וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להנחיות הסגר: מוסדות לימוד חרדיים בערים אדומות נפתחו | תיעוד

17.1.2021 / 12:05

תלמודי תורה לבנים בבני ברק ובירושלים, המשתייכים לזרם המרכזי וחלקם נשמעים לרב קנייבסקי, חזרו ללימודים. מתיעוד שהגיע לידי וואלה! NEWS נראים התלמידים בערים מוכות תחלואה מגיעים למוסדות בניגוד לחוק. המשטרה: לא ניתן להציב שוטר בכל מקום

בווידאו: טקס הענקת דרגות למפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי/צילום: דוברות משטרת ישראל

מעט יותר משבוע לאחר כניסת הסגר לתוקף, מוסדות חינוך חרדיים רבים נפתחו הבוקר (ראשון) בניגוד להנחיות. בעוד שהפרת התקנות נשארה עד כה במסגרת החוגים הקיצוניים והאנטי-ציוניים, היום הצטרף גם המיינסטרים החרדי. תיעוד שהגיע לידי וואלה! NEWS מגלה כי תלמודי תורה לבנים בבני ברק ובירושלים חזרו ללימודים, ומנהיגי הזרמים מסרבים להשיב אם קראו לפתיחה מחודשת.

המוסד הראשון הוא תלמוד תורה "חכמת שלמה" בשכונת סנהדריה בירושלים. מדובר במוסד בהנהגת הרב חיים קנייבסקי, ממנהיגי הציבור החרדי, שהורה לאחרונה לסגור את מוסדות החינוך "לכמה ימים", כלשונו. אנשי ביתו של הרב קנייבסקי לא השיבו לשאלה אם התיר פתיחה מחודשת של תלמודי תורה ברחבי הארץ.

מנהל המוסד, הרב שלמה פינזל, טען בתגובה כי במוסד לומדים רק תלמידים "מחלימים או ילדים בכיתות של חינוך מיוחד", אף שהחוק אינו מחריג ילדים מחלימים ובמוסד לומדים גם תלמידים שאינם. ב"חכמת שלמה" חזרו ללימודים בסוף השבוע האחרון, והבוקר נפתחו שערי המוסד רק בשעה 10:00, זאת בעוד בימים רגילים הלימודים מתחילים מוקדם יותר.

בני ברק דרכי אבות, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
ההפרות הגיעו למיינסטרים. תלמוד תורה "דרכי אבות" בבני ברק, היום/ראובן קסטרו

תיעוד נוסף הוא משני מוסדות אחרים ששבו ללימודים, והם תלמודי תורה של חסידויות צאנז וסלונים בבני ברק, חסידויות מרכזיות במגזר החרדי. באף אחד ממוסדות אלה לא התבצעה אכיפה של המשטרה, והצעד שלהם מלמדת שמוסדות החינוך החרדיים חוזרים השבוע בהדרגתיות ללימודים, בעיקר בתלמודי תורה לבנים בגילאים של בתי ספר יסודיים.

תלמודי התורה מהזרמים המרכזיים מצטרפים למוסדות נוספים המזוהים עם החוגים הקיצוניים של "העדה החרדית" ו"הפלג הירושלמי" במאה שערים בירושלים, במודיעין עילית, בבני ברק ובאשדוד, שמעולם לא סגרו את שעריהם, למרות הסגר, והמשיכו בלימודים כרגיל. במקומות אלה לא התרחשה אכיפה, ובמקומות אחדים אליהם הגיעה המשטרה, היא הותקפה ולא שבה פעם נוספת.

עוד בוואלה!

הרב אמר

לכתבה המלאה
ברכת אברהם סלונים תלמוד תורה, בני ברק, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
חזרה הדרגתית ללימודים. תלמוד תורה "ברכת אברהם סלונים" בבני ברק, היום/ראובן קסטרו

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי היא "ממשיכה באכיפת תקנות הקורונה ברחבי הארץ למען בריאות הציבור. בשבוע האחרון המשטרה הגבירה את פעילות האכיפה המשטרתית כלפי מוסדות חינוך הפועלים בניגוד לתקנות, ובהתאם בוצעה אכיפה ונרשמו עשרות דוחות גם בהקשר זה".

במשטרה האשימו "חלק מהרשויות, מנהלי המוסדות ומנהיגי הציבור", שלדבריה "לא מסייעים כלל למאמץ הלאומי וחלקם אף נוהגים בחוסר אחריות ונותנים יד להפרות. מטבע הדברים לעולם לא ניתן יהיה להציב שוטר בכל מקום וכל הזמן, לכן אנו מצפים מכל הרשויות הנוגעות בדבר לקחת חלק אקטיבי ופעיל בפעילות המניעה, האכיפה וההסברה למען בריאות הציבור".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לפרסום וקרא לשלול ממוסדות החינוך תקצוב. "‏לא ניתן להציב שוטר בכל מקום אך ניתן לשלול תקציב לכל מוסד חינוכי שמעודד תחלואה ומסכן את בריאות הציבור", כתב והוסיף כי "ישראל ביתנו העלתה חוק כזה בכנסת האחרונה שלא תפקדה, יש לאמץ את תוכנו במיידי".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד גם כן הגיב לפרסום וואלה! NEWS ואמר כי "ממשלה שפויה לא הייתה מאפשרת לרב קנייבסקי לנהל לה את המדינה", הוא הוסיף וטען כי "כשלון הממשלה בניהול משבר הקורונה הביא לנו 4000 מתים, מיליון מובטלים, 80 אלף עסקים שנסגרו. הגיע הזמן לממשלה שפויה".

בני ברק, ירושלים וערים חרדיות נוספות הן ערים אדומות שהתחלואה בהן גבוהה מאוד. בבני ברק יש 4,804 חולים מאומתים, וציון הרמזור שלה הוא 9.9, מה שנחשב בהגדרה עיר אדומה. גם ירושלים היא עיר אדומה, ועל פי נתוני העירייה, שכונת סנהדריה בה ממוקם תלמוד התורה נחשבת שכונה אדומה. בעיר כולה יש כ-16 אלף חולים פעילים. ערים נוספות שבהן פועלים מוסדות חינוך כמו מודיעין עילית, ביתר עילית ובית שמש הן ערים אדומות שהציון שלהן בתוכנית הרמזור הוא 10-9.7.

פארק מתקני כושר סגור עקב סגר, 26 במרץ 2020. גילי יערי, פלאש 90
"ממשיכים באכיפה ברחבי הארץ". מתחם כושר סגור בתל אביב/פלאש 90, גילי יערי

במקביל, בתל אביב ניתן היה לראות היום מתקני כושר, חופי ים ופארקים סגורים במנעולים ומתוחמים עם סרטי סימון, וכלל המוסדות החינוכיים נותרו סגורים. זאת, בזמן שמדד התחלואה בעיר הוא 6.1, המגדיר אותה כתומה, ומספר החולים הפעילים בקרב תושביה הוא 2,189.

משרד החינוך מסר בתגובה: "הנושא מצוי בסמכות משטרת ישראל שהוסמכה לעניין בהתאם לחוק".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully