וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערעור נדחה: העליון אישר לערוך חיפוש בטלפונים של יועצי נתניהו

26.1.2021 / 12:52

בית המשפט דחה את הערעור שהגישו ארבעה מיועצי ראש הממשלה החשודים במעורבות בהטרדת עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר. עם זאת, השופטים הורו להמתין 15 ימים לפני ביצוע החיפוש בפועל, כך שלארבעה תהיה אפשרות לבקש לקיים דיון נוסף בהחלטה

בווידאו: דיון בבקשת סנגורי נתניהו לקבל חומרי חקירה נוספים/צילום: רוני כנפו

שלושת השופטים נחלקו ביניהם, כאשר סולברג וקרא סברו שיש לדחות את הערעורים, בעוד מלצר רצה לקבלם אך נותר במיעוט. סולברג נסמך על קביעת בית משפט השלום בתל אביב, שראה את החומר הסודי שעליו התבססה בקשת המשטרה לצו, וקבע כי הצו לא היה ניסיון "להלבין" חומרים שנמצאו בחיפוש האסור, אלא כוון להשגת ראיות חדשות ועצמאיות.

בית המשפט העליון דחה היום (שלישי) את הערעור שהגישו ארבעה מיועצי ראש הממשלה, ואישר לבצע חיפוש בטלפונים הניידים שלהם. הארבעה חשודים במעורבות בהטרדת עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר. עם זאת, השופטים הורו להמתין 15 ימים לפני ביצוע החיפוש בפועל, כך שלארבעה תהיה אפשרות לפנות לבית המשפט ולבקש לקיים דיון נוסף בהחלטה.

בקשת החיפוש בטלפונים נידונה כבר שש פעמים בבתי המשפט, ובמרכזה אירוע שהתרחש ב-29 באוגוסט 2019, אז הגיע רכב עם רמקולים ליבתו של פילבר והקריא קריאות נגדו. על פי המשטרה, פילבר דיווח על האירוע והגיש תלונה, והמשטרה הגיעה למפעילי הרכב.

בעקבות חקירותיהם, זומנו לחקירה גם ארבעה יועצים של נתניהו והליכוד - יונתן אוריך, עופר גולן, יוסי שלום וישראל איינהורן. המשטרה לא הוציאה צווים לחדירה לטלפונים של הארבעה. במקום זאת, במהלך חקירותיהם ביקשו מהם אנשי להב 433 לבצע חיפוש במכשירים, ומשקיבלו את הסכמתם, נעשה חיפוש בטלפונים ובוצעו צילומי מסך.

יונתן אוריך שלמה פילבר ועופר גולן. עיבוד תמונה, אתר רשמי
ארבעת היועצים יוכלו לבקש דיון נוסף. יונתן אוריך שלמה פילבר ועופר גולן/אתר רשמי, עיבוד תמונה

אך כשהשוטרים ביקשו את החיפוש, הם לא הבהירו לנחקרים שזכותם לסרב - וזאת בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון בעבר, ובניגוד לנוהל המשטרתי. שניים מהנחקרים ביקשו להפסיק את החיפוש במהלכו, והוא אכן הופסק. רק לאחר אותן חקירות, פנתה המשטרה לבית המשפט וביקשה צווי חדירה לטלפונים.

שלושת השופטים נחלקו ביניהם היום, כאשר נעם סולברג וג'ורג' קרא סברו שיש לדחות את הערעורים, בעוד חנן מלצר רצה לקבלם אך נותר במיעוט. סולברג נסמך על קביעת בית משפט השלום בתל אביב, שראה את החומר הסודי שעליו התבססה בקשת המשטרה לצו, וקבע כי הצו לא היה ניסיון "להלבין" חומרים שנמצאו בחיפוש האסור, אלא כוון להשגת ראיות חדשות ועצמאיות.

השופטים מתחו ביקורת על התנהלות המשטרה בפרשה. "בבקשה למתן צו חדירה לחומר מחשב, אשר קופה של שרצים תלויה לה מאחוריה, עסקינן", כתב השופט נעם סולברג בהחלטתו. "ברקע לבקשה - פעולות בלתי-חוקיות שנקטה בהן הרשות. אם יוכח דבר קיומה של זיקה בין הפעולות הבלתי-חוקיות שבוצעו, לבין הגשת הבקשה למתן צו חדירה, ואף על-פי כן ינתן הצו - תיפגע הגינות ההליך על היבטיו השונים".

בנימין נתניהו. GettyImages
הנושא נידון כבר שש פעמים בבתי המשפט. נתניהו/GettyImages

בית המשפט השלום בתל אביב, ולאחר מכן המחוזי, אישרו את צווי החדירה למרות מחדלי המשטרה והפגמים בהתנהלותה. השופט עלאא מסארווה קבע כי המשטרה תוכל לערוך בטלפונים חיפוש "כירורגי" בקריטריונים שיוגדרו מראש, ותחת פיקוח שיפוטי. היועצים פנו לבית המשפט העליון, ובדצמבר שעבר קבע השופט יוסף אלרון שבית המשפט השלום צריך לבחון מחדש את הבקשה לצו, תוך שהוא נותן משקל להתנהלות הפגומה של השוטרים.

בעקבות החלטה זו של העליון, הנושא עלה פעם נוספת בפני שופט השלום מסארווה, שהפעם אישר לבצע חיפוש רק בטלפון של דובר הליכוד, עופר גולן. שני הצדדים ערערו על ההחלטה, ובית המשפט המחוזי בעיר קיבל את עמדת המדינה, וקבע כי ניתן יהיה לבצע חיפוש בטלפונים של כ ארבעת היועצים. הארבעה פנו שנית לבית המשפט העליון בבקשת רשות ערעור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully