וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 שנות "עובדות אלטרנטיביות": טראמפ מותיר מורשת של כאוס ואלימות

20.1.2021 / 18:35

תחת הנהגתו של נשיא ארה"ב היוצא, הרפובליקנים איבדו את הבית הלבן ואת בתי הקונגרס, מיליוני אזרחים נכנסו למעגל האבטלה ו-400 אלף מתו מקורונה. לפני המהומות בקפיטול הוא צפוי היה להישאר מנהיג המפלגה הרפובליקנית בפועל, אך כעת הוא נראה חסר אונים. צפו בסיכום כהונתו

בווידאו: 4 שנים ב-4 דקות - סיכום הקדנציה של טראמפ/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

דונלד טראמפ יצא היום (רביעי) מהבית הלבן כשהוא מותיר אחריו מורשת של כאוס וסערות ואומה מפולגת ביותר. ארבע שנים אחרי שתיאר בנאום ההשבעה שלו תמונת מצב עגומה של "קטל אמריקני", הוא מסיים את הקדנציה שלו אחרי שהודח פעמיים על ידי בית הנבחרים, עם מיליוני אזרחים מובטלים ויותר מ-400 אלף מתים מנגיף הקורונה.

תחת הנהגתו, הרפובליקנים איבדו את הבית הלבן ואת שני בתי הקונגרס. הוא ייזכר לנצח בגלל האירוע הגדול האחרון בנשיאותו: הסתה להתקוממות בקפיטול שהותירה חמישה הרוגים, כולל שוטר, וזעזעה את האומה.

אחד המונחים המסמלים יותר מכל את כהונתו הסוערת של טראמפ היה "עובדות אלטרנטיביות", מונח שטבעה היועצת הנאמנה קליאן קונוויי מיד לאחר השבעתו בינואר 2017. היא ניסתה להצדיק אז את טענות השווא של הבית הלבן ולפיהן היו יותר משתתפים בטקס של טראמפ מאשר בזה של קודמו ברק אובמה.

טראמפ מנופף לשלום עם נחיתתו בפלורידה 20 בינואר 2021. רויטרס
טראמפ נוחת באחוזתו בפלורידה, היום/רויטרס

טראמפ היה הנשיא הראשון בהיסטוריה המודרנית שהחרים את הטקס של יורשו, כשהוא ממשיך להכחיש את הפסדו וטוען שהנשיא החדש ג'ו ביידן גנב את הבחירות ממנו. בכירים רפובליקנים בכמה מדינות קריטיות, חברים בממשלו ושורת שופטים, כולל מינויים של טראמפ, דחו את הטענות הללו.

יועציו של טראמפ דחקו בו להשקיע את ימיו האחרונים בתפקיד בניסיון להציל את מורשתו על ידי הדגשת הישגיו, כמו הפחתת מסים, צמצום התקנות הפדרליות והסכמי נורמליזציה במזרח התיכון. עם זאת, טראמפ סירב במידה רבה לרעיון, יצא לסיור בודד בגבול טקסס-מקסיקו ושחרר סרטון שבו התחייב בפני תומכיו כי "התנועה שהקמנו רק בתחילתה".

טראמפ בנאומו האחרון כנשיא ארה"ב 20 בינואר 2021. רויטרס
רבים במפלגתו מתנערים ממנו. טראמפ, היום/רויטרס

טראמפ עובר לפלורידה עם קבוצה מצומצמת של יועצים לשעבר בבית הלבן, כשהוא משרטט עתיד פוליטי שנראה שונה מאוד מאשר זה שחלם עליו לפני שבועיים בלבד.

לפני המהומות בקפיטול, טראמפ היה צפוי להישאר מנהיג המפלגה הרפובליקנית בפועל, תוך שמירה על השפעה עצומה ושקילת התמודדות על הנשיאות ב-2024. עם זאת, עכשיו הוא נראה חסר אונים מתמיד - רבים במפלגתו מתנערים ממנו, הוא הודח פעמיים על ידי בית הנבחרים ואיבד את כלי הנשק החזק שלו - הטוויטר. בנוסף לכך, אם הוא יורשע במשפט בסנאט, הוא לא יוכל להתמודד על כהונה נוספת.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עולה למסוק מארין 1, 12 בינואר 2021. רויטרס
סיים את כהונתו כפי שהחל אותה. טראמפ עוזב את הבית הלבן, היום/רויטרס

לעת עתה, טראמפ נותר כועס ונבוך, כשהוא אכול זעם ותסכול. מאז הבחירות הוא שקע עמוק בעולם של קונספירציות, ומי ששוחח עמו אומר שהוא ממשיך להאמין שהוא ניצח בנובמבר. הוא ממשיך להשתלח ברפובליקנים שבעיניו לא היו נאמנים לו, והוא מאיים להשקיע את השנים הבאות בתמיכה ביריביהם של מי שהוא מאמין שבגדו בו.

הוא עשוי בסופו של דבר לנטוש את המפלגה הרפובליקנית, אולי דרך מפלגה חדשה שלפי דיווחים הוא שוקל להקים.

עם כל הכאוס והדרמה וכיפוף העולם בהתאם לרצונו, טראמפ סיים את כהונתו כפי שהחל אותה: בעיקר לבדו. ואולם, אף שלוושינגטון אולי הספיק ממנו, טראמפ שומר על אחיזה בקרב המצביעים הרפובליקנים, שעשרות מיליונים מהם הצביעו לו, וכמה מבעלי בריתו עדיין עומדים בראשות המפלגה הרפובליקנית ובסניפיה במדינות שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully