וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון של פולין אסר כמעט לחלוטין על הפלות

עודכן לאחרונה: 23.10.2020 / 10:20

הטריבונל, הנאמן לממשלה הלאומנית, ביטל חוק שאפשר הפלות במקרה של מומים מולדים. הזכות להפלות, שכבר הייתה מוגבלת מאוד ביחס לכל אירופה, מורשת עתה רק במקרי אונס או סכנה לאם, שהם רק 2% מכלל ההפלות במדינה. "זה חולני להעביר זאת בזמן מגיפה", אמרה מפגינה בוורשה

צילום: רויטרס

בית המשפט העליון של פולין קבע היום (חמישי) כי חוק המאפשר הפלות של עוברים עם מומים מולדים אינו חוקתי. החלטת בית המשפט החוקתי למעשה אוסרת על הפסקת היריון במצב שבו מתגלים מומים ותגביל עוד יותר את הגישה להפלות במדינה הקתולית, שממילא היא אחת המוגבלות ביותר באירופה.

רק שני שופטים מתוך 13 חברי ההרכב לא תמכו בפסיקה, שהתקבלה בעקבות עתירה של מחוקקים מהימין שטענו כי החוק מפר סעיף בחוקה הקורא להגנה על חייו של כל אדם. מומים מולדים היא הסיבה הנפוצה ביותר בפולין לביצוע הפלות חוקיות. לאחר הפסיקה, הפלות יורשו רק במקרים של אונס, גילוי עריות או איום על חיי האם ובריאותה - שמהווים רק כ-2% בלבד מההפלות החוקיות בשנים האחרונות.

ארגונים למען זכויות נשים והאופוזיציה גינו את הפסיקה, שמרחיקה את ורשה עוד יותר מהמיינסטרים האירופי. היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שמגבילה משמעותית את הזכות להפלות פרט למלטה.

בנימוק של הפסיקה, בית המשפט אמר כי אי אפשר להגן על כבודו של אדם ללא הגנה על החיים. הפסיקה הוכרזה על ידי נשיאת בית המשפט, יוליה פרז'ילבסקה, המקורבת לממשלת הימין הלאומנית של מפלגת "חוק וצדק".

הפגנה נגד הטלת מגבלות נוספות על חוק ההפלות בוורשה, פולין 22 באוקטובר 2020. רויטרס
הפגנה נגד ביטול החוק בוורשה, היום/רויטרס

לפני ההחלטה, שוטרים התפרסו מחוץ לבית המשפט שמחוצה לו התקהלו קבוצות של תומכי הפלות ומתנגדיהן. ארגונים למען הזכות להפלות קיימו מוקדם יותר השבוע הפגנות וארגוני זכויות אדם בינלאומיים קראו שלא להגביל עוד יותר את ההפלות במדינה.

החוק שבוטל עבר ב-1993 לאחר פשרה שהושגה בעמל רב, ואפשרה גם הפלות במקרים שבהם בריאותה או חייה של האישה בסכנה, או אם ההיריון הוא תוצאה של אונס או מעשה לא חוקי אחר. עוד לפני הפסיקה היום, נשים רבות בפולין עברו את ההליך בחו"ל.

בשעות הערב צעדו כמה מאות מפגינים לביתו של מנהיג מפלגת השלטון, ירוסלב קצ'ינסקי, כשהם נושאים נרות ושלטים שעליהם נכתב "עינוי". רובם חבשו מסיכות בהתאם להגבלות הקורונה. הפגנות התקיימו גם בכמה ערים אחרות, והפעילים מתכננים להמשיך במחאה מחר.

המשטרה שהייתה ערוכה לפיזור מהומות חסמה את הגישה למקום, ואמרה כי היא השתמשה בגז פלפל ובכוח אחרי שמפגינים השליכו אבנים וניסו לפרוץ את המחסום.

"זה חולני שדבר שנוי במחלוקת כל כך מוכרע בזמן שכל החברה חיה בפחד (מהמגיפה) וחוששת לצאת לרחובות", אמרה מריאנה בוקווסקה בת 41.

עוד בוואלה!

מרגל בריטי מהמלחמה הקרה נחשף רק עתה. השם הוא בונד, ג'יימס בונד

לכתבה המלאה
הפגנה מחוץ לבית מנהיג מפלגת השלטון של פולין בוורשה, אחרי הגבלות ההפלות, 22 באוקטובר 2020. רויטרס
"החלטה הרסנית שתפגע בחייהן נשים ושל משפחות רבות". מפגינה בוורשה, הערב/רויטרס

נציבת זכויות האדם במועצת אירופה, דוניה מיאטוביץ', אמרה כי זהו "יום עצוב" לזכויות הנשים.
"ביטול ההצדקה לכמעט כל ההפלות החוקיות בפולין כמוהו כאיסור והפרה של זכויות אדם", היא צייצה. "הפסיקה היום של בית המשפט החוקתי משמעותה הפלות מחתרתיות או בחו"ל עבור אלו שיכולות להרשות זאת ואפילו סבל גדול יותר לכל האחרות".

קמילה פרנץ', עורכת דין העובדת עם ארגון המסייע לנשים שלא קיבלו אישור להפלות, אמרה כי "התרחיש הגרוע ביותר התממש". לדבריה, "זו החלטה הרסנית שתפגע בחייהן נשים ושל משפחות רבות. היא תיאלץ נשים עניות להביא ילדים בניגוד לרצונן. גם אם אין להם סיכוי לשרוד, או שאין להם סיכוי לקיום עצמאי, או אם הם ימותו זמן קצר לאחר הלידה".

בימין ובארגונים השמרניים בירכו. "אנחנו שמחים ממה שהטריבונל החוקתי קבע משום שאי אפשר להרוג ילד בגלל שהוא חולה. זה לא עובר, זה ילד", אמרה מריה קורווסקה, חברת פרלמנט ממפלגת "פולין מאוחדת", החברה בקואליציה.

הפגנה מחוץ לבית מנהיג מפלגת השלטון של פולין בוורשה, אחרי הגבלות ההפלות, 22 באוקטובר 2020. רויטרס
באופוזיציה טוענים כי בית המשפט אינו עצמאי. שוטרים בהפגנה בוורשה/רויטרס

מאז תחילת השלטון הנוכחי לפני חמש שנים, הדת משחקת תפקיד הולך וגדל בחיים הציבוריים. המפלגה השלטת הבטיחה להגן על אופיה "המסורתי והקתולי" של פולין. מתנגדיה אומרים שבית המשפט החוקתי פועל בשמה. אף שהוא אמור להיות עצמאי, רוב השופטים שלו מונו על ידיה. המפלגה מכחישה שהיא מנסה להשפיע על החלטותיו. חלק מאותם שופטים החליפו מועמדים שנבחרו על ידי האופוזיציה אך נדחו על ידי הנשיא אנדז'יי דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון.

"לזרוק את סוגיית ההפלות ולייצר פסיקה על ידי בית משפט מדומה באמצע מגיפה משתוללת זה יותר ממעשה ציני. זאת רשעות פוליטית", אמר דונלד טוסק, מנהיג גוש המרכז-ימין בפרלמנט האירופי וראש ממשלת פולין לשעבר. הממשלה מכחישה שהיא מפעילה לחצים על בית המשפט כדי לנצל את המגיפה ולהעביר את הרפורמות שלה.

הרפורמות המשפטיות שלה, הכוללות את המינויים לבית המשפט, גררו האשמות מצד האיחוד האירופי בדבר שחיקת הנורמות הדמוקרטיות במדינה הקומוניסטית לשעבר.

פעילים למען הזכות להפלות אומרים כי בשנים האחרונות נדחו במקרים רבים הבקשות לבצע את ההליך, גם במקרים שבהם זה חוקי. רופאים רבים בפולין מסרבים לעשות זאת מתוך מניעים דתיים. חלקם אומרים שהופעל עליהם לחץ מצד הממונים עליהם.

מוקדם יותר השנה שקלו חברי פרלמנט להוציא מחוץ לחוק הפלות גם במקרים שבהם לעובר אין סיכוי לשרוד. עם זאת, ההצבעה על ההצעה, שהועלתה על ידי ארגון קתולי, נדחתה. מאמצים דומים נדחו בעבר בעקבות הפגנות ענק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully