וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: "בשם מה שמכונה משילות נחצים גבולות וקווים אדומים"

26.1.2021 / 11:48

הנשיא התייחס בטקס השבעת שופטים במשכנו בירושלים למתקפות על מערכת המשפט ועל הדרג המקצועי, שהפכו לדבריו לכלי פוליטי. נשיאת ביהמ"ש העליון חיות הצטרפה לדבריו והדגישה כי "אין מקום לנסיונות לגרור את המערכת למגרש הפוליטי"

בווידאו: ריבלין מגבה את מערכת המשפט - בשם "המשילות" נחצים גבולות/צילום: לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר היום (שלישי) כי "בשם מה שמכונה 'משילות', נחצים גבולות וקווים אדומים". בטקס השבעת שופטים במשכנו בירושלים התייחס ריבלין למתקפות על מערכת המשפט ועל הדרג המקצועי במשרדי הממשלה שלדבריו הפכו לכלי פוליטי.

"בשנים האחרונות נתונה המערכת המשפטית לביקורות חריפות, שיש ביניהן החוצות באופן בוטה את סף הלגיטימיות", אמר ריבלין והוסיף כי "מתודת השיח ברשתות החברתיות מתדלקת מתקפות אלו, פעמים רבות תוך הוצאתן מהקשרן. מעל כל אלו, גואה המתח בין הדרג המקצועי בשירות המדינה, המכונה לעיתים בצורה מזלזלת כפקידות, וההנהגה הפוליטית בישראל, ודומה כאילו הוא עומד בפני נקודת שבר בלתי נסבלת".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין במהלך הצהרתו בטקס הצהרת אמונים של 54 שופטים ורשמים בבית הנשיא 26 בינואר 2021. לשכת העיתונות הממשלתית
"המתח בין הדרג המקצועי להנהגה הפוליטי עומד בפני נקודת שבר". ריבלין, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

לדברי ריבלין, "לאחרונה הפכו עימותים אלה לנכסים פוליטיים. וככאלה, הם מזיקים לאזרחי ישראל". הוא הדגיש כי "ככל שהמתח בין גורמי הפקידות וההנהגה הפוליטית יגבר, כל עוד יהיה מי שיחשוב שהשיח הלעומתי והמשסה כלפי הפקידות ומערכת המשפט משתלם פוליטית, נמשיך כולנו להיות עדים לעימותים מכוערים, הולכים וגוברים, וכל זאת בשם ה'משילות'".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הצטרפה לדבריו של הנשיא, והתייחסה למאבקים סביב הוועדה לבחירת שופטים. "אין זה סוד שעבודתה של הוועדה לבחירת שופטים, הייתה רצופת קשיים וניסיונות לרפות את ידיה", אמרה.

חיות הוסיפה כי "במעמד הצהרת האמונים של 18 השופטות והשופטים, שהתקיים לפני כחודש, ציינתי ואני רואה לנכון לשוב ולהדגיש כי אין מקום לניסיונות החוזרים והנשנים לגרור את מערכת בתי המשפט ואת תהליך מינוי השופטים אל המגרש הפוליטי, תוך הטלת דופי בהכרעות שיפוטיות ופגיעה במעמדם העצמאי והנייטרלי של בתי המשפט".

נשיאת בית המשפט העליון, העליון אסתר חיות במהלך הצהרתה בטקס הצהרת אמונים של 54 שופטים ורשמים בבית הנשיא 26 בינואר 2021. דוברות הרשות השופטת., אתר רשמי
"עבודתה של הוועדה הייתה רצופת נסיונות לרפות את ידה". חיות במשכן הנשיא, היום/אתר רשמי, דוברות הרשות השופטת.

נשיאת העליון התייחסה גם להאשמות שהופנו כלפי מערכת המשפט וייחסו לה מניעים פוליטיים. "הטענה הנשמעת בהקשר זה, כאילו בתי המשפט, ובעיקר בית המשפט העליון, מיקמו את עצמם במגרש הפוליטי, אין לה בסיס. שופטים דנים ומכריעים בשאלות משפטיות המובאות בפניהם, בהתאם להוראות הדין הנוגעות לעניין".

היא הוסיפה כי "אנו עדים לכך שהביקורת המושמעת מעת לעת כלפי פסקי דין, נשמעת מכל קצות הקשת הפוליטית, והיא אינה נחלתה הבלעדית של קבוצה פוליטית כזו או אחרת או של מגזר מסוים בחברה". חיות הסבירה כי יש מי שרואה בגיוון הזה בעיה, אך לדעתה זו דווקא "הוכחה מובהקת לכך שבית המשפט הוא עצמאי וא-פוליטי ולכך שהחלטותיו מאוזנות וניתנות לגופם של דברים, כיאה להחלטות הנטועות בשדה המשפטי. זאת, אף שיש מי שמסיבות פוליטיות מנסים להציג את הדברים אחרת".

שר המשפטים, בני גנץ, אמר בטקס כי "בתקופה הזו הגבול בין ביקורת לגיטימית לשקרים והסתה הולך ומיטשטש. מול כל אלו ניצבת לשמחתי מערכת המשפט - איתנה, עניינית ועצמאית. לצערי זה כלל לא מובן מאליו, וסכנה גדולה מרחפת מעל שלטון החוק בישראל. סכנה של מי שמבקשים להשפיע באמצעים פוליטיים על החלטותיו. בהשאלה מהעולם הצבאי, אנחנו בקרב בלימה קשה מול יריב שלא בוחל במניפולציות".

בני גנץ במהלך הצהרתו בטקס הצהרת אמונים של 54 שופטים ורשמים בבית הנשיא 26 בינואר 2021. דוברות הרשות השופטת, אתר רשמי
"סכנה גדולה מרחפת מעל שלטון החוק בישראל". גנץ/אתר רשמי, דוברות הרשות השופטת

בחודש שעבר, בית המשפט העליון דחה על הסף את עתירתן של ח"כ אסנת מארק (הליכוד) ושרת התחבורה מירי רגב, אשר ביקשה לבטל את מינויים של 61 שופטים לבתי משפט השלום והמחוזי בישיבתה האחרונה של הוועדה לבחירת שופטים אותה החרימו.

השופטים, קבעו כי טענתן של מארק ורגב לפיה החוק קובע שהוועדה לא יכולה להתכנס בנוכחות פחות משבעה חברים - אינה הפרשנות הנכונה של החוק, ואף סותרת הלכה מפורשת של בג"ץ בעניין.

בתגובה, בליכוד תקפו את ההחלטה וכינו את התכנסות הוועדה "מחטף". "נמשיך להילחם עד שנשלים את הרפורמות הדרושות במערכת המשפט ואכיפת החוק, לטובת כל אזרחי ישראל ולטובת אמון הציבור בשלטון החוק", מסרו במפלגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully