וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגר יוארך בעשרה ימים; נוסעים יידרשו בבדיקה לפני הטיסה לישראל

עודכן לאחרונה: 19.1.2021 / 19:52

הממשלה אישרה את הצעתו של נתניהו פה אחד, כפשרה בין גנץ למשרד הבריאות. יו"ר כחול לבן קרא להגביר את האכיפה, להגדיל את הסיוע לעסקים קטנים, ולחסן נערים בני 18-16. כשהדיון עבר לעסוק בבדיקות לפני ההמראה לארץ, פרץ עימות בין רה"מ למנדלבליט, שטען: "יש נגדי הסתה"

בווידאו: נתניהו ואדלשטיין על אפשרות להארכת הסגר/צילום: לע"מ

הממשלה אישרה הערב (שלישי) את הארכת הסגר המהודק בעשרה ימים, עד סוף החודש. נציגי משרד הבריאות המליצו על הארכתו בעוד שבועיים, וראש הממשלה בנימין נתניהו הציע שיימשך עשרה ימים נוספים, מתווה שאושר לבסוף פה אחד. השרים החליטו להוסיף לתקנות דרישה לבדיקה ב-72 השעות לפני המראתם של נוסעים לישראל.

שר הביטחון והמשפטים בני גנץ אמר עוד קודם הכינוס, בישיבת שרי כחול לבן, כי המפלגה תתמוך בהארכת הסגר בשבוע עד עשרה ימים, רק אם יוסכם על כמה תנאים: הגברת האכיפה במוקדי התחלואה והעלאה מיידית של הקנסות בהן; הגדלת הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים; חיסון מידי של תלמידי תיכון בגילאי 18-16, על מנת שיוכלו להיערך לבחינות הבגרות; וחיוב נוסעים המגיעים לארץ בבדיקת קורונה טרם עלייתם למטוס.

בדרישה האחרונה תמכו גם במשרד הבריאות, שם הזהירו מתרחיש שבו תגיע לישראל מוטציה שפוגעת ביעילות החיסון, וביקשו גם הם מהשרים לאשר את בדיקת הנוסעים לישראל בטרם העלייה למטוס, ובכלל להדק את היכולת לטוס לישראל ומישראל.

  • פעילות מערכת החינוך תופסק לחלוטין, למעט החינוך המיוחד
  • פעילות המשק תצומצם למקומות עבודה חיוניים בלבד
  • ההתקהלויות יצומצמו ל-5 אנשים במקום סגור בלבד ו-10 אנשים בשטח פתוח
  • תפילה במבנה תהיה מותרת עד 5 אנשים במקום 10
  • מגבלת אלף המטרים תישאר על כנה
  • צמצום התפוסה בתחבורה הציבורית ל- 50%
  • ביטול ההיתר ליציאה לצורך פעילות להפגת בדידות עבור אזרחים ותיקים
  • הפגנות יוחרגו ממגבלת המרחק ויותרו לפי התקנות
  • איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • מי שרכש כרטיסים לפני הסגר יורשה לטוס לחו"ל במהלכו
  • הנכנסים לישראל ממדינות מסוכנות יועברו לבידוד במלוניות
מחסום קורונה צומת גהה מבני ברק למזרח, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מחסום משטרתי בכביש גהה, השבוע/ראובן קסטרו

הגורמים המקצועיים, ובהם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, הציגו בפתח הישיבה את מצב התחלואה החמור. "התחלואה גבוהה ומפושטת. המוטציות כאן. היקף התחלואה מאתגר את מערכי האשפוז. השפעת ההגבלות עדיין לא באה לידי ביטוי בהיקפי התחלואה", אמר בן שבת.

ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, המליץ בפני הממשלה על הארכת הסגר במתכונתו הנוכחית לעוד שבועיים. הוא אמר כי "עדיין לא רואים את השפעת החיסונים, ואין ירידה בשיעור המאומתים המבוגרים". לצד זאת, הוא ציין כי מקדם ההדבקה נמצא בירידה. "אני מקווה מאוד שהסגר בימים הקרובים ישפיע". הוא הוסיף כי ניתן לראות הבדל בהתחסנות בין המגזרים. לדבריו, "שיעור המתחסנים במגזר הערבי הוא פחות מ-40%. (בקרב) החרדים, שכבת החולים שהחלימו יותר גבוהה - סביב 15% - והם מגיעים ל-60% התחסנות. בחברה הכללית אחוז המחוסנים יותר גבוה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי השרים "צריכים להחליט מיד על הארכת הסגר הקיים. זה אולי לא פופולרי, ולא נוח בתקופת בחירות, אבל זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום ואני מצפה מכולם לתמוך בזה", אמר נתניהו. "הרבה יותר קל להתעלם מהזינוק האדיר בתחלואה ופשוט לפתוח את הכול, אבל זה יעלה בחיי אדם רבים. אני לא שם, אף פעם לא הייתי שם ואף פעם לא אהיה שם. מה שחייב להנחות את כולם זה הצלת חיים וקריסת מערכת הבריאות, שום שיקול אחר".

עוד בוואלה!

דוח אמ"ן: ישראל מובילה על מדינות העולם במספר חולים חדשים למיליון איש

לכתבה המלאה

אחרי הסקירות של המומחים השונים בישיבת הממשלה נתניהו העלה הצעה להארכת הסגר ב-14 יום. אנשי משרד הבריאות תמכו. שרי כחול לבן התנגדו ודרשו להאריך בפחות ימים. בשלב זה, נתניהו הציע להאריך את הסגר בעוד 10 ימים ואז לבצע בחינה מחדש.

כמו כן, נתניהו התייחס להגברת קצב החיסונים ואמר כי "חיסון של 80% מגילאי הסיכון מוריד את התמותה פי 3. אנחנו צריכים לעשות מאמץ להגביר את החיסונים וכדי שזה יקרה צריך לקבל עוד ימי סגר", אמר נתניהו והסביר כי "בזמן שיש סגר אפשר לחסן מיליונים, לכן צריך להאריך את הסגר ולהעלות את קצב החיסונים למימדים דמיוניים. אנחנו יכולים לנצח אם לא נעשה שטויות".

גנץ השיב לנתניהו ואמר כי "גם אני חושב שצריך להגביר את החיסונים, אבל למה זה קשור בסגר?".

אכיפת תקנות הקורונה | עימותים בשכונת סנהדריה בירושלים בין שוטרים לחרדים
 19 בינואר 2021. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
"להחיל אכיפה שוויונית". עימותים בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

נתניהו התייחס גם לאחוז החיסונים הנמוך יחסית במגזר החרדי והערבי ואמר כי "צריך ללכת על כל מקום שיש בו פיגור ולעלות עם פטיש על היישובים החרדים והערבים". במהלך הישיבה צייץ גנץ בטוויטר "דרעי, ליצמן, גפני - אני יודע שהרוב המוחלט של החרדים לא מפרים את הסגר, אבל אלו שכן מסכנים את כולם.
בבקשה תאשרו לביבי להחיל אכיפה שוויונית גם בערים החרדיות, זה פיקוח נפש".

גנץ קרא בפתח דבריו לאכיפה משמעותית של הפרת ההנחיות. "אני דורש אכיפה משמעותית במקומות שמפרים את הסגר. חייבים להגביר את האכיפה ופעילות המשטרה", אמר גנץ. "אלו חיי אדם. צריכים להסתכל על נושא היציאה מהסגר וההיערכות לתו הירוק. אם תהיה אכיפה ומשמעת נוכל לסיים את הסגר בתוך שבוע עד תשעה ימים". נתניהו הביע תמיכה בכך. "אני מבקש להפסיק את הפרת הסגר, גם בחתונה ההמונית שראינו אתמול - זו שפיכות דמים", אמר.

גנץ העלה הצעות נוספות בדבריו. "צריך להרחיב את החיסונים גם לתלמידי התיכון בגילאי 18-16", אמר יו"ר כחול לבן והציע להיעזר בצה"ל כדי לסייע בהובלת אזרחים המרותקים לביתם אל מוקדי החיסון. נתניהו אמר כי שוחח עם שר הבריאות יולי אדלשטיין וביקש לבחון את חיסון בני 16 ומעלה.

עימות בין נתניהו ליועמ"ש

בהמשך, הדיון עבר לסוגיית הבדיקות בחזרה מחו"ל. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הכחיש את טענותיו של אדלשטיין כי משרד המשפטים הוא שבלם את ביצוע הבדיקות. "הנושא שעלה בפעם הראשונה בשבוע שעבר, עריכת בדיקות 72 שעות לפני עלייה למטוס לישראל, אף פעם זה לא עלה כבקשה מאיזשהו גורם ממשרדי התחבורה או הבריאות. גם היום בתוך מדינת ישראל אין יכולת לכפות בדיקה", אמר.

"יש הסתה בעקבות דברים שנאמרו נגדי; שיש לי דם על הידיים. לא היו דברים מעולם, לא הביאו בפני בקשה לבצע בדיקות לפני עלייה למטוס בטיסה לישראל. אני מצפה מראש המל"ל לאשר את הדברים", הבהיר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בקופת חולים מאוחדת, בית שמש, 18 בינואר 2021. אלי דסה, פול צלמים
להאריך בעשרה ימים. נתניהו/פול צלמים, אלי דסה

המשנה ליועמ"ש רז ניזרי הוסיף: "יש לי כבוד גדול לדרג המדיני. קיבלתי את התמליל הרלבנטי מישיבת הממשלה. שר הבריאות שואל אותי לגבי הסיטואציה של 'מי שנוחת'", סיפר, "ואני עניתי כמו תמיד - שאי אפשר בחוק לחייב בדיקה רפואית של מי שנוחת בישראל". ראש הממשלה סירב לקבל את טענתם.

נתניהו: "לא יכולנו להבין אחרת את מה שאמרתם על הבדיקות".
מנדלבליט: "זה לא נכון".
נתניהו: "זה נכון שביקשנו כפי שאמרתם, אבל במשך שנה שלמה נאמר פעמים רבות שחייבים לאפשר לאזרחי ישראל לחזור לארץ. עשינו קשר לוגי".
השרה פנינה תמנו שטה: "אני הבנתי אחרת".
מנדלבליט: "ברור שיש זכות לאזרח ישראלי לחזור לארץ, הרעיון החדש היה התניה של כניסה לארץ. אני לא מחייב אותם לעבור בדיקות. כמו שאי אפשר לחייב מורים להיבדק אבל אפשר לחוקק שהם לא יוכלו ללמד".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט במהלך טקס פרידה משי ניצן 18 בדצמבר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
"לא היו דברים מעולם". מנדלבליט/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

ויכוח נוסף פרץ בין נתניהו לשרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה סביב נושא האכיפה.

תמנו שטה: "אם יש משפט שמהדהד זה חוסך שבטו שונא בנו. אנחנו ממעטים באכיפה בחלק מהערים. זה ממש בלתי נסבל. לא יכול להיות שנעשה הגבלות אבל נעשה איפה ואיפה. אמר השר דרעי שהחרדים אינם מקשה אחת אבל כשאנחנו רואים חתונות המוניות ואנחנו לא עושים אכיפה זה מחדל ורשלנות והשר לביטחון הפנים חייב להניח תוכנית אכיפה לערים אדומות אחרת איך אנחנו יכולים לדרוש מהאזרחים להישמע להוראות".
נתניהו: "אני מבין שכל חברי כחול לבן יציינו את זה".
תמנו שטה: "אז אנחנו רוצים תכנית".
נתניהו: "השר לביטחון הפנים - יש למפכל מה להגיד על זה?".
אוחנה: "זה לא נכון. עשינו הרבה פעולות בערים אדומות, לא רק דוחות גם נוכחות משטרה".
לוי-אבקסיס: "כשאנחנו רואים את היד הקשה מול החרדים לעומת הפגנות בלפור - צריך להיות ענייניים. אנחנו יודעים שיש אוכלוסיות שמפעילים עליהן מכתזיות ויש כאלה שלא".

לקראת הדיון, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בהצהרה שמסר בבית שמש כי הסגר לא יוארך ביותר משבועיים נוספים. לעומתו, שר הביטחון בני גנץ הטיל ספק בצורך בהארכת הסגר, לאור אופן אכיפת ההגבלות. "אם אין אכיפה שוויונית - אין טעם להמשיך בסגר", אמר גנץ בביקור במפקדת אלון של פיקוד העורף, קצת יותר משבוע לאחר כניסת הסגר לתוקף.

דבריו של גנץ מגיעים בעקבות הפרתם החוזרת של מוסדות חינוך חרדיים רבים בערים חרדיות שתועדו מפרים את הנחיות הקורונה. רק אתמול בשעות הבוקר תועד המוסד הליטאי המרכזי בירושלים פותח את שעריו למאות תלמידים, ובערב פוזרה חתונה המונית בבני ברק בהשתתפות מאות חסידים. גם היום נרשמו הפרות בירושלים, כשוטרי יס"מ פשטו על ישיבת בשכונת סנהדריה.

מחלקת קורונה בביה"ח איכילוב, ת"א 15 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחלקת קורונה בבית החולים איכילוב, ספטמבר 2020/ראובן קסטרו

דוח של אגף המודיעין בצה"ל שהתפרסם היום העלה כי ישראל מובילה על מדינות העולם במספר החולים היומי למיליון איש. לפי הדוח, מדינות עם תחלואה גבוהה כמו ארצות הברית, בריטניה ואיטליה, ניצבות מתחת לישראל בגרף התחלואה היחסי היומי. עם זאת, בישראל נרשם גם מספר בדיקות גבוה יותר בפער גדול מאשר במדינות אלה, בהתאם לאותו יחס, וכן מניין המתים מקורונה היומי הוא בין הנמוכים.

שיאניות התחלואה בישראל על פי תכנית הרמזור הן עין קנייא, ביתר עילית, כוכב יעקב, בני ברק, אלעד, אבו גוש ומודיעין עילית. אחריהן ניצבים היישובים מעלה עירון, עין מאהל, קרית יערים, בית שמש, נחף, תפרח, דייר חנא, רכסים, מבוא חורון, עמנואל, פקיעין ובית אל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully