וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט הורה על ביטול הרצאה של מנכ"ל בצלם: "לאסור כניסה למערכת החינוך"

לאחר שנודע שחגי אלעד יקיים מפגש עם תלמידי בית הספר הריאלי בחיפה, פרסם שר החינוך מכתב בו קרא לאסור על כניסתם לבתי הספר של ארגונים, "הפועלים בסתירה למטרות החינוך ומכנים את ישראל 'מדינת אפרטהייד'". מבצלם נמסר: "ברור לנו שלא קל לשמוע את מה שיש לנו לספר"

מערכת וואלה!

שר החינוך יואב גלנט הורה היום (ראשון) על ביטול הרצאתו של מנכ"ל עמותת בצלם, חגי אלעד, שהייתה אמורה להתקיים מחר בזום עבור תלמידי כיתות י"ב, זאת במסגרת יום עיון למען זכויות אדם בבית הספר הריאלי בחיפה.

גלנט הנחה את מנכ"ל משרדו, עמית אדרי, ואת מנהלי המחוזות לאסור על כניסתם לבתי הספר של ארגונים "הפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי, ובכלל זה כינויה של מדינת ישראל בכינויי גנאי שקריים או אמירות נגד היותה של ישראל מדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית או פעולה כנגד חינוך לשירות משמעותי בצה"ל או פעולות המיועדות לפגוע או לבזות את חיילי צה"ל בעת או לאחר שירותם".

במכתב ששיגר הערב גלנט כתב כי "לא נאפשר לארגונים המכנים את מדינת ישראל 'מדינת אפרטהייד' להרצות בפני תלמידים העומדים בפני גיוס לצה"ל. הנחיתי את מנכ"ל המשרד ומנהלי המחוזות והאגפים לאסור על כניסתם של ארגונים אלו למערכת החינוך".

שר החינוך, יואב גלנט במהלך מסע"ת בנושא פתיחת שנת הלימודים בבניין משרד החינוך בתל אביב 6 באוגוסט 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, פלאש 90
"לא נאפשר לארגונים המכנים את מדינת ישראל 'מדינת אפרטהייד' להרצות בפני תלמידים", גלנט/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש90

מוקדם יותר היום פנה מנכ"ל "בצלמו", שי גליק, לשר החינוך בדרישה למנוע את כניסת ארגון בצלם לבית הספר הריאלי בחיפה מחר. "למרות סירוב רוב התלמידים, כופה המנהל את דעתו ומכריח אותם לבוא להרצאה זו והרצאות נוספות של אנשי שמאל קיצוני", נכתב בהודעת הארגון. גם בחודש שעבר בוטלה פגישת תלמידי בית הספר הריאלי עם מנכ"ל בצלם בעקבות ביקורת מצד פעילי ימין.

לדברי גליק, "חוק שוברים שתיקה קובע מפורשות שארגון שפועל נגד ערכי מדינת ישראל או נגד חיילי צה"ל יסורב כניסה לבתי ספר אפילו באופן חד פעמי. ארגון בצלם קרא בפומבי לסרבנית גיוס נגד צה"ל וקרא בפומבי לאו"ם להטיל סנקציות נגד מדינת ישראל. אם זה לא פוגע בערכי מדינת ישראל אז מה כן פוגע? אנחנו קוראים לשר החינוך לגלות משילות".

בתנועת "אם תרצו" מסרו בתגובה כי "מדובר בהחלטה נכונה ומתבקשת. לא ברור מדוע שקלו בכלל להציג בפני תלמידים ארגון קיצוני כמו בצלם המתפרנס מהפצת שקרים ודה לגיטימציה נגד ישראל ומעודד לחץ בינלאומי נגדה. יש לאסור הכנסת ארגון בזוי זה למערכת החינוך. הפצת שקרים אינה ביקורת לגיטימית ואין לחנך תלמידים לאורה של התנהגות פסולה שכזו. זהו ניצחון השכל הישר".

מנגד, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל "עדאלה" מסרו בתגובה כי "לשר החינוך אין כל סמכות חוקית למנוע מפגש של ארגוני זכויות אדם עם תלמידים, רק משום שהשמיעו ביקורת שאינה נעימה לאוזניו. ההבחנה כי ישראל מפרה את האיסורים המוחלטים של המשפט הבינלאומי, לרבות האיסור על הפרדה גזעית, אינה עומדת בסתירה למטרות החינוך הממלכתי, קשה ככל שקביעה זו תהיה".

הם הוסיפו כי "בכוונתנו לפנות אל היועץ המשפטי לממשלה כדי שיורה לשר גלנט לבטל את הנחייתו שמטרתה רק להשתיק קולות לגיטימיים הנאבקים על זכויות האדם וצדק. עדיף היה שיתרכז במתן מענה למשבר העמוק שמצויים בו מערכת החינוך ותלמידיה בעקבות משבר הקורונה".

גם ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת), חבר בוועדת החינוך של הכנסת, ביקר את החלטת השר: "פקודתו של גנרל החינוך היא ההוכחה הטובה ביותר למה שהוא מנסה להסתיר. מדינה שמחזיקה מיליונים תחת שלטון צבאי ופוגרומים של מתנחלים, מדינה שחוקקה את חוק הלאום הגזעני והורסת בתי ערבים באופן שיטתי, מדינה שבכוחנות מנסה להסתיר את פשעיה, היא מדינת אפרטהייד במלוא מובנה המזוויע של המילה".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) מסרה כי "שר הבורות רוצה למנוע מארגוני זכויות אדם כניסה. אחרי שהמשרד הנחה ללמד כי העברית היא השפה הרשמית היחידה, ואחרי השמטתו של המיעוט הפלסטינים אזרחי המדינה מלימודי האזרחות, מבקש גלנט לצנזר את המציאות. כך שומרים על עליונות ואדנות. את חומות האפרטהייד רואים גם מבעד לחומות בית הספר, גלנט".

גם חברת מפלגתם, ח"כ היבא יזבק, גינתה את שר החינוך. לדבריה, "גלנט הוא זה שדחף ב-2006 לכניסה יבשתית לעזה, בידיעה שהמשמעות היא שפיכות דמים חסרת אבחנה בתושבי הרצועה. מי שעסק רוב חייו ביצירת עוולות הכיבוש מתבייש וחושש שתלמידים ידעו את זה?".

בצלם: קשה להכיר ולהתמודד עם המציאו, אבל זו חובתנו

בארגון בצלם אמרו הערב לוואלה! NEWS שנכון לשעה זו לא ידוע להם על ביטול ההרצאה של אלעד. עוד נמסר כי "בצלם שמח על ההזדמנות לשוחח עם תלמידי בית הספר הריאלי על מציאות האפרטהייד שבין הים לירדן ועל הפרות זכויות האדם תחת הכיבוש. ברור לנו שלא קל לשמוע את מה שיש לנו לספר. יותר נעים לחשוב שאנחנו טובים וצודקים וזה בדיוק מה שמערכת החינוך מספרת לתלמידים באופן כמעט בלעדי. קשה להכיר ולהתמודד עם המציאות בישראל של 2021, אבל זו חובתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully