וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע החיסונים מתרחב לבני 40 ומעלה, לראשונה: המלצה לחסן נשים בהיריון

עודכן לאחרונה: 19.1.2021 / 14:32

משרד הבריאות אישר לקופות החולים לחסן בני יותר מ-40, וחלקן הודיעו על היערכות כבר החל מהיום. במקביל, 30 נשים הרות שנדבקו בקורונה נמצאות באשפוז, מתוכן 7 במצב אנוש, ובמשרד בוחנים לקדם את תיעדופן. במועצה הלאומית לרפואת נשים המליצו גם לנשים מניקות להתחסן

בווידאו: המלצה לחסן נשים המתכננות היריון או בטיפולי פוריות/צילום: דוברות שיבא

המועצה הלאומית לרפואת נשים קראה הבוקר (שלישי) לנשים להתחסן נגד קורונה לפני כניסה להיריון, כמו גם לזוגות בטיפולי פוריות ולנשים מניקות, ברקע כמה מקרים של החמרה במצבן של יולדות שנדבקו בנגיף ואושפזו בשבוע האחרון במצב קשה. במקביל, משרד הבריאות אישר לקופות החולים לפתוח במתן חיסונים למבוטחיהם בגילאי 40 ומעלה.

פרופ' רוני מימון, יו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה ומנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים אסף הרופא, אומר לוואלה! NEWS כי לא נמצא קשר בין הפגיעה בנשים בהיריון למוטציות של הנגיף, אלא שגל התחלואה הנרחב מגיע גם לאנשים צעירים. "את כל מה שאנחנו רואים היום בארצות שונות חוו כבר בגל הראשון. אנחנו מכירים את התופעות האלו מהספרות וזה לא חדש לנו", אמר פרופ' מימון. "אני ממליץ לנשים שמתכננות הריון לחכות לחיסון ואז להיכנס להריון בטוח. אם כבר האישה בהריון, אין חשש להמשיך עם ההליך של החיסון".

מנהלת אגף אם וילוד בבית החולים שערי צדק בירושלים, פרופ' סורינה גריסרו גרנובסקי, אומרת כי ככלל לאישה בהיריון יש סיכוי גדול יותר לחלות בקורונה מאשר לנשים שאינן נמצאות בהיריון. "היריון זה לחץ נשימתי וחיסוני, זה מאמץ גופני לא קל", היא הסבירה בשיחה עם וואלה! NEWS. "[אנחנו] לא יודעים אם זה קשור למוטציות כרגע, אנחנו בהתחלת אירוע - מתחילת המגיפה לא היינו עם כל כך הרבה נשים בהיריון חולות קשה".

מחלקת קורונה בביה"ח איכילוב, ת"א 15 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחלקת קורונה בבית החולים איכילוב, ספטמבר 2020/ראובן קסטרו

פרופ' גילי רגב-יוחאי מהמרכז הרפואי שיבא קראה גם לנשים בהיריון להתחסן. "כרגע הנתונים וניהול הסיכונים הוא כזה שלי לפחות מאוד ברור שכדאי להתחסן בהיריון - לפני היריון, בתחילת היריון, בסוף היריון - המחלה קשה, אנחנו רואים את זה בימים האלה", אמרה פרופ' רגב-יוחאי. "המחלה הזאת קשה גם לנשים בהיריון, בימים האחרונים יש לנו מקרים קשים של נישם בהיריון. מבחינת ניהול הסיכונים - בין לקבל חיסון שלפחות ברמה תיאורטית הרבה פחות מסוכן מחיסונים אחרים שאנחנו כן נותנים בהיריון אם זה חיסון לשפעת או אם זה שעלת, אני חושבת שאם אני הייתי בהיריון אז בהחלט הייתי [מתחסנת]".

במועצה הבהירו כי "אין בסיס מדעי או עובדות המצביעות על פגיעה בפוריות כתוצאה מחיסון באמצעות החיסונים המוכרים", וכי לפי הערכות מומחים לא צפויה סכנה לתינוק היונק מחלב של אם מחוסנת. עוד הזהירו במועצה כי הנגיף עלול לגרום לנשים בהיריון לפתח מחלה קשה, לפגוע במהלך ההיריון או להוביל ללידה מוקדמת.

עוד בוואלה!

חמישה מקרים בשבוע אחד: הידרדרות במצב של שלוש יולדות שחלו בקורונה

לכתבה המלאה

בסיכום מסמך שהופץ, המליצה המועצה לאפשר מתן חיסון לנשים הרות המעוניינות בכך, במיוחד אם הן בקבוצת סיכון, תוך התייעצות עם רופא מטפל. "יש לדעת שהסיבה היחידה שבעת הזאת אין המלצה גורפת לחיסון נשים הרות הינה העובדה שמחקרי הבטיחות של החיסון החריגו מלכתחילה נשים הרות, ולכן לא הוכחה הבטיחות המלאה של החיסון בהקשר לנזק להריון ואו לעובר המתפתח", הודגש. עם זאת, במועצה אמרו גם כי אישה הרה שאינם בסיכון גבוה לחשיפה לנגיף יכולה לדחות את החיסון לשליש השני להריון או לאחר הלידה.

בתוך כך, פרופ' משה בן עמי, מנהל האגף לאם וליילוד במרכז הרפואי פדה-פוריה בטבריה, אמר היום כי אין קשר בין חיסון נגד קורונה לפגיעה בפוריות. בכך, הוא דחה טענות שהופצו לאחרונה ברשתות החברתיות בנושא. "אני מדגיש ואומר אין כל קשר אמיתי, מוכח, בין חיסון נגד קורונה לפגיעה בפוריות או עקרות. החיסון לא פוגע בשחלות של האשה, לא פוגע בייצור זרע, או בהשרשה של הריון ולא מגדיל את הסיכון להפלה", ציין.

בשבוע האחרון נרשמו חמישה מקרים של נשים בהיריון שאושפזו במצב קשה לאחר שנדבקו בקורונה, וחלקן יולדו.

חמש נשים אושפזו תוך ימים ספורים

בבתי החולים אושפזו אמש שלוש נשים בהיריון במצב קשה עד קריטי, לאחר שנדבקו בקורונה. בסך הכול, נרשמו חמישה מקרים כאלה בשבוע האחרון.

במקרה אחד, אישה בחודש השביעי להריונה, בת 35 ללא מחלות רקע, אושפזה הערב במצב קשה לאחר שנדבקה בקורונה. היולדת, בשבוע ה-31 להריונה, הועברה מבית החולים לניאדו שבנתניה אל המרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה, לאחר שחלה הידרדרות במצבה, המוגדר קריטי ולא יציב. זהו הריונה השביעי של האישה.

ד"ר איליה קגן, מנהל מחלקת טיפול נמרץ-קורונה בבית החולים, הסביר כי היולדת "נמצאת בסכנת חיים ממשית, ואנחנו נאבקים על חייה". בשל מצבה, החליטו בבית החולים להנשים אותה וליילד אותה מיד בניתוח קיסרי, שהסתיים בהצלחה. התינוק, שמצבו מוגדר יציב, הונשם והועבר לפגייה.

מחלקת קורונה בביה"ח איכילוב, ת"א 15 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחלקת קורונה בבית החולים איכילוב, ספטמבר 2020/ראובן קסטרו

אישה נוספת בהיריון שהגיעה לבית החולים לניאדו עברה ניתוח חירום, וכעת מורדמת ומונשמת בטיפול נמרץ-קורונה, ומצבה מוגדר קשה.

עוד נודע כי גם בבית החולים שיבא אושפזה אישה בהיריון, בשנות ה-30 לחייה, כשהיא במצב קשה. האישה, בשבוע ה-21 להריונה, הועברה ממחלקת הקורונה למחלקת טיפול נמרץ לאחר שחלה החמרה במצבה. בבית החולים הסבירו כי היא נתמכת על ידי מכשיר לסיוע נשימתי, אך אינה מורדמת.

ביום שישי טופלה אישה בשנות ה-30 לחייה ובשבוע ה-31 להריונה בבית החולים בילינסון, כשהיא במצב קשה. זהו ההיריון החמישי של היולדת, שהורדמה והונשמה לאחר שחלה הידרדרות במצבה. בהמשך, הוחלט ליילד את האישה בניתוח קיסרי, שעבר בהצלחה. התינוק הועבר לפגייה, כשמצבו מוגדר קשה אך יציב. מקרה נוסף נרשם בהדסה עין כרם: אישה בחודש התשיעי להריונה נקלטה בבית החולים, ועברה ניתוח קיסרי. התינוק יולד ואושפז במצב קשה, אך בשבת נקבע מותו.

מבצע החיסונים מתרחב

בתוך כך, משרד הבריאות אישר היום לקופות החולים להעניק חיסונים למבוטחיהם בני יותר מ-40. בכך, הגיל המינימלי לקבלת חיסון ירד מ-45 והורחב מבצע החיסונים.

"החל מהיום לקוחות כללית בגילאי 40 ומעלה יוכלו לזמן מועד לקבלת חיסון לקורונה. זימון ניתן לבצע באתר, באפליקציה ובמוקד השירות", נכתב בהודעת קופת חולים כללית. "ההרחבה באה ברקע הגעת מלאי חיסונים נוסף ולנוכח היערכות הכללית ליכולת חיסון של למעלה ממאה אלף חיסונים ביום", הסבירו בקופת החולים. ברחבי הארץ פועלים כ-150 מתחמי חיסונים של כללית.

גם במכבי אישרו את המהלך, ואמר: "מכבי חיסנה עד כה כ-600 אלף חברים ביותר מ-80 מתחמי חיסון הפרושים בכל רחבי הארץ ופועלים משעות הבוקר ועד שעות הערב המאוחרות. מאות אלפי תורים נוספים מתואמים לשבועות הקרובים", מסרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully