וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים נגד כמרים: הפגנות סוערות בפולין אחרי הגבלות על ההפלות

26.10.2020 / 14:17

אחרי שבית המשפט העליון הגביל כמעט לחלוטין את הגישה להפלות במדינה הקתולית, יצאו מפגינות ומפגינים למחות מחוץ לכנסיות. פעילי ימין קיצוני מנעו מאישה להיכנס לכנסייה בוורשה, וכתובות גרפיטי רוססו על כנסיות בפוזנן. מתפללים צעקו להם: "ברברים"

צילום: רויטרס

מתנגדי הגבלות על הפלות הפגינו אתמול (ראשון) בכנסיות בפולין, ביום נוסף של מחאה מאז שבית המשפט העליון ביטל חוק שאפשר הפסקת היריון במקרים של מומים מולדים בעוברים. עוד לפני ההחלטה ביום חמישי, ההגבלות על ההפלות במדינה היו מהנוקשות ביותר באירופה, ועתה הן כמעט אסורות לחלוטין פרט למקרים של אונס, גילוי עריות או סכנה לחיי האם.

למרות הזינוק במספר הנדבקים בקורונה ברחבי המדינה, הפגנות ליליות נרשמו בבירה ורשה, בגדנסק, בפוזנן ובערים אחרות במדינה. בכנסיית הצלב הקדוש בבירה, קבוצת לאומנים ימנים קיצונים חסמו את המדרגות המובילות לכנסיה. כשאישה אחת הצליחה להשתחל למקום, הם תפסו אותה ואילצו אותה לרדת.

בעיר קטוביץ שבדרום פולין המתיחות הייתה גבוהה כששוטרים הפרידו בין קבוצת אנשי ימין קיצוני לבין מפגינים למען זכויות נשים. בעיר שצ'צ'ניק שבצפון המדינה תועדו נשים צעירות מקיפות כומר וצועקות לעברו "לחזור לכנסייה" ו"להסתלק" משם.

בערוץ החדשות הפרטי TVN24 שודרו תמונות של חקלאים על טרקטורים בנסיעת הזדהות עם הזכות להפלות, ובשלט אחד נכתב: "אנחנו רוצים לבחור, לא טרור של PiS ."PiS הם ראשי התיבות של מפלגת השלטון הלאומנית, "חוק וצדק", המקדמת את ערכי הקתוליות השמרניים ומאושמת בשחיקת הדמוקרטיה במדינה הקומוניסטית לשעבר.

מחאה נגד ההחלטה לאסור הפלות, לודז ',פולין, 25 באוקטובר 2020.. רויטרס
מפגינות בתוך כנסייה בעיר לודז', אתמול/רויטרס

הסצינות שבהן נראו נשים זועמות נכנסות לכנסיות ומתעמתות עם כמרים מסמלות על השינוי ההיסטורי בפולין. עד לא מכבר תמונות כאלו היו בלתי נתפסות, לאור תפקידה של הכנסייה במאבק בקומוניזם בהנהגת האפיפיור יוחנן פאולוס ה-2, הנחשב לגיבור במולדתו. עם זאת, הכנסייה הקתולית בפולין עומדת בפני אתגר לסמכותה בת מאות השנים בשל תמיכתה בממשלת הימין הלאומנית ושורת שערוריות.

בשנים האחרונות הגבירו ארגוני הנשים וקהילה הגאה את המאבקים שלהם בממשלה, כולל נקיטת שיטות מחאה רדיקליות יותר לאור כישלונם להשיג תוצאות.

בוורשה, צערה שעמדה מחוץ לכנסייה בוורשה החזיקה שלט שעליו נכתב "הבה נתפלל למען הזכות להפלות".

בפוזנן, ארגון למען זכויות הלהט"ב פרסם סרטון שבו נראו מפגינים קוראים "נמאס לנו", בעוד שהמתפללים צעקו להם "ברברים". בנוסף לכך, רוססו כתובות גרפיטי על כנסיות הכוללות מספר טלפון של ארגון המסייע לנשים הרוצות לעבור הפלות מחוץ לפולין או גלולות למניעת היריון.

הארכיבישוף של פוזנן, סטניסלב גדצ'י, יו"ר ועידת הבישופים של פולין, קרא ל"שלום חברתי". לדבריו, "עמדת הכנסייה הקתולית ביחס לזכות לחיים לא השתנתה; גסויות, אלימות והפרעה לתפילות כמו גם ניבולי פה הם לא שיטת הפעולה הנכונה", מסר. "אני מבקש מכולם להביע את עמדותיהם בצורה מכובדת".

עוד בוואלה!

שביתה כללית בבלארוס נגד לוקשנקו: "המשטר מסוגל רק לאלימות"

לכתבה המלאה
מחאה על תמיכת הכנסיה בחוק ההפלות, וורשה,פולין, 25 באוקטובר 2020. Czarek Sokolowski, AP
הנשים קוראות לשביתה כללית. מפגינה בכניסה לכנסייה בוורשה, אתמול/AP, Czarek Sokolowski

"שביתת נשים", אחד ממארגני המחאות, טוען כי אילוץ נשים ללדת תינוקות עם מומים קשים יוביל לסבל פיזי ונפשי מיותר. הארגון הבטיח להמשיך בהפגנות, כולל הטלת מצור על ערים שונות, שביתת נשים ארצית ברביעי והפגנות רחוב בשישי.

המשך המחאה המתוכנן מגיע בזמן שממשלת פולין מתקשה לבלום את הזינוק במספר הנדבקים בקורונה ואת הזעם על ההגבלות שהובילו לנזקים כלכליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully