וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרוטו: ספק אם הדרכון הירוק יאפשר הקלות בטיסות לחו"ל

15.12.2020 / 10:41

חשיבות הדרכון שיונפק למי שיקבל חיסון לקורונה, ההתמודדות עם העומסים בנתב"ג, החורים בתוכנית הרמזור והסנקציות על המגזר הערבי. לקראת תחילתו של מבצע החיסונים לקורונה, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות בריאיון רגע לפני עזיבתו את התפקיד

בווידאו: אם פיילוט הקניונים יצליח הוא יורחב - גרוטו בוועדת החוקה/צילום: ערוץ הכנסת

רגע לפני תחילת תהליך מבצע החיסונים בישראל, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, מסביר בריאיון לוואלה! NEWS כי יש בעיות בינלאומיות במתן "הדרכון הירוק", דוחה את הטענות שאיחוד האמירויות אדומה, וקובע - "ארוץ להתחסן, אם יתאפשר גם מול המצלמות".

אחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים את משרדו של גרוטו היא היענות הציבור לקבלת החיסונים נגד קורונה, שהמבצע לקבלתם יחל בקופות החולים ביום רביעי. בניסיון לתמרץ את האזרחים, במשרד הבריאות מתכננים להנפיק דרכון ירוק למי שיבחר להתחסן, מסמך שיאפשר כניסה לאיים ירוקים, אירועי תרבות וטיסות, ללא בדיקות. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, אמר אתמול כי הדרכון הירוק יינתן דרך אפליקציה מיוחדת, שבועיים אחרי הזריקה השנייה, כדי למנוע ניסיונות לזיופים.

בתשובה לשאלה בעניין יעילותו של הדרכון הירוק ואילו הטבות הוא יספק, גרוטו מספר כי "כרגע יש לנו בעיה האם בעולם יכירו בדרכון הירוק. אני חבר בארגון הבריאות העולמי ואנחנו מגבשים יחד איתם מתווה שיאומץ גם במדינות אחרות, משום שכיום צריך שתי בדיקות כדי להיכנס למדינה אחרת, ואנחנו רוצים לאפשר כניסה חופשית למתחסנים. זה עוד בתהליכים. בארץ זה יהיה יותר קל, אבל אנחנו מבינים שטיסות בלי בדיקות זה תמריץ טוב".

פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות 14 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"ארוץ להתחסן". גרוטו/ראובן קסטרו

כיום, על כל נוסע להראות שתי בדיקות לפני שהוא נוחת במדינה אחרת, כשהשנייה צריכה להיערך עד 48 שעות ממועד הטיסה. הדרכון הירוק אמור למנוע את הבירוקרטיה הזו והנוסע יוכל להראות את אישור ההתחסנות שלו, אך בעולם טרם קיבלו את המיזם הישראלי, ולכן המשרד טרם יצא בהצהרות רשמיות על ההטבות שיינתנו בזכות הדרכון הירוק.

גרוטו מבהיר כי הוא בעצמו לא ימתין עם קבלת החיסון, ואומר כי "אני ארוץ להתחסן, במידה ויתאפשר אסכים גם מול מצלמות". הוא מביע אופטימיות לקראת מבצע ההתחסנות ואומר כי "אני מאמין שהחיסונים יאפשרו לנו להיות במקום יותר טוב ויציב כבר בפברואר. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו ההקלות, אבל יש אור בקצה המנהרה. בגלל מבצע החיסונים ביקשו ממני להישאר בתפקיד עד סוף פברואר. למבצע כזה יש לי הרבה מה לתרום".

"אנו מצליחים בבלימת התחלואה"

הבוקר עדכן משרד הבריאות כי 2,279 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת, כשאתמול התבצעו כ-72,423 בדיקות ואחוז החיוביים לנגיף הוא 3.2%. למרות התפשטות התחלואה, גרוטו סבור כי "כרגע אנחנו מצליחים לבלום את התחלואה ויש התמתנות במקדם ההדבקה".

דבריו מגיעים ברקע ההחלטה כי אם מספר החיוביים היומי יעלה על 2,500 איש - יוטל על הציבור ריסון מהודק. "מערכת הבריאות מוכנה באופן מלא, ואין עומס בבתי החולים - בסך הכל המצב בסדר", אומר גרוטו. "אם המצב יידרדר, נטיל 'ויסות מהודק', שכולל את סגירת כל פעילות המסחר שיש בהם קבלת קהל - ובשלב הזה אין כוונה לסגור את מערכת החינוך. גם באירופה עשו הגבלות בהרבה מקומות ולאחר שפתחו חזרה רואים עלייה בתחלואה. עכשיו הם מתכוונים להחזיר שוב את ההגבלות לקראת החגים. מדיניות האקורדיון עובדת בכל העולם ואין דרך להימנע מזה".

בתשובה לשאלה מדוע לא מטילים יותר סנקציות על הערים האדומות, ומחכים לעלייה כללית בתחלואה, הוא אומר כי "ראשי ערים רבים, המשתפים איתנו פעולה, רוצים להשפיע על המצב שלהם. בנוסף, ערים אדומות בוהקות נכנסות להגבלות של אזור מוגבל עם הגבלות בחינוך, אבל אם זוהי עיר גדולה התהליך יותר ארוך. בסך הכל זה עובד בצורה לא רעה והכלים הדיפרנציאליים אפקטיביים".

סגר בנצרת, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"אנחנו לא בשלים בשלב הזה להחיל את הרמזור באופן מלא". פעולות אכיפה בנצרת/ראובן קסטרו

גרוטו מתייחס להפעלה החלקית של תכנית הרמזור וטוען כי "אנחנו לא בשלים בשלב הזה להחיל את הרמזור באופן מלא. התחלואה מתפשטת מהר מידי וישנן הרבה ערים שאינן ירוקות. אך יותר מכך, הרמזור מתייחס לפתיחת דברים שאינם נפתחו עדיין כמו הופעות והסעדה. בכוונה לא פתחנו אותם כי אלו מקומות שגורמים למעבר של אזרחים בין עיר לעיר, וכך עיר ירוקה תהפוך לעיר אדומה".

גרוטו היה ממובילי תכנית האיים הירוקים ומתגאה בהצלחה שלהם, למרות שאילת הפכה לצהובה: "הכל התחיל בביקור שלי באילת וראיתי את המצוקה של התושבים שם ואת כמות האבטלה. אילת הפכה לצהובה בגלל נופשים לא אחראיים, אבל יש שם עבודה טובה מאוד עם המדדים הכי טובים בארץ. אילת היא דוגמה ומופת לבדיקות והיענות האוכלוסייה. זה מודל שהייתי רוצה להחיל בעוד מקומות בארץ".

במשרד הבריאות דרשו פעם אחר פעם להעלות את גובה הקנסות כך שאנשים יירתעו מלהפר את החוק, אך בשל לחצים פוליטיים, הקבינט לא אישר את ההחלטה. "המשרד לביטחון פנים אחראי לאכיפה וצריך לתת את הדין וחשבון על זה", אומר גרוטו וממהר להסתייג: "נוהגים להשמיץ את השוטרים אבל הם נוהגים בצורה טובה גם אם לפעמים נעשות טעויות. חשוב להגיד, הרתעה לא נוצרת על ידי משטרה אלא על ידי משמעת ציבורית. אתמול פקח בנתב"ג סיפר לי שהוא ביקש מאחד הנוסעים לעטות מסכה והבחור אומר לו 'לא אכפת לי, מה תעשה לי'. איך אפשר לעבוד ככה?".

"אין הרבה תחלואה בדובאי"

המשנה למנכ"ל מתייחס לתחלואה ביעד התיירות החדש, איחוד האמירויות. "אין הרבה תחלואה בדובאי", קובע גרוטו, לעומת בכירים אחרים במשרד שטוענים כי יש להכריז על דובאי מדינה אדומה, אך משרד החוץ לא מאשר זאת, כדי לא לפגוע ביחסים הנרקמים בין המדינות. "היה במטוס אחד שחזר כמה חולים, אבל איחוד האמירויות ירוקה עם 1% תחלואה - שליש מהתחלואה היא כאן. צריך לזכור ששם יש אכיפה נוקשה יותר כיוון שזו לא מדינה דמוקרטית והם עושים בדיקות הרבה יותר רחבות", מסביר גרוטו.

השבוע הוחלט כי גרוטו ימונה לאחראי על צוות מטעם משרד הבריאות, שימליץ על הצעדים הנדרשים לצמצום המגעים והצפיפות בנמל התעופה בן גוריון. בעניין זה הוא מספר כי הצוות, שהוקם בשיתוף משרדו ומשרד התחבורה, החליט "שלא מתשאלים חוזרים ממדינות ירוקות ועושים הפרדה בין ירוקות ואדומות. כך נקטין את המגעים הבעייתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully