וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ בנמל ביירות: הקשר הסורי לרכש הכימיקלים מעלה שאלות חדשות

18.1.2021 / 12:50

תחקיר לבנוני ומסמכים מבריטניה מעלים כי החברה שרכשה את האמוניום החנקתי שהחריב את הנמל הייתה קשורה לשני אנשי עסקים סורים המקורבים לאסד ונמצאים תחת סנקציות אמריקניות. האם החומר, המשמש לדישון אך גם לייצור חומרי נפץ, היה מיועד בכלל לסוריה?

בווידאו: אסון הפיצוץ בנמל ביירות/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

החברה שרכשה את האמוניום החנקתי שהתפוצץ בנמל ביירות בקיץ שעבר הייתה על פי החשד קשורה לשני אנשי עסקים סורים שנמצאים תחת סנקציות אמריקניות.

לפי תחקיר של העיתונאי הלבנוני פיראס חתום, ששודר בערוץ אל-ג'דיד בסוף השבוע, החברה "סבארו" שרכשה את החומר הכימי ב-2013 מחזיקה בכתובת בלונדון יחד עם חברות הקשורות לג'ורג' חסוואני ועימאד חורי. השניים, כמו גם אחיו של עימאד, מודלאל, נמצאים תחת עיצומים אמריקניים בשל תמיכתם בנשיא בשאר אסד. לכולם יש אזרחות סורית-רוסית.

משרד האוצר האמריקני האשים את מודלאל חורי ב-2015 ב"ניסיון לרכוש אמוניום חנקתי בסוף 2013". אחיו הוכנס לרשימת הסנקציות שנה לאחר מכן בשל העסקים שעשו יחד. ב-2015 הוטלו סנקציות על חסוואני בטענה שהוא עזר למשטר אסד לרכוש נפט מדאעש, אך הוא הכחיש זאת.

נמל ביירות, לבנון, לאחר הפיצוץ, 4 באוגוסט 2020. AP
הפיצוץ החריב את העיר. נמל ביירות, אוגוסט/AP

לפי בדיקה של רויטרס ברשם החברות הבריטי, סבארו וחברת ההנדסה והבנייה "חסקו" הקשורה לחסוואני ונמצאת תחת סנקציות אמריקניות העבירו את הרישום התאגידי שלהן לאותה כתובת בלונדון ב-25 ביוני 2011. באותה כתובת רשומה גם חברת הדלק התעשייתי IK, שאותה ניהל בעבר עימאד חורי.

עשרות חברות יכולות לחלוק אותה כתובת, אך זה נדיר שהן עוברות באותו היום ולאותה כתובת, לפי בחינת מסמכים של מאות חברות. הסוכן שעזר לרשום את חסקו לא הגיב על יחסי החברה עם סבארו. לא ברור אם חסוואני שלט בסבארו, מה שיכול היה להצביע על מעורבות אפשרית ברכישת החומרים שהתפוצצו בנמל ביירות.

עימאד חורי הכחיש קשר לסבארו. אחיו מודלאל אמר כי "אין הגיון" לקשור בין הפיצוץ לבין חברה הרשומה בכתובת בלונדון יחד עם חברות רבות אחרות.

ברויטרס לא הצליחו להשיג את חסוואני. בנו אמר ממוסקבה כי אביו לא צפוי להגיב על הטענות משום שאלו "שטויות מוחלטות".

נשיא סוריה בשאר אסד, 15 בנובמבר 2019. AP
משטרו היה מעורב ברכישת החומרים? אסד/AP

הממצאים העלו שאלות בלבנון לגבי האפשרות שהאורניום החנקתי, שמשמש לדישון אך גם לייצור חומרי נפץ, היה אמור להגיע לסוריה. "אנחנו רוצים לחקור את זה", אמר יוסף לחוד, עורך דין של כ-1,400 מקורבנות הפיצוץ. "זה יכול להוביל אותנו לשום מקום או שזה יהיה החוט המקשר, אבל עלינו לחקור".

שרת המשפטים של לבנון, מרי קלוד נג'ם, אמרה לרויטרס כי יש לחקור את הדיווח, כמו טענות אחרות הקשורות לפיצוץ. החקירה מתנהלת בחשאיות עלי ידי שופט חוקר.

רשם החברות הבריטי זיהה את מרינה פסיילו, אזרחית קפריסין, בתור המנהלת ובעלת הרוב בחברת סבארו מאז 2016. היא השיבה במייל לרויטרס כי היא לא מנהלת של החברה או בעלים שלה. היא לא הגיבה לשאלות בנושא חסוואני.

בפיצוץ נהרגו 200 איש, אלפים נפצעו ושכונות שלמות נחרבו. גורמים רשמיים אמרו כי הכימיקלים עלו בלהבות אחרי שאוחסנו בנמל בתנאים לקויים במשך שנים.

האמוניום החנקתי הוטען על ספינת "רוסוס" בגיאורגיה, לפי מסמכים רשמיים, בטרם הגיעה לעצירה לא מתוכננת ללבנון ב-2013. היא מעולם לא עזבה את הנמל בשל מחלוקות משפטיות. חברה במוזמביק שהזמינה את המשלוח אמרה כי היא עשתה זאת דרך סבארו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully