וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת לבנון ו-3 שרים לשעבר נאשמים באחריות לאסון בנמל ביירות

10.12.2020 / 15:28

ארבעה חודשים אחרי ש-200 איש נהרגו ואלפים נפצעו, חסן דיאב והבכירים לשעבר נאשמים ברשלנות, לאור ידיעת הרשויות על אחסון החומרים הדליקים במשך שנים. "אני מופתע, המצפון שלי נקי", אמר דיאב, שהתפטר לאחר האסון, אולם מחליפו המיועד חרירי טרם הצליח לגבש ממשלה

בווידאו: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו/צילום: רויטרס

התובע הלבנוני שחוקר את הפיצוץ בנמל ביירות הגיש היום (חמישי) אישומים נגד ראש הממשלה הזמני חסן דיאב ושלושה שרים לשעבר - כך מסרה סוכנות הידיעות הרשמית בלבנון. השופט פאדי סוואוואןהגיש את האישומים נגד דיאב ושר האוצר לשעבר עלי חסן חליל, כמו גם נגד ראזי זעיתר ויוסף פניאנוס, שניהם שרים לעבודות ציבוריות לשעבר.

כל הארבעה נאשמים בגרימת מוות ברשלנות בעקבות הפיצוץ ב-4 באוגוסט, שבו נהרגו יותר מ-200 בני אדם ואלפים נוספים נפצעו. האסון קרה בעקבות התלקחות של 2,750 טונות של אמוניום חנקתי, חומר כימי נפיץ שאוחסן בנמל במשך שנים בידיעת בכירי הביטחון והפוליטיקאים - שלא עשו דבר בנידון.

אני מופתע, המצפון שלי נקי", אמר דיאב בתגובה להעמדתו לדין. דיאב, פרופסור ומרצה לשעבר באוניברסיטה, התפטר כמה ימים לאחר הפיצוץ, שחירב את הנמל והרס חלקים גדולים מהעיר. מחליפו המיועד, ראש הממשלה לשעבר סעד חרירי, טרם הצליח להרכיב ממשלה חדשה בשל המחלוקות הקשות בין הסיעות השונות בלבנון.

ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב במהלך הצהרה לתקשורת במעון הנשיאות בבעבדא 10 בנובבמבר 2020. רויטרס
הגורם הבכיר ביותר שעומד לדין. דיאב, בחודש שעבר/רויטרס

הארבעה הם הגורמים הבכירים ביותר שהוגש נגדם כתב אישום מאז תחילת החקירה, המתנהלת בחשאיות. כעס רב הצטבר בקרב הציבור בגלל החקירה האטית, היעדר התשובות והעובדה שלא הוגש כתב אישום נגד גורמים בכירים עד היום. כ-30 גורמי ביטחון ופקידי נמל ומכס נחקרו מאז הפיצוץ.

זעיתר היה שר התחבורה והעבודות הציבוריות ב-2014, ואחריו כיהן פניאנוס החל מ-2016, ועד תחילת השנה. חליל היה שר האוצר ב-2014, ומ-2016 ועד 2020. בספטמבר הטילה ארצות הברית סנקציות על חליל ופניאנוס, הגורמים הלבנוניים הראשונים שהיא מענישה שאינם חלק מחיזבאללה אף שהם מקורבים לארגון השיעי הנתמך על ידי איראן.

אף שלא ברור אם הם בסופו של דבר יעמדו למשפט, ההתפתחות היא משמעותית עבור לבנון, שבה במשך עשרות שנים נהנו פוליטיקאים בכירים מתרבות של חסינות. דיאב נכנס לתפקיד בתחילת השנה, בתמיכת חיזבאללה, והוא לא נמנה עם האליטה הפוליטית ששולטת בלבנון מאז תום מלחמת האזרחים ב-1990, אף שהוא היה שר חינוך מ-2011 ועד 2014.

עבודות לשיקום נמל ביירות לאחר הפיצוץ העז שאירע בתחילת אוגוסט 31 באוגוסט 2020. רויטרס
הרס בנמל ביירות אחרי הפיצוץ, ספטמבר/רויטרס

לא ברור מדוע התובע בחקירה סימן דווקא אותו, ולא את שלושת ראשי הממשלה הנוספים שהיו בתפקיד מאז הגעת משלוח האמוניום ב-2013. דיאב החליף את חרירי אחרי שהאחרון התפטר בעקבות הפגנות המוניות נגד הממשלה בסוף השנה שעברה. לדבריו, הוא "בטוח שידיו נקיות וכי הוא טיפל בפיצוץ בנמל ביירות בצורה אחראית ושקופה".

בהצהרה מטעם לשכתו הואשם השופט בהפרת החוקה ובעקיפת הפרלמנט, ונאמר כי דיאב כבר סיפק את כל המידע הדרוש לו. השופט תשאל אותו בפעם הראשונה בספטמבר. "האישום המפתיע אינו מכוון רק נגד אדם מסוים אלא נגד התפקיד עצמו, וחסן דיאב לא יאפשר לראשות הממשלה להיות מטרה של שום צד שהוא", נמסר.

לא ברור אם משמעות דבריו היא שהוא לא יסכים להיחקר שוב, אחרי שהשופט אמר כי הוא יחקור את דיאב ואת שלושת השרים השבוע הבא. סוואוואן הודיע על כתבי האישום אחרי ששלח מכתב ומסמכים לפרלמנט בחודש שעבר, ובו עדכן את המחוקקים על חשדות חמורים הקשורים לגורמי ממשל. בתגובה, אמרו חברי הפרלמנט כי החומרים שהם קיבלו לא הצביעו על שום התנהגות מקצועית פסולה.

יוסף לחוד, עורך דין המייצג את משפחות הקורבנות, אמר כי המהלך הוא "צעד הכרחי לגילוי האמת המלאה". הוא אמר כי האישומים נגדם הם תוצאה של חקירה פלילית. הרשעה בעבירת גרימת מוות ברשלנות נושאת עמה עונש מקסימלי של שלוש שנות מאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully