וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו בפולין אחרי שאיסור ההפלות נכנס לתוקף: "השופטים יישאו בכאב הנשים"

28.1.2021 / 8:48

פסיקת בית המשפט העליון מאוקטובר קבעה כי יש לאסור על הפלות במקרים של מומים בעובר, וזו היוותה הנימוק החוקי הכמעט יחיד שאיפשר הפסקות היריון במדינה. הפגנות ענק נערכות ברחבי המדינה

בווידאו: אלפים הפגינו בפולין נגד חוק ההפלות/צילום: רויטרס

האיסור הכמעט מוחלט על הפלות בפולין נכנס היום (חמישי) לתוקף - כך הודיעה הממשלה, שלושה חודשים אחרי שפסיקת בית המשפט החוקתי הציתה הפגנות ברחבי המדינה. ההכרזה הוציאה אלפים לרחובות במדינה הקתולית השמרנית.

פסיקה מאוקטובר קבעה כי יש לאסור על הפלות במקרים של מומים בעובר, וזו היוותה הנימוק החוקי הכמעט יחיד שאיפשר הפסקות היריון במדינה. כעת, מתרחקת פולין מהנורמות באיחוד האירופי, ומותירה הפלות רק אם ההיריון הוא תוצאה של אונס או גילוי ערויות, או אם נשקפת סכנה לחיי האם.

מפלגת השלטון "חוק וצדק" אמרה כי הממשלה תתמקד עתה בסיוע להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, אף שהיא וממשלות עבר הואשמו בכך שהן לא עשו מספיק למען משפחות שכאלו עד היום. "המדינה לא יכולה עוד לקחת חיים רק כי מישהו חולה, מוגבל או במצב בריאותי רע", אמר חבר המפלגה ברתלומאי וורובלבסקי לרויטרס.

הפגנות נגד כניסתו לתוקף של חוק ההפלות בוורשה, פולין. 27 בינואר 2021. רויטרס
אלפים יצאו לרחובות בעקבות הכרזת הממשלה. הפגנות בוורשה, אתמול/רויטרס

מאז שהמפלגה הלאומנית עלתה לשלטון ב-2015, היא העניקה לערכים שמרניים מקום מרכזי יותר בחיים הציבוריים. הגישה להפלות קטנה גם ללא צעדים חקיקתיים, משום שיותר רופאים סירבו לבצע את ההליך הזה משיקולים דתיים.

מתנגדי הממשלה מאשימים אותה בהשפעה על החלטת בית המשפט החוקתי, מאחר שהוא עבר שינויים כחלק מהרפורמות שביצעה המפלגה ושלפי האיחוד האירופי החדירו שיקולים פוליטיים לבתי המשפט. מאז, ההפגנות נגד הפסיקה הפכו להתפרצויות זעם נגד הממשלה, במיוחד בקרב האוכלוסייה הצעירה.

"הפסיקה האידיוטית הזאת לא תמנע הפלות", אמר סזארי יאסינסקי, סטודנט בן 23 המפגין בוורשה. "אבל שופטי בית המשפט יישאו באשמה לכל אישה שתחווה כאב בגלל הפסיקה, או כל אחת שתאלץ להביא לעולם ילד עם תסמונת דאון".

מנהיג מפלגת המרכז הגדולה ביותר באופוזיציה, בוריס בודקה, אמר לעיתונאים כי "שום ממשלה שומרת חוק לא צריכה לכבד את הפסיקה הזו".

הפגנות נגד כניסתו לתוקף של חוק ההפלות בוורשה, פולין. 27 בינואר 2021. רויטרס
הפסיקה מאוקטובר קבעה כי יש לאסור על הפלות במקרים של מומים בעובר. אחת המפגינות, אתמול/רויטרס

חבר מפלגת השלטון, מארק סוסקי, אמר כי מפלגתו תשקול להוסיף כללים מקלים, שיאפשרו הפלות במקרים של מומים חמורים במיוחד בעובר. במקביל, הוא הביע ספק כי ניתן יהיה להגיע להסכמה בנושא עם יתר מפלגת הקואליציה השמרניות. "במקרים בהם לעובר אין גולגולת או סיכוי לחיות מחוץ לרחם, צריכה להיות אפשרות לבחור. אנחנו נעבוד על זה", אמר סוסקי ברדיו הציבורי.

בית המשפט העליון של המדינה קבע באוקטובר כי חוק המאפשר הפלות של עוברים עם מומים מולדים אינו חוקתי. רק שני שופטים מתוך 13 חברי ההרכב לא תמכו בפסיקה, שהתקבלה בעקבות עתירה של מחוקקים מהימין שטענו כי חוק ההפלות הקיים מפר סעיף בחוקה הקורא להגנה על חייו של כל אדם. מומים מולדים היא הסיבה הנפוצה ביותר בפולין לביצוע הפלות חוקיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully