וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל מעריכים: משבר חיסונים בעזה יוביל לשיגור רקטות לישראל

25.1.2021 / 12:53

בישראל עוקבים בדאגה אחר הלחץ המופעל ברצועה נגד חמאס, סביב התקדמות החיסונים בישראל והעברת מנות החיסון לגדה המערבית, מחשש להסלמה ביטחונית. בתקופה הקרובה אמורים להגיע לפלסטינים חיסונים מרוסיה, ובהמשך יגיעו נוספים מארגון הבריאות העולמי

בווידאו: עזה מזהירה שמערכת הבריאות על סף קריסה בגלל עלייה בתחלואה/צילום: רויטרס

בצה"ל עוקבים בדריכות אחר ההיערכות הרפואית של ממשלת חמאס בעזה והרשות הפלסטינית בנושא חיסוני הקורונה, ברקע הביקורת הגוברת ברשתות נגד הרשות הפלסטינית וישראל. בחודשים האחרונים איים מנהיג חמאס יחיא סינואר כי אם תתפרץ הקורונה בעזה וישראל תשבש את הסיוע הרפואי, יהיו לכך השלכות ביטחוניות.

גורמים בכירים בצה"ל אמרו כי הלחץ בעזה הוא גדול ומתעצם בעקבות משבר הקורונה, "אם הציבור הפלסטיני ימתח ביקורת על חמאס ועל הרשות כתוצאה ממחסור בחיסונים או סדר עדיפויות בעייתי, ישראל תהפוך להיות הכתובת". לדברי הגורם, "זה יכול לבוא לידי ביטוי בביקורת פומבית וגם ברקטות. ככה הם מושכים תשומת לב עולמית ומפעילים לחץ על מקבלי ההחלטות".

לוחמים של הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה. 24 בינואר 2021. רויטרס
מתיחות גבוהה ברצועה. לוחמים של הפלגים הפלסטינים בעזה/רויטרס

בימים הקרובים אמור להגיע מישראל לרשות הפלסטינית ברמאללה המשלוח השני של חיסונים נגד קורונה, עבור מאה אנשי סגל רפואי בני 60 ומעלה שמטפלים בחולי קורונה. גורמים מדיניים הדגישו כי המשלוח נועד אך ורק לסגלי רפואה מיהודה ושומרון, ולא לרצועת עזה.

במקביל הודיעה הרשות הפלסטינית כי היא תקבל בתקופה הקרובה כ-100 אלף חיסוני קורונה מרוסיה, עבור כ-50 אלף מתחסנים. חיסונים אלו אמורים להגיע כבר בשבוע הקרוב דרך נתב"ג ולא דרך ירדן ומעבר אלנבי, כדי להקל על תהליך השינוע במינוס 18 מעלות. התהליך יתואם עם מערכת הביטחון, מאחר וממשלת ישראל החליטה על סגירת נתב"ג.

צוות עובדי רפואה פלסטינים מגיעים לאסוף דגימות קורונה, במחנה פליטים בדרום רצועת עזה. 24 בינואר 2021. רויטרס
צוות עובדי רפואה פלסטינים מגיעים לאסוף דגימות קורונה בדרום רצועת עזה/רויטרס

בנוסף לכך, הודיעו גורמי הרפואה ברשות הפלסטינית על תיאום מול ארגון הבריאות העולמי לקבלת חיסונים עבור 20% מהאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון (3.2 מיליון פלסטינים) וברצועת עזה (2.2 מיליון פלסטינים). גורמים ברשות אף עובדים על הסכם רכש מול חברת אסטרהזניקה בהיקף של שני מיליון חיסונים, עבור כמיליון מתחסנים.

לדברי גורמים בצה"ל מקור המתח בין רצועת עזה לרשות הפלסטינית נובע מכך שלא ברור כמה חיסונים נרכשו על ידי הרשות הפלסטינית, האם יש תרומות ממדינות נוספות, והאם החיסונים שנרכשו יספיקו לכולם. בנוסף לכך, לא בדיוק ידוע מתי החיסונים אמורים להגיע ומה סדר העדיפויות לקבוצות המתחסנים לפי חלוקה גיאוגרפית, גיל ובעלי תפקידים.

תלמידים פלסטינים יושבים בכיתה בבית ספר לאחר פתיחתו המחודשת, מאחר וההגבלות נגד נגיף הקורונה הוקלו בדרום רצועת עזה. 24 בינואר 2021. רויטרס
תלמידים פלסטינים בבית ספר בדרום רצועת עזה/רויטרס

בישראל מבינים כי בעת שביהודה ושומרון מאוד פסימיים לגבי היעילות של החיסונים ואף מתבטאים בנושא ברשתות החברתיות, ברצועת עזה הלחץ גדול במיוחד בגלל תנאי הסגר שהציב חמאס על האוכלוסייה והפגיעה הכלכלית. גם הסגר הישראלי על המעברים מוסיף ללחץ הפנימי ברצועה. הפלסטינים ברצועה דורשים סיוע בינלאומי למתן חיסונים, ומאשימים את ישראל על כך שהיא אינה מסייעת לכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully