וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת נשים בפולין אחרי ההגבלות על הפלות: "זאת מלחמה"

ההתנגדות לפסיקה האוסרת הפלות במקרים של מומים בעובר הולכת וגדלה, ורוב בציבור סבור כי ההגבלות מרחיקות לכת. עם זאת, מנהיג מפלגת השלטון הלאומנית אמר כי יש ניסיון "להרוס" את פולין והכנסייה. במקביל, הקורונה ממשיכה להתפשט במדינה. "ההפגנות - פצצה ביולוגית"

בווידאו: הפגנות סוערות בפולין אחרי הגבלות על הפלות/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשים פתחו היום (רביעי) בשביתה בפולין בעקבות החלטת בית המשפט העליון שאוסרת כמעט לחלוטין על הפלות במדינה הקתולית. זהו היום השביעי למחאה נגד ההחלטה לבטל חוק שאפשר להפיל עוברים עם מומים קשים, שהתקבלה אחרי עתירה של מחוקקים שמרנים בשנה שעברה. אתמול פרצה תגרה בפרלמנט, כשחברי אופוזיציה אחזו שלטים שעליהם נכתב "זאת מלחמה" ו"בושה".

עם זאת, מנהיג מפלגת "חוק וצדק" השלטת, ירוסלב קצ'ינסקי, הנחשב לאיש החזק ביותר במדינה, אמר כי לא ניתן להפוך את ההחלטה של בית המשפט החוקתי. קצ'ינסקי, שמשמש גם סגן ראש הממשלה אחרי שבעבר החזיק גם בתפקיד ראש הממשלה, אמר כי ההפגנות הן ניסיון "להרוס" את פולין. הוא קרא לאזרחים "להגן" על האומה ועל הכנסייה הקתולית.

עוד לפני הפסיקה מיום חמישי, ההגבלות על הפלות בפולין היו מהנוקשות ביותר באירופה. כעת יותר לעבור הפלות רק במקרי אונס, גילוי עריות או כשנשקפת סכנה לחיי האם. לא ניתן לערער על ההחלטה, אך היא תיכנס לתוקף רק אחרי שתפורסם בספר החוקים הרשמי, וטרם ברור מתי זה יקרה.

לפי סקר שפורסם בימים האחרונים, 59% מהמשיבים סבורים כי ההגבלות החדשות מרחיקות לכת. השביתה במקומות ובתי הספר שאבה השראה משביתת נשים באיסלנד ב-1975.

מפגינים נגד חקיקת הגבלות על הפלות, גדנסק, פולין, 28 באוקטובר 2020. רויטרס
השפעת הכנסייה דועכת. הפגנת נשים בוורשה, היום/רויטרס

במהלך דיון בפרלמנט שהתקיים אתמול, חברות וחברי אופוזיציה מהמרכז והשמאל החזיקו שלטים וקראו בעד הזכות להפלות לעבר ראש הממשלה מתאוש מורוביצקי, אחרי שיו"ר הפרלמנט השווה את הברק האדום, סמל תנועת המחאה, לסממן נאצי.

"ניסינו להפגין סולידריות עם המפגינים שממלאים את הרחובות ודורשים את מה שהם דורשים - דיון אמיתי על זכות רביה מלאה לנשים", אמרה חברת הפרלמנט השמאלית אגנייש'ה דזיימיאנוביץ'-באק, לרשת BBC.

עם זאת, בסרטון שפרסם בפייסבוק, קצ'ינסקי אמר: "לא יכולה להיות פסיקה אחרת לאור החוקה. עלינו לזכור שאנחנו מצייתים לחוק כשזה נוגע לשאלות משפטיות".

באופוזיציה טוענים כי בית המשפט החוקתי, שרוב שופטיו מונו על ידי מפלגת השלטון תוך אזהרות מהאיחוד האירופי בשחיקת הדמוקרטיה במדינה, אינו עצמאי.

ירוסלב קצ'ינסקי, סגן ראש ממשלת פולין, ניצב מאחורי שומרים בזמן הפגנה של חברי אופוזיציה נגד חקיקת הגבלות על הפלות, ורשה, פולין, 27 באוקטובר 2020. רויטרס
האיש החזק בפולין. מנהיג מפלגת השלטון קצ'ינסקי בפרלמנט, אתמול/רויטרס

ב-2016 נערכו הפגנות דומות, כשאלפי נשים צעדו ברחובות לבושות בשחור בשל דיונים בפרלמנט על הטלת הגבלות נוספות על ההפלות. מדי שנה מבוצעות בפולין רק כאלף הפלות באופן חוקי, אך ארגונים למען זכויות נשים אומרים כי מספר ההפלות הלא חוקיות נע בין 80 אלף ל-120 אלף בשנה. פרשנים מעריכים כי הממשלה הופתעה מהיקף ההפגנות, שכללו ביקורת חריגה בהיקפה ביחס לכנסייה הקתולית, כולל התפרצויות לכנסיות בתפילות יום ראשון.

בהפגנות, המתרחשות בזמן שנגיף הקורונה מתפשט במדינה מחדש, משתתפות נשים צעירות רבות המשקפות את דעיכת השפעת הכנסייה הקתולית על הדור הצעיר. בנוסף לכך, חלקים בציבור זועמים על הדרך שבו קידמה הממשלה את ההחלטה, בעקיפת הפרלמנט וללא דיון ציבורי, בזמן שהוטלו הגבלות על האוכלוסייה בניסיון לעצור את המגיפה.

הממשלה אומרת כי ההפגנות בימים האחרונים מאיימות להוביל להתפרצות קשה של הקורונה. לפי משרד הבריאות, 18,820 אובחנו חיוביים ביממה האחרונה, ו-236 איש מתו. בנוסף לכך, בתי החולים עומדים בפני מחסור, ובכמה מקרים הם דחו חולים.

"חזרתי על כך שזאת פצצה ביולוגית שעשויה להוביל לעוד ועוד נדבקים בימים הקרובים", אמר סגן שר הבריאות, וולדימר קרסקה לערוץ הציבורי TVP.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully