וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל הבידודים בצה"ל: "שולחים חיילים הביתה והם מסכנים משפחות"

27.1.2021 / 13:05

לטענת הורים, הצבא שולח חיילים שזקוקים לבידוד בחזרה למשפחותיהם מבלי לבדוק אותם לנגיף, תוך דרישה שימתינו להופעת תסמינים או עד שיחלפו 10 ימים. בשבוע שעבר מחלקה שלמה בחטיבת הנח"ל נחשפה לחולה מאומתת, וקיים חשש כי הדביקו אזרחים במהלך נסיעה בתחבורה ציבורית

בווידאו: מפקדת אלון של צה"ל לקטיעת שרשאות ההדבקה/צילום: דו"צ, עריכה: אסף דרורי

חיילים בצה"ל והוריהם מתריעים במשך כמה שבועות כי שיטת הבידוד בה נוקטים בצבא נגד נגיף הקורונה לא עובדת ואף מסכנת את הציבור. במסגרת השיטה, בצה"ל שולחים חיילים שזקוקים לבידוד בחזרה למשפחותיהם מבלי לבדוק אותם קודם לנגיף, תוך דרישה שימתינו להופעתם של תסמינים או עד שיחלפו עשרה ימים. הורים לחיילים ביחידות לוחמות אומרים כי הם התריעו בפני המפקדים על המצב, אך אלו השיבו כי הם ממלאים פקודות.

נכון להיום, 1,946 משרתים בשירות חובה, קבע ועובדי צה"ל מאובחנים כחולים בקורונה במצב קל. 9,709 חיילים נמצאים בבידוד ביתי, כשהמספרים נעים סביב הכמות הזו כבר יותר משבוע. כמו כן, ישנן עשר מלוניות לטיפול בחיילים, מתוכן חמש המיועדות לבידוד וחמש עבור טיפול בחולים. במלוניות שוכנים 1,542 חולים ו-1,341 מבודדים.

סוגיית הבידוד הביתי של החיילים מטרידה לא מעט משפחות. "יש פה אשליה - רוב החבר'ה הצעירים שנדבקו הם ללא סימפטומים, אבל ברגע שהם נושאים את הנגיף הם מדביקים אחרים", אומר הורה ללוחם. "הצבא שולח אותם הביתה וזה מסכן את המשפחות ואת הציבור כולו. צריך להתמודד עם זה במסגרת הבסיס והיחידה. הייתי מבצע הרבה יותר בדיקות לחיילים שמפתחים תסמינים ולא לוקח סיכונים".

אימונים בצל קורונה והכנות לשנה הקרובה של אביב כוכבי בצה"ל. דובר צה"ל
מחלקה נחשפה לחולה מאומתת במהלך סדרת חינוך. אימון בצה"ל/דובר צה"ל

על חומרת המצב ניתן ללמוד ממקרה שאירע בשבוע האחרון בבסיס האימונים של חטיבת הנח"ל. אחת הפלוגות יצאה לסדרת חינוך, וחייליה נחשפו למש"קית חינוך שהתגלתה כחולה מאומתת. אחד מהמפקדים דיווח על סימפטומים לקורונה, אך מסיבה לא ברורה לא אושרה לו בדיקה. הוא הועבר לבידוד ביתי ויצא ממנו בתום הזמן ללא בדיקה, לאחר שדיווח על ירידת החום והיעלמות התסמינים.

כמו כן, מסיבה לא ברורה, אחת המחלקות בפלוגה שנחשפה לחולה המאומתת יצאו בתחבורה צבאית לתחנה המרכזית בבאר שבע, ומשם נסעו בחזרה לבתיהם בתחבורה ציבורית. במוצאי שבת החלו כמה מן החיילים לדווח למפקדיהם כי הם חווים תסמינים, בהם חום וכאבי שרירים. החיילים שחוו תסמינים קיבלו אישור להישאר בבתיהם להמשך הבידוד, אך החיילים שלא הציגו תסמינים הוחזרו לבסיס.

כמחצית מהחיילים שנותרו בבתיהם נבדקו והתגלו כחולים מאומתים לקורונה. בין החיילים שחזרו אל הבסיס ויצאו לפעילות בשטח, היו כאלו שהחלו לדווח על תסמינים. בלחץ הורי החיילים, הם הועברו מהשטח אל בדיקות בבסיס. ההורים, שמקשורים ביניהם באמצעות קבוצות וואטסאפ, התכתבו והבינו כי ייתכן מאוד שכל אחת מן המשפחות שבאה במגע עם החיילים חשופה לנגיף. חלק מהמשפחות העבירו את עצמן מרצון לבידוד וניגשו להיבדק לקורונה.

תחנת סבידור מרכז. 22 ביוני 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
הורים מעריכים כי ישנם אזרחים שנדבקו במהלך נסיעת החיילים בתחבורה הציבורית/ראובן קסטרו

נכון להיום, עוד לפני שנבדקו כל החיילים ומשפחותיהם, התברר כי במחלקה המדוברת ישנם כ-20 חיילים שהתגלו כחולי קורונה, בעוד שלפחות בחמש מן המשפחות נתגלו בני משפחה שנדבקו. ההורים מעריכים כי ישנם גם אזרחים שנדבקו במהלך נסיעתם של החיילים בתחבורה הציבורית.

גורם צבאי נוסף מסר כי "לא ניתן לקבוע מי הוא גורם ההדבקה. מרגע אבחון החולים, ננקטו צעדים מחמירים למניעת התפשטות הנגיף".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כבכל אירוע בצה"ל, המקרה נבדק ויטופל".

החיילים לא קיבלו אישור לבדיקה אזרחית

למקרה בחטיבת הנח"ל, קדם אירוע הדבקה לפני כחודשיים, אז סיימה הפלוגה המסייעת של גדוד שקד בחטיבת גבעתי פעילות מבצעית ברצועת עזה והחלה סדרת אימונים. כעבור שבועיים, דיווח חייל במפקדת הגדוד שאשתו ככל הנראה חלתה בקורונה, והשניים סובלים מתסמינים. למרות זאת דרשו ממנו מפקדיו לשוב לבסיס ביום ראשון. החייל הגיע ולמחרת שוחרר לביתו, כי לטענת מפקדיו הוא סבל מתסמינים.

עוד באותו יום כל המחלקה אליה הוא משתייך הועברה לבידוד, ובהמשך דווח במפקדת הגדוד כי החייל עצמו נבדק ויצא חיובי לנגיף. בהתאם לכך, הוחלט שהלוחמים יעברו לבידוד ביתי. הורים הגיעו לאסוף את הבנים מהבסיס ואלו שאין ביכולתם לעשות זאת נסעו בתחבורה ציבורית - בניגוד לפקודות העוסקות בהתמודדות עם קורונה. זאת על אף שהורים התקשרו למפקדים והתריעו על כך שהם עלולים להדביק אזרחים, אך המפקדים הסבירו להורים כי ידיהם כבולות וזו הנחיה שקיבלו מהמפקדים הבכירים בגדוד.

ציוד חדש חולק ללוחמי חטיבת גבעתי, מרץ 2017. דובר צה"ל
המחלקה כולה הועברה לבידוד. לוחם בגבעתי/דובר צה"ל

עד שעות הצהריים באותו היום כבר הוצאו כולם, כולל הסגל, לבידוד. הצבא לא דאג לבדיקות בבתי החיילים, וההורים עצמם חששו מהידבקות, ולכן חלק מהחיילים שיצאו הביתה הודיעו שבכוונתם להיבדק בדרייב-אין אזרחי ובעמדות הרשויות המקומיות - אך לא קיבלו אישור לכך, אף שהבדיקות הן בחינם. ההורים נקטו יוזמה ושלחו את הבנים לבדיקות קורונה באופן עצמאי. לאחר שבועיים מתחילת הבידוד יצאה היחידה לחופשת רגילה, שבסופה חזרו לבסיס. החייל שאשתו חלתה בקורונה חזר ליחידה ונשפט בשבוע שעבר על ידי המג"ד לריתוק של שבועיים.

מדובר צה"ל נמסר אז בתגובה כי "המקרה המדובר מוכר וטופל על ידי המפקדים. מפקד המחלקה נקרא לשיחת אזהרה בראשות מפקד הגדוד בשל אחריותו לנעשה באירוע". עוד הוסיפו כי "ביום חזרתו של החייל לבסיס, נודע למפקד הפלוגה ולמפקד הגדוד כי החייל נחשף לבן משפחה בעל תסמינים, עם היוודע המקרה החייל בודד באופן מידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully