וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגיעה בצעירים ומתי ייכנס לתוקף: המכשולים בדרך לדרכון הירוק

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, ידונו מחר בכנסת בנושא עם בכירי משרד הבריאות וגורמים משפטיים בכוונה להעניק בעוד כחודש הטבות לפלח באוכלוסייה שהתחסן. בין הקשיים העיקריים: הפגיעה באזרחים שעד כה נמנעה מהם האפשרות להתחסן והצורך ביצירת חציצה בין מחוסנים ללא מחוסנים

בווידאו: הפגנה נגד הדרכון הירוק/מערכת וואלה! NEWS

ועדת החוקה של הכנסת תדון מחר (רביעי) ב"דרכון הירוק", שאמור לאפשר למי שכבר התחסן לקורונה לקחת חלק בפעילויות מרובות משתתפים, ובכך לאפשר החזרת ענפים כמו ספורט או תרבות. לדיון, שכבר נדחה כמה פעמים, צפוי להגיע גם שר הבריאות יולי אדלשטיין. נכון לעכשיו נראה כי בפני היוזמה עומדות עדיין בעיות משפטיות ורפואיות.

הבעיה העיקרית, כפי שהבהירו אנשי הלשכה המשפטית של משרד הבריאות לבכירי המשרד, היא לתת הטבות למי שכבר התחסן, כל עוד המדינה לא פותחת את האפשרות הזו לכלל האוכלוסיה. בלשכה המשפטית סברו שיש להמתין לפחות שבועיים מרגע שהאפשרות להתחסן תהיה בלתי מוגבלת, כדי לתת לאוכלוסיה שהות לקבל את החיסון בפועל. בכירים במשרד אמרו לוואלה! NEWS כי האפשרות להתחסן בכל גיל צפויה להיפתח בזמן הקרוב, כך שניתן להעריך ש"הדרכון הירוק" יושק בעוד כחודש.

תורים לחיסונים לקורונה בבי"ח איכילוב, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
הבעיה - לא לכולם יש את האפשרות להתחסן. תורים לחיסונים לקורונה בבי"ח איכילוב, דצמבר/ראובן קסטרו

במקביל, מסתמן שניתן יהיה לתת הטבות למתחסנים רק אחרי שלפחות 40% מהאוכלוסייה תתחסן או תחלים, וזאת הן מטעמים אפידמיולוגיים והן מטעמים משפטיים. בייחוד כאשר טרם ידוע האם החיסון מוריד את ההדבקה, או רק תסמיני מחלה קשה. כך או אחרת, כרגע שיעור המתחסנים בישראל עומד 25% בלבד.

במשרד הבריאות מחלקים לשניים את הטבות הדרכון הירוק: הראשונה היא תעודת מתחסן שמעניקה, שבוע לאחר החיסון השני, פטור מבידוד במגע עם חולה. בהמשך היא צפויה גם לתת פטור מבידוד לשבים מחו"ל, אף שהטבה זו נתקלה בקשיים מול מדינות אחרות ומול ארגון הבריאות העולמי. התעודה השנייה היא ה"תו הירוק", שתכיל לצד המתחסנים את המחלימים, כאלו שערכו בדיקת PCR ונמצאו שאינם חולים. היא תאפשר כניסה לאירועים נקודתיים, כמו אירועי תרבות וספורט.

פתיחת קניון עופר, פתח תקווה. ראובן קסטרו
בקניונים ניכר כי יהיה קושי להבדיל בין מחוסנים ללא מחוסנים. כניסה לקניון עופר, פ"ת/ראובן קסטרו

באשר לפעילויות יומיומיות, כמו קניות או כניסה לקניונים, ניכר כי תהיה בעיה ליצור הבדל בין מחוסנים למי שאינם. המתווה שהציע משרד הבריאות הוא שבכל רגע נתון ינכחו במקום, קניון למשל, שיעור מוגבל בלבד של אנשים שטרם התחסנו.

האפשרות הזו מעוררת בעיות, שכן היא תחייב למשל הצבת רישום דיגיטלי בפתח חניות גדולות, דבר שבעלי העסקים מתנגדים לו. בנוסף, לא ברור כיצד יתבצע האיזון בין המחוסנים לאלו שאינם, כל עוד הילדים אינם מחוסנים. בשל כל אלו, סביר שמתחמי הקניות ייפתחו במתכונת של היציאה מהסגר הקודם, ולא מעבר לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully