וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנחשדו בפציעתו: נסגר התיק נגד אנשי שב"כ שחקרו את רוצח רנה שנרב

24.1.2021 / 8:51

היועמ"ש החליט לגנוז את החקירה שנפתחה נגד חוקריו של סאמר ערביד, ראש חוליית הטרור בפיגוע בדולב, "בהיעדר תשתית לביצוע העבירה". לאחר שנחקר, המחבל הובהל לטיפול נמרץ במצב קשה, וכמה תלונות הוגשו נגד אנשי שב"כ על שימוש בכוח שלא כדין

בווידאו: הוריה של רנה שנרב מוחים על הסדר הטיעון עם מעורב בפיגוע/מערכת וואלה! NEWS

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט לגנוז היום (ראשון) את תיק החקירה שנפתח נגד חוקרי שב"כ בחשד שפגעו בסאמר ערביד, הנאשם ברצח רנה שנרב. ערביד התאשפז לאחר חקירתו במצב קשה כשהוא סובל מחבלות בחלקים שונים בגופו, אך מנדלבליט קבע כי התיק ייסגר "בהיעדר תשתית להוכחת ביצוע עבירה", והנחה לפעול להפיק לקחים מהאירוע.

צו איסור פורסם הוטל על חקירתם של אנשי שב"כ באזהרה עם פתיחתה, והוסר היום באופן חלקי. זוהי הפעם השנייה בלבד שהמחלקה לבירור תלונות נחקרים בשב"כ (מבת"ן) מביאה לפתיחת חקירה פלילית.

"בעקבות הידרדרות קשה במצבו הבריאותי של סאמר ערביד, בעטייה אף התאשפז, בעת שהיה נתון בחקירת שירות הביטחון הכללי, ולאחר שגם הוגשו תלונות ביחס לכך, נפתחה חקירה פלילית לבדיקת הדברים", אמר היועמ"ש. "במסגרת החקירה נחקרו באזהרה מספר חוקרי שב"כ בחשד לשימוש בכוח שלא כדין, נגבו הודעות מעדים, נתפסו מסמכים והתקבלו חוות דעת מהמכון לרפואה משפטית".

סאמר ערביד החשוד ברצח רנה שנרב, בית דין צבאי עופר,17 בפברואר 2020. פלאש 90, פלאש 90
ערביד בבית הדין הצבאי עופר, בשנה שעברה/פלאש 90, פלאש 90

לדבריו של היועמ"ש, "לאחר בחינת חומר הראיות, בהתאם להמלצת צוות החקירה וחוות דעת כלל הגורמים בפרקליטות המדינה אשר ליוו את הטיפול בחקירה, החליט היועץ המשפטי לממשלה לגנוז את תיק החקירה בהיעדר תשתית להוכחת ביצוע עבירה. עם מתן ההחלטה, הנחה היועץ המשפטי לממשלה לפעול להפקת הלקחים הנדרשים".

בשב"כ בירכו על סגירת התיק. "שירות הביטחון הכללי שיתף פעולה באופן מלא עם חקירת מח"ש ומברך על החלטת היועמ"ש לממשלה לסגור את תיק החקירה. המידע שהתקבל בחקירתו של המחבל סאמר ערביד, רוצחה של רנה שנרב, הביא לאיתור אמצעי לחימה רבים ולסיכולם של פיגועים נוספים שתוכננו על ידי ארגון הטרור החזית העממית", מסרו.

ראש שב"כ נדב ארגמן אמר כי הוא "מגבה את חוקרי שב"כ אשר ביצעו משימתם במקצועיות, בממלכתיות ועל פי חוק, ובפעולתם הצילו חייהם של ישראלים רבים".

רינה שנרב שרצחה בפיגוע בעין דני ליד דולב. באדיבות המצולמים
המשפט מתנהל עד היום. שנרב/באדיבות המצולמים

ערביד, בן 44 מרמאללה, נעצר באוגוסט 2019 לאחר ששנרב נרצחה והוצא נגדו צו מעצר מנהלי, אך לאחר מכן שוחרר על ידי בית משפט צבאי. ב-25 בספטמבר הוא נעצר פעם נוספת והובא לדיון בפני שופט צבאי במגרש הרוסים ביום למחרת. בדיון בפני השופט אמר ערביד כי יש לשחרר אותו, התלונן על אלימות מצד החוקרים וטען כי אינו חש בטוב.

משום שהיה מנוע עורך דין, שאל אותו השופט לשלומו. "קיים סימן אדום בגרון של החשוד והוא מסביר שהוא קיבל מכות מהחוקרים", נכתב בפרוטוקול הדיון. לדברי ערביד: "אני מתקשה לבלוע כשאני אוכל. יש לי בקשה. אני לא מצליח לאכול, מאתמול אני לא אוכל שום דבר, אם אני אוכל אני מקיא. בגלל זה אין לי כוחות, קשה לי לעמוד".

בתגובה לדברים, אמר הממונה על החקירה כי רופא בדק את ערביד כמה פעמים יום קודם לכן וכן באותו היום. בית המשפט החליט להאריך את מעצרו בשמונה ימים, ולמחרת הוא כבר אושפז במצב קשה בבית החולים הדסה הר הצופים כשהוא סובל מחבלות בכל גופו. משפטו מתנהל עד היום.

מהוועד הציבורי נגד עינויים בישראל נמסר בתגובה כי "החלטת היועמ"ש היא שערורייתית, ואינה מתיישבת עם העובדות ועם מבחן ההיגיון. סאמר ערביד נעצר כשהוא בריא לחלוטין, ולאחר חקירה, שאף השב"כ מודה שנעשה בה שימוש באמצעים פיזיים, הגיע לסף מוות ונזקק לטיפול רפואי אינטנסיבי להצלת חייו. על פי פרסומים בתקשורת, בבית החולים התגלה שערביד סבל משברים מרובים בצלעות ומכשל כלייתי חריף - סימנים המעידים על שימוש בעינויים. בהחלטה לסגור את התיק, היועמ"ש נתן הכשר לשימוש בעינויים במדינת ישראל, והעניק חסינות לחוקרי השב"כ מפני העמדה לדין, אפילו כשמעשיהם כמעט והביאו למותו של אדם".

  • עוד באותו נושא:
  • שב"כ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully