יצאו מיטב מפקדי צה"ל - רחוקים"

"אני חושב שהדבר הזה פועל נגד המדינה. אני לא מדבר על ימין או שמאל, זה יכול לקרות גם בארגונים ימניים קיצוניים וגם בארגוני שמאל קיצוניים", הוסיף דלנט.

אתה רואה את מדינת ישראל מפסיקה לממן את בית הספר הריאלי? "אני מקווה שאנחנו נגיע למצב שהכללים הבסיסיים שקשורים לציות לחוק החינוך הממלכתי, כמו הזדהות עם מטרותיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית וציונית, כל הדברים האלה יישמרו בבתי הספר, ומי שלא שומר עליהם אנחנו נטיל עליו סנקציות, זה ברור. זה לא קורה בבתי הספר היסודיים מסיבה פשוטה, שהמורים והמנהלים שם הם עובדי משרד החינוך, ובתוקף זה הם פועלים בהתאם".

אתה חושש שבית הספר הריאלי, עם רקורד כזה מרשים, לא יודע לעשות את זה? "זה לצערי הרב הולך ופוחת ופוגם במה שקרה, והימים שמהמקום הזה יצאו מיטב המפקדים של צה"ל הם ימים רחוקים. נשאר רק השם, וכיום יש השתלטות של גורמים בכוח של החלטות פוליטיות. אגב, זה גם בניגוד לרוב מוחלט של התלמידים וההורים, שמתנגדים למהלכים האלה וחוששים להביע את דעתם פן יבולע להם".

מנכ"ל בצלם חגי אלעד בכנס זום בית ספר ריאלי חיפה. מתוך ההרצה בבית ספר הריאלי בחיפה, אתר רשמי
מנכ"ל בצלם חגי אלעד בכנס הזום/אתר רשמי, מתוך ההרצה בבית ספר הריאלי בחיפה

"באופן כללי אני מתכוון לכך שכל מה שנמצא בתוך השוליים הקיצוניים מימין ומשמאל לא ייכנס בדרך הזאת לבתי הספר, ולא יקבל במה", הוסיף גלנט. "בעיקר יש לחשוב על ארגון שאומר שמדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד, ולמחרת מופיע בפני תלמידים שצריכים להתגייס. הדבר הזה נראה לי לא סביר".

אולי פעלת מהר מדי? "טיפלנו בעניין הזה פעם ופעמיים ושלוש, והכנס הזה גם נדחה. בסוף הם החליטו גם להמרות את הנחיות מנכ"ל המשרד ומנהל המחוז וללכת נגדם, זה דבר שמקומו לא יכירנו בשום מערכת. כך לא יכולים לפעול. בנוסף, יש פה חוסר איזון וחוסר הלימה מתמשך באופן קבוע מתוך כוונה לייצר הטייה פוליטית של דעות התלמידים, דבר שלא מקובל עלי".

"הדבר השלישי שיש פה זה קריאת תיגר מטעם בית הספר דרך אנשים אחרים, על היותה של מדינת ישראל מדינה ציונית ודמוקרטית ויהודית. זה ברור שזה מבית הספר. זה מגיע דרך בית הספר בצורה מכוונת, מתוך כוונה לייצר הטיית דעה".

שר החינוך, יואב גלנט  ומנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי במהלך מסע"ת בנושא פתיחת שנת הלימודים בבניין משרד החינוך בתל אביב 6 באוגוסט 2020. דנה ירקצי
"טיפלנו בעניין הזה פעם ופעמיים ושלוש". השר גלנט ומנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי/דנה ירקצי

אתה חושד בבית הספר שהוא אנטי ציוני? "אני נתתי הנחייה ובית הספר עושה מה שהוא מבין. לכן את הדבר הזה אנחנו לא יכולים לקבל".

תלמידים שולחים מסרון לשי גליק או לח"כ, שפונים לשר שמשסה את המנכ"ל במנהל? זה לא "זובור"? "זו ספקולציה שהיא כולה לא נכונה. אני יודע מה קורה בבתי הספר ואני מקבל דיווחים מהמערכת המרכזית שלי, לא מאנשים ששולחים לי וזה בכלל לא קשור. אלה (שי גליק או חברי כנסת, י.א.) טרמפיסטים שתופסים טרמפ על מה שאני עושה".

"אנחנו הרי עצרנו את הכנס הזה לפני חודש, ואחרי זה דחו אותו לתאריך הזה. אני הנחיתי את המנכ"ל, והוא הנחה את מנהל המחוז ומנהל המחוז הנחה את מנהל בית הספר - שהחליט לעשות מה שהוא רוצה".

"אנחנו נפעל בכל האמצעים שיש לרשותנו. יש הבדל גדול בין מדינת ישראל הדמוקרטית שנותנת חופש דעה בכנסת, בעיתונות, בתקשורת ובכל מקום אחר, לבין מערכת החינוך. היא דבר יותר מכונס, אני לא מוכן שבתוך מערכת החינוך יהיו תהליכים שבהם כדי ללמד משהו אנחנו נגיד שהדבר הזה בא על חשבונו של מגזר מסוים. יכול להיות מגזר ציוני או חרדי או ערבי. אני לא מוכן שהם ייפגעו כתוצאה מתוכן שמלמדים במקום אחר. זה דברים שאסור שייקרו".

אז אין מחשבות שניות? "לא מה פתאום. אנחנו נלך בעניין הזה עד הסוף. מה שנדרש. אנחנו לא נהיה מוכנים לתהליך הזה".

ניסית אולי לשוחח עם המנהל? "אנחנו נדבר אתו - בשימוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully