וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפזר את הרעש": תכנית ההמראות והנחיתות בנתב"ג משתנה לאחר 20 שנה

29.1.2021 / 17:45

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החלה בשמיעת התנגדויות לתכנית המתאר של נתב"ג, שנועדה לפזר את הרעש הנוצר על פני אזורים מיושבים פחות. היישובים שצפויים להיפגע מהמהלך: בארות יצחק, מזור וראש העין. מנגד, תושבי תל אביב, מבוא מודיעין וכפר טרומן ייהנו מלילות שקטים יותר

בווידאו: נתב"ג ביום פתיחת השמיים לטיסות/צילום: ניב אהרונסון

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובניה החלה השבוע את תהליך שמיעת ההתנגדויות לשינוי תכנית המתאר הארצית לנתב"ג. תכנית המתאר עוסקת בנתיבי ההמראות והנחיתות משדה התעופה, ולמעשה "מפזרת" את הרעש שנגרם מתנועת המטוסים מעל יישובים שונים.

מפגע הרעש מהנחיתות וההמראות בשדה התעופה מלווה במאבקים ציבוריים מזה שנים. יישובים רבים באזור המרכז סובלים מרעש הטיסות מעל בתיהם, וחשו על בשרם את הגדילה העקבית בכמויות התעבורה האווירית של נתב"ג בשנים האחרונות.

ההליך הנערך כעת כולל עדכון ראשון של תכנית המתאר של מסלולי ההמראות והנחיתות, מאז אושרה תכנית המתאר לפני 20 שנים. לאורך תקופה זו גדל היקף התנועה בשדה מכשבעה מיליון נוסעים בשנה לכ-24 מיליון נוסעים בשנת 2019 - שנת השגרה האחרונה בתחום התעופה. על פי התסקיר שהוגש לוועדה ומכונה "חלופת 0", בה לא נעשה כל שינוי, המשך המצב הנוכחי יביא לחשיפה של כ-17,500 יחידות דיור לרעש מטוסים של יותר מ-60 דציבלים ממוצעים בשנה. לעומת זאת, התכנית שכעת על הפרק תביא לחשיפה של כ-8,500 יחידות דיור בלבד לרעש דומה.

מטוס מתכונן לנחיתה מעל נתב"ג, 27 בינואר 2021. AP
היקף התנועה גדל מכ-7 מיליון נוסעים לכ-24 מיליון. מטוס מתכונן לנחיתה מעל נתב"ג/AP

התכנית המוצעת מפרטת את השינויים לפי אזורי השפעת הרעש של כל מסלול נחיתה. כך, בנתיב הנחיתה וההמראה של "מסלול 12" - העיקרי במסלולי הנחיתה, שבשטח ההשפעה שלו נמצאות אור יהודה ותל אביב - תפחית התכנית את מספר יחידות הדיור המושפעות מהרעש מ-15,100 ל-6,400 בלבד.

בנתיב של "מסלול 30", המופעל בעיקר בשעות עומס וכולל את אזור כפר טרומן, במקום 80 יחידות דיור, רק כ-60 יושפעו מעתה מהרעש.

תכנית ההמראות והנחיתות הנוכחית בנתב"ג - "חלופה 0". 27 בינואר 2021. AP
"חלופה 0". תכנית ההמראות והנחיתות הנוכחית בנתב"ג/AP

עם זאת, במסלול אחרים, תורגש השפעה לרעה. "מסלול 21" הצפוני, באזור הקיבוץ בארות יצחק ומושב מזור - ירעיש מעתה ל-260 יחידות דיור, במקום 190 בלבד קודם. עד כה יישובים אלו "נהנו" משתי הקלות: נעשה במסלול שימוש בעיקר בשעות העומס, והותרה בו נחיתה רק למטוסים בעלי עד שלושה מנועים. מספר מנועי המטוסים המורשים לא צפוי להשתנות, משום שמסלול זה קצר יחסית, ומאפשר נחיתות של מטוסים בינוניים בלבד.

תכנית ההמראות והנחיתות המוצעת לנתב"ג - "חלופה 2". 27 בינואר 2021. AP
תושבי ת"א וכפר טרומן ייהנו מלילות שקטים יותר. תכנית ההמראות והנחיתות המוצעת/AP

מבחינה של תכנית החלופות ניתן לראות כי הנפגעים העיקריים ממתווה הטיסות החדש יהיו ראש העין, קיבוץ עינת והיישובים מזור, בארות יצחק ורינתיה. יישובים אלו גם צפויים להיות העותרים הראשונים נגד התכנית החדשה. לעומתם, תושבי חולון וראשון לציון לא צפויים לחוש שינוי משמעותי מבחינת מפגע הרעש לפי תוואי החדש.

מנגד, מי שייהנו מלילות שקטים יותר יהיו תושבי מבוא מודיעין וכפר טרומן, וכן תושבי דרום ומזרח תל אביב - השכונות נווה שאנן, יד אליהו, כפר שלם והתקווה, שהמסלולים החדשים יקלו על מפגעי הרעש מהם סבלו מזה שנים.

אולם כך או כך, בהיעדר שדה משלים לנתב"ג, כזה שיאפשר נחיתות והמראות בלילה ללא הפרעה לתושבים, וכל עוד ימשיך השדה לפעול בשעות הלילה ולאפשר נחיתות של מטוסים - לחברות התעופה יהיה פשוט משתלם יותר להנחית אצלנו את המטוסים במקום להשאיר אותם באירופה, על חשבון הלילות של התושבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully