וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת עורכי הדין דורשת מכוכבי לתקן ליקויים בהליך הגיוס: "בעיות גדולות"

27.1.2021 / 6:30

ועדת צבא וביטחון של הלשכה שלחה מכתב חריף לרמטכ"ל בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS, על ההתנהלות הלקויה של מוקד המתגייסים לצה"ל. לטענתם, הם ביקשו שוב ושוב להיפגש עם נציגי הצבא בעקבות הכשלים - אך לא נענו. "הכתבה חשפה צוהר קטן לבעיות הקשות בהתנהלות 'מיטב'"

בווידאו: הצהרת הרמטכ"ל על הסגר ועל התגייסות צה"ל להורדת התחלואה/צילום: יותם רונן

ועדת צבא וביטחון של לשכת עורכי הדין בישראל שלחה אמש (שלישי) מכתב לרמטכ"ל אביב כוכבי העוסק בכשלים בזמינות ובהתנהלות צה"ל אל מול המתגייסים ועורכי דינם, בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS על בעיות בטיפול הצבא במועמדים לשירות ביטחון. במכתב נטען כי הלשכה פנתה כמה פעמים כדי לתאם פגישה עם יחידת מיטב, האמונה על הגיוס לצבא, אך טרם קיבלה תשובה.

"באתר וואלה! NEWS פורסמה כתבתו של הכתב הצבאי אמיר בוחבוט, שעניינה ביקורת של מלש"בים והוריהם כמו גם גורמי צבא באכ"א על איכות השירות של יחידת מיטב תחת הכותרת 'מוקד קורס, מיון מבולבל ופגיעה בפרטיות שחווים בני הנוער בדרך לגיוס'", נכתב בפתח מכתבה של לשכת עורכי הדין.

בלשכה ציינו כי "בכתבה מועלית ביקורת נוקבת מצד מועמדים לגיוס ובני משפחותיהם, המלינים על איכות הטיפול הניתן על ידי מיטב, לרבות בעיות זמינות ותקשורת, כשלים הנוגעים לחיסיון רפואי ושמירה על פרטיות, טיפול ממושך ובלתי יעיל וכפועל יוצא מכך, פגיעה באיכות המיון והשיבוץ. כל אלו גורמים לכעס כלפי המערכת ולתחושה של חוסר התחשבות ומיצוי חלקי ולוקה בחסר של הפוטנציאל".

לקריאת המכתב המלא

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביקר ביום הגיוס לחיל השריון בשרשרת החיול בבסיס "תל השומר". 10 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
"תחושה של חוסר התחשבות". כוכבי בביקור ביום הגיוס בבסיס תל השומר, אוגוסט/דובר צה"ל

עוד נכתב כי "כתבה זו חשפה צוהר קטן לבעיות גדולות וקשות בהתנהלות מיטב מול מלש"בים, הוריהם ועורכי הדין - באי כוחם, איתן מתמודדת ועדת צבא ובטחון של לשכת עורכי הדין ללא הצלחה מזה זמן רב".

בוועדת צבא וביטחון של הלשכה, המונה כ-70 חברים שרובם בוגרי המערכת המשפטית הצבאית וגמלאיה, סיפרו כי על שולחנם הצטברו תלונות רבות, המצביעות על קשיים בהתנהלות מול יחידת מיטב, שאמונה על תחום הגיוס לצבא. לדברי הוועדה, הקשיים הללו מונעים מעורכי הדין את האפשרות לתת שירות מיטבי ללקוחותיהם.

הוועדה פנתה למפקד מיטב לקיום פגישה עימו או עם נציג מטעמו. בלשכת עורכי הדין הסבירו כי הפנייה נעשתה מתוקף תפקידה המוגדר בחוק, "המטיל על חבריה, בין השאר, את החובה לפעול למען זכויות האדם וערכי היסוד של מדינת ישראל", ושהאמינו כי "מפגש זה יכול להביא לייעול תהליכים במיטב, להורדת העומס ולניתוב הפניות לגורמים המוסמכים במיטב".

יום גיוס שריון בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר, 19 במרץ 2017. מגד גוזני
"הכתבה חשפה צוהר קטן לבעיות גדולות וקשות בהתנהלות מיטב". מתגייסים בתל השומר/מגד גוזני

"למרבה הצער, כל הפניות לקיום פגישה עם מפקד מיטב שהעבירה ועדת צבא ובטחון נדחו על הסף", כתבו בלשכה וסיפרו כי גם פניות מטעם הפרקליטות הצבאית שתמכו בבקשה לקיים פגישה, לא הועילו. הם הוסיפה כי ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי, אף פנה אישית בסוף חודש נובמבר למפקד מיטב והדגיש בפניו את הצורך והחשיבות בקיום הפגישה. במכתב מצוין כי פנייתו של חימי, שהועברה לדברי הלשכה לבכירים נוספים במערכת הצבאית, לא זכתה למענה.

"אין מקום להכביר מילים על הקשר בין המוטיבציה לשירות והאמון בין המתגייסים והוריהם לצה"ל לבין יעילות הטיפול בפניותיהם טרם גיוסם. סחבת, חוסר זמינות, חוסר יעילות ותשובות בלתי ענייניות יוצרים רושם ראשוני שלילי ביותר, ומשכך תיקון ושיפור ההתנהלות הוא בראש וראשונה אינטרס של צה"ל", כתבו.

בלשכה הוסיפו כי "הניסיון של חברי ועדת צבא ובטחון שנצבר בשנות שירות ארוכות בתפקידים בכירים במערכת המשפטית הצבאית ובתוקף עיסוקם בייצוג חיילים ומלש"בים בהחלט יכול לסייע ולהביא לשיפור תהליכים".

גיוס נובמבר גולני-גבעתי, בקו"ם תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
חוסר מענה לבקשות עורכי הדין. מתגייסים בתל השומר, 2018/ראובן קסטרו

בלשכה סיכמו: "לנוכח האמור במקובץ ובהיעדר ברירה אחרת, נבקשך להנחות את מפקד מיטב לקיים את הפגישה המבוקשת עם נציגי לשכת עורכי הדין ולקבוע עקרונות ודרכים לשיתוף פעולה עימה גם בעתיד".

בכתבה שפורסמה בוואלה! NEWS לפני כשבועיים, העלו מועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים), הורים וגורמי צבא מתחום כוח האדם בעיות, תקלות וכשלים בתחום מערכות התקשוב בבסיס מיטב. מלבד בעיות טכניות, אמרו כי התהליך רצוף כשלים הנוגעים לענייני שמירה על פרטיות, וכן פגיעה באיכות המיון עצמו.

בין היתר, טענו לבעיות במיון האיטי למסלולי השירות, סגירה מוקדמת של מוקד מיטב בכל יום, שעות ארוכות של המתנה למענה, אי-טיפול באלפי פניות בעקבות עומסים, ובקרה רופפת על הפרטים שמותר למסור על המלש"בים מתוך אלה המועלים לאתר. בצה"ל הסבירו בתגובה כי חלק מהבעיות נובעות ממשבר הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully