וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוף לחקירות פליליות ותביעות אזרחיות: הצרות המשפטיות של האזרח טראמפ

22.1.2021 / 21:34

בניו יורק כבר מתנהלת חקירה נגד הנשיא לשעבר, שהחליט שלא לתת לעצמו, לבני משפחתו או לפרקליטו חנינה. הוא חשוף בפני תביעות נוספות, בין היתר על חלקו בהסתה להתפרעות בקפיטול, בזמן שהסנאט עומד לקיים משפט שבו ייקבע אם הוא יוכל לחזור לתפקיד ציבורי בעתיד

בווידאו: 4 שנים ב-4 דקות - סיכום הקדנציה של טראמפ/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ אישר עשרות חנינות בשעות האחרונות שלו בתפקיד, אך לא עבור עצמו, ילדיו או עורך דינו האישי רודי ג'וליאני, על אף הדיווחים מפי מקורביו שלפיהם הוא שקל את הצעד חסר התקדים של חנינה עצמית. ביום רביעי בערב הוא יצא לאזרחות עם השבעתו של ג'ו ביידן, ועתה הוא חשוף לתביעות אזרחיות ופליליות.

ייתכן שמה שהוביל אותו להימנע מהחנינה לעצמו ולמעגל הפנימי שלו היא העובדה שיש להן טווח מוגבל. חנינות נשיאותיות יכולות לסיים הליכים פליליים של משרד המשפטים, שהוא סוכנות פדרלית, אך הן לא משפיעות על חקירות ברמת המדינות השונות. אחת מהן, במנהטן, חוקרת אם עסקיו של טראמפ היו מעורבים בהונאה כלכלית.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ורעייתו מלניה נוחתים בפאלם ביץ', פלורידה, 20 בינואר 2021. רויטרס
יצא לאזרחות. מלניה ודונלד טראמפ נוחתים בפלורידה/רויטרס

התובע בתיק, סיירוס ואנס, טרם הגיש כתבי אישום בפרשה וטראמפ טוען שמדובר בחקירה פוליטית. דניאל אלונסו, עורך דין ולשעבר סגנו של ואנס בלשכת התביעה במנהטן, אמר כי אילו טראמפ העניק לעצמו חנינה, זה היה רק מגביר את הקריאות להעמיד אותו לדין ברמה המדינתית.

פרופ' ג'סיקה לווינסון מבית הספר למשפטים לויולה בלוס אנג'לס אמרה כי חנינה שכזאת הייתה מחזקת את המאמצים להגשת תביעות אזרחיות נגד טראמפ, למשל מצד בני משפחה של קורבנות ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר. במהלך הנאום שקדם למתקפה, טראמפ קרא לתומכיו "להילחם עבורו - הוא חזר על המילה הזו יותר מ-20 פעמים" ו"לא לסבול את זה עוד". הוא גם קרא לתומכיו לצעוד לגבעת הקפיטול, בזמן הדיון על אישור הניצחון של ביידן בבחירות.

"עם חנינה מגיעה גם מידה מסוימת של הודאה באשמה", הסבירה לווינסון. "במידה מסוימת, אני חושבת שחנינה לעצמו ולמשפחה שלו הייתה כמו התגרות. זה היה אומר 'בואו נסו להגיע אליי' והיה מאיץ את התביעות והחקירות".

תומכי דונלד טראמפ במהומות ליד בניין הקונגרס, וושינגטון, ינואר 2021. רויטרס
טראמפ קרא לתומכיו להילחם עבורו. המהומות בקפיטול, 6 בינואר/רויטרס

בנוסף לכך, יש מחלוקות בקרב מומחים משפטיים אם חנינה עצמית, ששום נשיא מעולם לא לקח לעצמו, מחזיקה מים בבתי המשפט. רבים סבורים כי היא מפרה את העיקרון הבסיסי ולפיו אף אדם לא יכול להיות השופט של עצמו.

החנינות העצמיות עשויות היו לעורר את חמתם של הרפובליקנים בסנאט, שבקרוב יצטרכו להכריע במשפט נגד טראמפ, שהואשם על ידי בית הנבחרים בהסתה להתקוממות בקפיטול. אם יורשע, טראמפ לא יוכל להתמודד עוד על תפקיד ציבורי בעתיד.

מה יעלה בגורלו של ג'וליאני?

מי שעוד נותר מחוץ לרשימה הוא ג'וליאני. מומחים משפטיים סבורים כי חנינה לג'וליאני הייתה יכולה לסייע לטראמפ, אף שקשה לשער את השלכותיה.

ג'וליאני היה מעורב בעסקים עם אוקראינה בשמו של טראמפ כשניסה למצוא לכלוך על ביידן ועל בנו האנטר. המהלכים האלו הובילו למשפט ההדחה הראשון נגד טראמפ, שבסופו זוכה על ידי הסנאט שבשליטת הרפובליקנים בפברואר אשתקד.

בנובמבר 2019 ביקשו תובעים פדרלים בניו יורק רישומים של תשלומים שהועברו לג'וליאני כחלק מחקירה פלילית, לפי צו של חבר מושבעים גדול שהגיע לידי רויטרס. לפי הצו, התובעים חוקרים חשד להלבנת הון, הונאת רשת, הפרות של חוקי מימון בחירות, הצהרות שווא, שיבוש חקירה והפרת החוק לרישום סוכנים זרים.

ג'וליאני מכחיש כי פעל שלא כשורה. היקף ומצב החקירה לא ברורים, וג'וליאני לא הועמד לדין נכון לעכשיו. בנוסף לכך, לא ברור אם יש בידיו מידע על טראמפ שיהיה שווה ערך לחוקרים.

רודי ג'וליאני, עורך דינו של דונלד טראמפ, בעצרת בסמוך לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
מומחים משפטיים סבורים כי חנינתו הייתה יכולה לסייע לטראמפ. ג'וליאני/רויטרס

ואולם, ג'סיקה רות', פרופסורית למשפטים ותובעת פדרלית לשעבר, אמרה כי ללא חנינה, יש יותר סיכוי שג'וליאני ישתף פעולה עם התובעים ויפליל את טראמפ במקרה שיועמד לדין. לדבריה, ללא חנינה, "ההיתכנות להרשעה ולעונש מאסר הופכים למעשיים יותר, ומספקים תמריץ לשיתוף פעולה עבור יחס מקל יותר".

לווינסון אמרה כי ייתכן שטראמפ החליט שלא להעניק לג'וליאני חנינה בשל הכשלים המשפטיים של עורך דינו בעשרות העתירות שהגיש לטובת סיכול הניצחון של ביידן.

במקביל, עלו ספקולציות שלפיהן ייתכן שטראמפ כן העניק לעצמו חנינה - אך בסתר. אלונסו, התובע לשעבר, אמר כי זה אפשרי. הוא הסביר כי החוקה לא מחייבת לפרסם ברבים את החנינות הנשיאותיות, אף שזה הנוהג. אמנם יש חוק לתיעוד החנינות הנשיאותיות, אבל אין מנגנון לאכוף זאת. חנינה סודית עשויה להתגלות בפני הציבור אם אותו אדם שקיבל אותה נאשם בעבירה פדרלית ומנסה להשתמש בזה לצורך הגנתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully