וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון שב לביירות: "ללא רפורמות מהירות - נטיל סנקציות"

עודכן לאחרונה: 1.9.2020 / 22:31

נשיא צרפת הגיע בפעם השנייה בתוך פחות מחודש לבירת לבנון החרבה אחרי הפיצוץ בנמל, ולחץ לקדם רפורמות מהירות. התושבים קראו לו שלא לתמוך בממשלה החדשה, שהוקמה בלחץ פריז. "זאת ההזדמנות האחרונה", הזהיר מקרון. הוא ציין כי חיזבאללה הוא שחקן פוליטי לגיטימי

בווידאו: מקרון בביקור בלבנון/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר היום (שלישי) כי ללא רפורמות מהירות בלבנון, יוטלו סנקציות על בכירים במדינה. הוא אמר זאת במהלך ביקורו בלבנון בפעם השנייה בתוך חודש, בניסיון ללחוץ על המנהיגים הפוליטיים לקדם רפורמות כלכליות אחרי האסון בנמל. אתמול קיבל את המנדט להרכבת ממשלה חדשה הדיפלומט מוסטפא אדיב, אחרי לחץ כבד מפריז.

במהלך הביקור, מקרון שתל עץ ארז, סמלה של המדינה, בשמורת טבע באזור הררי בצפון-מזרח המדינה. בארמון האליזה אמרו כי נטיעת העץ נועדה להראות את "הביטחון בעתידה של המדינה", שגבולותיה נקבעו על ידי צרפת ובריטניה לפני מאה שנה. צוות אוויר צרפתי עשה מטס בשמי האזור והותיר אחריו שובל בצבעי הדגל הלבנוני, אדום, לבן וירוק. לבנון קיבלה את עצמאותה ב-1943.

לדברי מקרון, ששת השבועות הקרובים הם קריטיים עבור עתידה של לבנון. הוא אמר כי הוא מוכן לארח בחודש הבא ועידה בינלאומית שתדון כיצד לסייע למדינה, הנמצאת במשבר החמור ביותר שלה מאז הסתיימה מלחמת האזרחים ב-1990 אחרי 15 שנות לחימה עקובה מדם.

נשיא צרפת עמנואל מקרון מחבק ילדה שנפגעה מהפיצוץ בנמל ביירות במהלך טקס נטיעות, 1 בספטמבר 2020. רויטרס
מקרון מחבק ילדה שנפגעה מהפיצוץ בביירות במהלך טקס נטיעות בביירות, היום/רויטרס

הביקור הקודם של מקרון היה ימים ספורים לאחר האסון בנמל ביירות, שנחרב ב-4 באוגוסט אחרי פיצוץ של כ-2,750 טונות של אמוניום חנקתי, נהרגו 190 איש. יותר מ-6,500 נוספים נפצעו. שלושה בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים. כ-300 אלף איש נותרו ללא קורת גג, ולפי דוח של מועצת השרים שפורסם אתמול, הנזק הישיר נאמד ב-15 מיליארד דולר. לפי הדוח, 50 אלף בתים, תשעה בתי חולים מרכזיים ו-178 בתי ספר ניזוקו.

מקרון גם סייר בנמל ואמר כי הוא רוצה "התחייבויות אמינות" ומנגנון שיבטיח זאת מצד ההנהגה במדינה, כולל בחירות לפרלמנט בתוך חצי שנה עד שנה - אחרת פריז עשויה להטיל סנקציות. הוא אמר שיגיע לביקור נוסף בדצמבר.

במהלך היום, נרשמו עימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון מחוץ לפרלמנט בביירות. הם מחו על הממשל הכושל ועל השחיתות שגררו את לבנון למשבר. חלקם השליכו אבנים.

כוחות לפיזור מהומות של המשטרה נפרסו גם מחוץ למקום שבו נפגש מקרון עם פוליטיקאים ואנשי דת בכירים. "הלגיטימציה מגיעה מהעם", נכתב בשלט של אחד המפגינים".

נשיא צרפת עמנואל מקרון בסיור בנמל ביירות, 1 בספטמבר 2020. רויטרס
דורש לקיים בחירות בתוך חצי שנה עד שנה. מקרון בסיור בנמל ביירות, היום/רויטרס

מקרון, שמוביל את הלחצים הבינלאומיים על לבנון, החל את ביקורו בביירות אתמול בערב, כשנפגש עם הכוכב פיירוז בת ה-85, אחת הזמרות המפורסמות ביותר בעולם הערבי שאהודה על כל הפלגים בלבנון. הוא אמר אתמול לכתבים כי הוא רוצה "להבטיח שהממשלה שתוקם תיישם את הרפורמות ההכרחיות".

ואולם, רבים בלבנון סבורים כי הממשלה החדשה היא עוד מאותו הדבר. עשרות מפגינים קיבלו אתמול את פניו של נשיא צרפת עם שלטים שעליהם נכתב "לא לממשלה בתמיכה או של רוצחים" ו"אל תהיה בצד השגוי של ההיסטוריה".

מאז אוקטובר, המשבר הכלכלי גרם לצניחת הלירה הלבנונית, מנע הוצאת חסכונות מהבנקים המשותקים והחריף את העוני והאבטלה. המצב הנוכחי נעוץ בעשרות שנים של שחיתות ובזבוז של האליטה הפוליטית.

בשבוע שעבר אמרו במשרד החוץ של צרפת כי לבנון עלולה "להיעלם" בשל חוסר המעש של האליטה הפוליטית במדינה, שצריכה לפעול במהירות כדי להקים ממשלה חדשה וליישם רפורמות. לבנון קיבלה הבטחות לסיוע 11 מיליארד דולר בכנס תורמים שנערך בפריז ב-2018, אך זה הותנה ברפורמות שטרם יצאו אל הפועל.

מטס יוצר את צבעי דגל לבנון בשמי ביירות במהלך טקס נטיעות בביירות בהשתתפות נשיא צרפת עמנואל מקרון, 1 בספטמבר 2020. רויטרס
מטס יוצר שובלים בצבעי דגל לבנון במהלך טקס הנטיעות, היום/רויטרס

מקרון ערך בימים האחרונים סדרת שיחות טלפון עם מנהיגי לבנון, שהובילו להשגת קונצנזוס סביב אדיב, שאמור להחליף את חסן דיאב, שהתפטר אחרי האסון בביירות. "זה היה בגגל לחץ השיחות שלו לכולם, הלחץ עם בואו ללבנון, הלחץ מצד כולם שלא רוצים להרגיז אותו", אמר פוליטיקאי בכיר בלבנון.

"זאת ההזדמנות האחרונה עבור המערכת הזאת", אמר מקרון בריאיון למגזין "פוליטיקו" בזמן טיסתו לביירות אתמול. "זה הימור מסוכן שאני עושה, אני מודע לזה. אני שם את הדבר היחיד שיש לי על השולחן: ההון הפוליטי שלי".

גורם בלשכת נשיאות צרפת אמר אתמול כי מקרון דורש "ממשלת שליחות, נקייה, יעילה, המסוגלת ליישם את הרפורמות הדרושות ללבנון". בניגוד לממשלת דיאב, שהתבססה על תמיכת חיזבאללה ובעלי בריתו, אדיב זוכה גם לתמיכתו של ראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי, המקורב לצרפת ונחשב לפוליטיקאי הסוני הבכיר ביותר בלבנון.

ואולם, נשיא צרפת הבהיר כי הוא רואה בחיזבאללה שחקן לגיטימי, משום שהוא נבחר על ידי האזרחים. בניגוד אליו, ארצות הברית, בריטניה ולאחרונה גם גרמניה מגדירות את חיזבאללה ארגון טרור, מה שהקשה על שיתוף הפעולה עם הממשלה הקודמת. כך גם מדינות המפרץ הסוניות, שבעבר השקיעו כספים רבים בלבנון אך חוששות מההשפעה האיראנית עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully