תלמוד תורה, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
תלמוד תורה, ירושלים, 23 באוקטובר 2020/ראובן קסטרו

הרב אמר

26.10.2020 / 13:41

הרב אברהם פינזל, מנהל תלמוד התורה הגדול ביותר בירושלים, מביט בגאווה בתלמידים שיושבים בצפיפות במשרד שהוסב לכיתה. משבר הקורונה הקצין את המתח הטעון בין חילונים לחרדים, אך האיש שאולי קל לכעוס עליו מתגלה כאחד שקל להבין. בקרב הנוכחי, הוא בטוח שכבר ניצחו

הילדים מסתכלים עליי בסקרנות, ובחשד. הם לא מביטים לי בעיניים, אבל גם לא מסיטים ממני את המבט. "יש לנו פה עיתונאי מתל אביב, אז אני מבקש שנעבור לדבר בעברית במקום ביידיש כדי שהוא יבין", פונה המנהל אל הכיתה, ואז שואל את התלמידים: "למה אתם הגעתם היום לחיידר?". יש בכיתה כ-25 ילדים קטנים וחמודים, בני שש בערך, כולם עם מסיכות על הפנים. גיל נדיר בו עיני הפעוט הסקרניות עדיין בורקות מתוך הפרצוף שכבר התעצב לצורה בוגרת. "ללמוד!", עונים חלקם בצעקות, אחרים עדיין שותקים. "מה? לא שמעתי! למה הגעתם היום?", שואל המנהל בקול רם אך מחויך. "ללמוד!", לפתע צועקים כולם כמו טירונים במסדר מפקד. "מותר ללמוד היום?", שואל המנהל תוך כדי שהוא מסתכל עליי, והם עונים כמקשה אחת: "לא".

"אז למה באתם ללמוד היום אם אסור?", מקשה עליהם הרב.

"זה מה שהרבנים אומרים", אומר ילד בהרמת אצבע.

"למה הרבנים אמרו שצריך ללמוד היום?"

"כדי שהעולם יתקיים", עונים לפתע כולם ביחד, כמו מקהלה שמימית ושטופת מוח.

תלמוד תורה, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
הגיעו ללמוד. תלמידים עוטים מסיכות בתלמוד תורה בירושלים (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

20 ומשהו ילדים אמרו את המשפט הזה כאיש אחד. דמיינו לכם: ילדים שרק לפני רגע למדו ללכת, שבקושי יודעים לשרוך לעצמם את השרוכים, שלא לדבר על לפתור משוואה בסיסית בחשבון - הם מקיימים את העולם. הם יודעים שאסור, אבל הם מאמינים שאם הם לא ילמדו - העולם יפסיק להתקיים. לאוזן חילונית זו מחשבה בלתי נתפסת. ההורים שלהם, המורים שלהם וכל דמות מבוגרת אחרת בחייהם סיפרה להם שעתיד האנושות תלוי בהם. חתיכת אחריות לשים על הכתפיים של ילד בן שש. לפתע נהיה לי חם. שמתי לב שזאת לא כיתה רגילה אלא משרד שהוסב לכיתה. התלמידים יושבים בצפיפות. המזגן פתוח, גם החלון.

המשכנו בסיור המאולתר לכיתה של ילדים בני 8, 10 ו-12. הילדים חמודים גם בגילאים האלה, אבל התחושה מלחיצה, כמו ביקור בגראונד-זירו של הקורונה. הדיאלוג בין מנהל תלמוד התורה לתלמידים חזר על עצמו בכל כיתה, והתשובות היו זהות, אבל הילדים הגדולים יותר נשמעו אפילו יותר בטוחים בצדקתם. "אין העולם מתקיים אלא בזכות הבל פיהם של תינוקות של בית רבן", מדקלמים הילדים הגדולים יותר כמו תוכים את הפסוק מהגמרא, מנמקים את מעשיהם בטקסטים שנכתבו לפני מאות שנים.

הרב אברהם שלמה פינזל, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
לדבריו, אנשי הקהילה שלו "שומרים על החוק". הרב פינזל (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

הרב אברהם פינזל, מנהל תלמוד התורה הגדול ביותר בירושלים, מביט אליי כמנצח, ולא בפעם הראשונה באותו יום. "יש שיגידו שמה שראינו שם בפנים זה דפוס של כת", אני אומר לו בצורה הכי עדינה שאני יכול - ההיפך מהתפיסה המודרנית לפיה מוסד חינוכי אמור להיות מקום שמלמד לשאול שאלות, לעודד את האינדיבידואל להתפתחות אישית כאדם ולתמוך בחשיבה מקורית. "זכותם לחשוב כך", הוא עונה בנימוס אופייני, וגולש לאנקדוטה על התערבות חברית שהציע לח"כ גדעון סער בתקופתו כשר חינוך, בה טען שהילדים שלומדים אצלו ינצחו בתחרות ידע כללי כל בית ספר חילוני. התחרות מעולם לא נערכה, ומבחינתו זו ההוכחה לכך שהוא ניצח בהתערבות.

אפשר להבין את הביטחון והגאווה של פינזל במוסד החינוכי שלו. ובכלל, ברמה העקרונית אין שום סיבה שהילדים החרדים לא יעקפו את הילדים החילונים בכל הנוגע לחינוך, להיפך: הכיתות ממושמעות וקשובות, ובכל אחת מהן הילדים בלעו את דברי המלמד כדברי אלוהים חיים, ושיננו כל הברה. אף אחד מהם לא חשב להפריע ובטח שלאף אחד מהם אין טלפון או שעון חכם שיכולים לגנוב להם את תשומת הלב מהמטרה שלשמה הם נמצאים שם: ללמוד. מבחינתם, אם הם לא ילמדו, העולם יפסיק להתקיים. אם הם ילמדו בצורה הזאת מדעים מדויקים ושפות זרות, הילדים האלה יוכלו לכבוש את העולם. לימודים אקדמיים יראו להם כמו חופשה בקלאב-מד.

הקורונה מקצינה את המתח בציר טעון ממילא

היחסים בין הציבור החילוני לחרדי תמיד התבססו על סטטוס קוו שברירי, שממילא כל צד בו מאמין שהוא נאלץ להתפשר יותר מהשני. אלא שהתפשטות נגיף הקורונה מקצינה את המתח בציר טעון ממילא, והתקופה האחרונה ממחישה זאת ביתר שאת.

בעקבות הגבלות הממשלה, מאות אלפי ילדים ישראלים נמנעים ללכת לבית הספר. ילדי כיתה א' לא לומדים לקרוא, ילדי כיתה ב' לא לומדים חשבון. על הבגרויות וההתפתחות החברתית של הנערים והנערות אין בכלל על מה לדבר. ההורים של הקטנים נשארים איתם בבית ולא יכולים לצאת לעבודה, והמשבר הכלכלי מחריף. כל זה קורה בזמן שאלפי ילדים ישראלים אחרים הולכים לתלמודי תורה. רק הבנים כמובן - הבנות החרדיות נשארות בבית כאילו היו חילוניות.

אחרי לא מעט התלבטויות מצדו, הרב פינזל מסכים להיפגש עמי בביתו שבשכונת שמואל הנביא בירושלים. את "האור הירוק" לריאיון ואת הכתובת למפגש הוא נותן, דרך מתווך, ממש כמה שעות לפני כן. אפשר להבין את החשדנות. הוא סבור שתקשורת המיינסטרים החילונית מציירת תמונת מציאות מעוותת. לדבריו, אנשי הקהילה שלו הם "אנשים ששומרים על החוק. האנשים שהכי מקפידים על ההנחיות של משרד הבריאות".

תלמוד תורה, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
מאות אלפי ילדים חילונים יושבים בבית, בעוד אלפי חרדים הולכים לתלמודי תורה (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו
"אנחנו ציבור שסולד מהפגנות, ציבור שמנסה לעשות הכול בשביל ללכת עד הקצה שלנו כדי לזרום עם המדינה גם כשאנחנו חושבים שהמדינה עושה שטויות"

אבל אתם לא מקפידים על ההנחיות. המוסד החינוכי שלך פתוח בניגוד גמור להחלטת הממשלה.

"ההקפדה שלנו על הנושא של המסיכות זה משהו מטורף והזוי. אצלנו בתלמוד תורה, שזה אלף בנות ו-1,500 בנים מכיתה א' ומעלה, לא תתפוס ילד בלי מסיכה. גם בחמסין הכבד שאמרו שכן אפשר ללכת בלי מסיכות אצלי לא היה ילד בלי מסיכה. ילד שמוריד את המסיכה לרגע - הולך הביתה. המורים לוקחים את הילדים כל יום לשטוף ידיים עם סבון אחרי ההפסקה. כמויות של מנקים עוברים כל היום ומחטאים את כל הכיתות. אנחנו ציבור שסולד מהפגנות, ציבור שמנסה לעשות הכול בשביל ללכת עד הקצה שלנו כדי לזרום עם המדינה גם כשאנחנו חושבים שהמדינה עושה שטויות. הרבנים שלנו מאוד ברורים לגבי זה, והקודים שהכי מדברים לציבור שלנו הם פשוטים: כשאתה תגיע לשמיים אחרי 120 ידונו אותך כרוצח. אתה תגיע לשמיים ותקבל עונש של רוצח בגלל שהיית בלי מסיכה ומי יודע כמה אנשים נדבקו ומתו בגללך. לא מדבר כבר על עוגמת הנפש של בידודים".

עם כל הכבוד להקפדה על המסיכות, עדיין פתחתם בניגוד להנחיות.

"ישבתי בחול המועד עם נציג בכיר של משרד הבריאות, והסברתי לו שיהיה קשה מאוד לסגור את תלמודי התורה, זאת בעיה רצינית. הוא שאל אותי מה אני מציע ואמרתי שלא משנה איזה מתווה הם מציעים, העיקר שתלמודי התורה יישארו פתוחים. הציבור שלי לא הולך למקווה, נשמר להנחיות בנושא חתונות, בתי הכנסת שלנו סגורים. אתה יודע מה זה בשבילי לא ללכת לבית כנסת? אמרתי למשרד הבריאות שעל הכול אפשר להתפשר, נלך על כל מתווה שתביאו, אבל תנו לנו להמשיך להפעיל את התלמודי תורה".

והוא לא נתן לכם.

"לא נכון. הנציג ממשרד הבריאות אמר לי שהוא הולך עם המתווה לראש הממשלה, ואמר שלדעתו הוא יאשר את זה, אבל נצטרך להתפשר רק על התזמון של פתיחת הלימודים. הוא אמר שבשביל להראות שאנחנו אנשים שלא עושים מרד וזורמים נצטרך לא לפתוח בשבוע הראשון, ואז בשבוע השני נוכל לפתוח. כשהבאנו את המתווה הזה [הקובע] שנחכה שבוע ואז נוכל לפתוח בצורה חוקית, שכנענו את הרב קנייבסקי ואת הרב אדלשטיין, מנהיגי הליטאים. אחרי יומיים-שלושה אני מקבל תשובה שלילית. משרד הבריאות מאשר שאין עם זה בעיה בריאותית, אבל המשפטנים לא מאשרים".

הרב חיים קנייבסקי, במהלך השתתפותו בעצרת בחירות של מפלגת 'דגל התורה בצפת 26 בפברואר 2020. דוד כהן, פלאש 90, פלאש 90
"ברגע שהוא אומר, זה נגמר". הרב חיים קנייבסקי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)/פלאש 90, דוד כהן, פלאש 90

בשלב זה הרב פינזל מתעצבן. זו לא הצגה. הוא בן 46 ומתחת לזקן והכובע אפשר לזהות שהוא עדיין ילד סקרן עם עיניים בהירות ומלאות חיים. יש לו עשרה ילדים, חלקם כבר הורים לילדים בעצמם. הוא איש עסקים מצליח שיכול היה לגור בדירה הרבה יותר גדולה ומרווחת מזאת שהוא מארח אותנו בה, אבל הוא אדם צנוע, ובעיקר לא רוצה להרגיל את ילדיו לחיי נוחות כדי לא להסיט אותם מדרך הישר. בזמנו הפנוי הוא מתנדב בעמותת "עזר מציון" במחלקות הקורונה בבתי החולים בירושלים.

האיש שאולי קל לכעוס עליו על הנייר מתגלה כאיש שנורא קל להבין אותו. כשהוא מתעצבן על "המשפטנים" הוא נשמע בדיוק כמו כולנו, שלא מבינים את ההחלטות התמוהות של הממשלה בתקופת הקורונה - ימנים, שמאלנים, חילונים, ערבים, חרדים, אופירה וברקו. כולנו בעל הבאסטה בשוק שלא מבין למה המדינה הורגת לו את הפרנסה, בזמן שהמכולת הצפופה ברחוב ממול פתוחה.

"אנחנו לא שונים מהמפגינים שטוענים שזכות המחאה חשובה יותר מהסגר או בעלי העסקים הקטנים שאומרים שהם יפתחו למרות הסגר", אומר פינזל, "אני מבין אותם. האנשים האלה צריכים להביא אוכל הביתה וההחלטה לסגור עסק קטן שלא מקבל קהל היא החלטה אווילית. אנשים צריכים לאכול. אתה רוצה שאנשים ימותו מרעב, מתסכול, מבדידות או מקורונה? אנשים מקבלים ג'ננה, אנשים מתחרפנים. אדם צריך לשלם משכנתא, אדם צריך להאכיל את הפיות של הילדים שלו. אז אני אומר שאנחנו חיים מתוך הגמרא, והחמצן שלנו הוא לימוד תורה. כשאתה בא לנתק אותי מהחמצן, ואני יודע שהניתוק הזה בא בשביל איזו החלטה משפטית שאין לה שום קשר לבריאות, אני לא יכול לציית לזה".

דוכנים סגורים בשוק הכרמל, ת"א, 20 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"מבין אותם, צריכים להביא אוכל הביתה". דוכנים סגורים בשוק הכרמל (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו
"גם אם מחר מגיע המשיח ואומר לי להביא לו כמה ילדים כדי לעזור בבניית בית המקדש, אני עדיין לא יכול לתת לו"

אבל הפרויקטור גמזו טען בפירוש שהפתיחה של תלמודי התורה מסוכנת בדיוק כמו פתיחה של בתי ספר. מה גם שעם כל הכבוד, החמצן שלכם לא חשוב יותר. גם הורים לילדים בכיתה א' בציבור החילוני נחנקים מההחלטה הזאת, אבל מכבדים אותה.

"אתם צריך להבין מה המשמעות של 'תינוקות של בית רבן' בגילאי יסודי אצלנו. הגמרא אומרת 'אין מבטלין תינוקות של בית רבן אפילו לבניין בית המקדש'. גם אם מחר מגיע המשיח ואומר לי להביא לו כמה ילדים כדי לעזור בבניית בית המקדש, ואם לא זה דוחה את בניית בית המקדש בעוד אלף שנה, אני עדיין לא יכול לתת לו".

אבל אנחנו לא מדברים על משהו היפותטי כמו ביאת המשיח ובניית בית המקדש, אלא על משהו אמיתי שקורה ממש עכשיו. יש כאן מגיפה ובתורה כתוב בפירוש "ונשמרתם לנפשותיכם".

"כשיש לנו בעיות עם הוראות סותרות בגמרא ובתורה, מי המומחים שלנו? הגדולים בתורה. אני התייעצתי עם הרב חיים קנייבסקי והפסיקה שלו היא שהקורונה הרבה פחות מסוכנת מאשר להשאיר את הילדים בבית. הוא התייעץ קודם עם מומחים בנוגע לתחלואה אצל ילדים. אנחנו 55 אלף ילדים ב-208 מוסדות. עשינו טבלאות אקסל של הילדים בכל מוסד וגילינו שלא היה מצב של שני ילדים שנדבקו באותה כיתה. אין הדבקה כמעט בתלמודי תורה".

תלמוד תורה, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"עשינו טבלאות אקסל בכל מוסד וגילינו שלא היה מצב של שניים שנדבקו באותה כיתה" (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

את אותם הנתונים אבל אפשר להביא מבתי ספר ממלכתיים בנס ציונה, ירוחם ונהריה. עדיין ההחלטה הגורפת היא שילדים החל מכיתה א' נכון לעכשיו לא הולכים לבית ספר ואתם מצפצפים על זה.

"אני מאמין שלציבור החילוני הנושא הזה של הלימודים של הילדים בבתי ספר הוא לא כמו חמצן לנשימה. אני מרגיש שאני פשוט הולך למות אם הילדים האלה לא באים לתלמוד תורה וההורים של הילדים מרגישים ככה. גם הרב קנייבסקי מרגיש ככה".

גם הורים חילונים נחנקים מזה שהילדים לא הולכים לבתי הספר, ובטח שאכפת להם מהחינוך של הילדים, אבל בתי הספר שלהם סגורים.

"תאר לך שהיו אומרים לציבור החילוני שמהיום והלאה בתל אביב בנות הולכות בצד אחד של הרחוב והבנים הולכים בצד השני של הרחוב. הייתם מסכימים לזה? הייתם מורדים בזה? היו שומרים על כזה חוק? תאר לך שמחר יהדות התורה מקבלת 52 מנדטים. אנחנו שולטים במדינה ונחליט שמי שנוסע ברכב בשבת מקבל קנס של 5,000 שקל, היית נוסע בשבת או לא?".

תלמוד תורה, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"אני מרגיש שאני פשוט הולך למות אם הילדים האלה לא באים לתלמוד תורה" (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

אני מניח שהיה פורץ מרי אזרחי, בדיוק כפי שקורה כרגע אצלך.

"יפה. בשבילי לבוא ולהגיד שהילדים של התלמוד תורה יהיו סגורים כאשר אין תחלואה, יש מתווה שמאושר על ידי נתניהו, אדלשטיין וכל הבכירים וזה נעצר רק מסיבה משפטית - אז אני לא נמצא במרי אזרחי, אבל אני לא מציית".

זה היינו הך.

"מרי אזרחי זה אחד שכל מה שלא בא לא טוב לא עושה".

זה לא חייב להיות "כל דבר". יש משהו ספציפית שלא בא לך טוב, ואתה פשוט לא מבצע אותו. במקרה זה משהו שעלול לגרום להתפרצות מחודשת של מגיפה מסוכנת בכל המדינה, ועל הדרך גם להגדלת הקרע והשיסוע בחברה שלנו.

"יש המון דברים שלא באים לי טוב אבל אני פועל לפי התקנות. אני מתפלל בחוץ. אני עוטה מסיכה. אני לא עושה שום פעולת הווי. אני לא עושה חתונות או בר מצוות".

תלמוד תורה, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"לא קיבלתי דוחות אבל גם אם היו נותנים לי זה לא היה מרתיע אותי" (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

אבל זה נכון על כולם. בשום מקום במדינה אסור לעשות חתונות או בר מצוות, ולא בטוח שזה לא נעשה בצורה כל כך גורפת גם על ערים ירוקות כדי לא לפגוע במרקם העדין עם החרדים.

"בוא נלך לדיזנגוף או לטיילת בתל אביב ונראה כמה אנשים מפרים הנחיות".

נניח, אבל זה שבמקומות אחרים מפרים הנחיות לא אומר שזה בסדר. מה גם שאדם שהולך בתל אביב בלי מסיכה לוקח אחריות על עצמו ועל האנשים שהוא יפגוש, שזה לא תקין ובשביל זה נעשית אכיפה, אבל אתה לוקח אחריות על 1,500 ילדים והמשפחות שלהם.

"ברגע שהרב קנייבסקי אומר, זה נגמר. לא קיבלתי דוחות אבל גם אם היו נותנים לי זה לא היה מרתיע אותי. גם אם היו באים ועוצרים אותי. שיתלו אותי עם רגליים הפוכות זה לא יעזור".

יש משהו שהרב קנייבסקי יכול להגיד לך לעשות ואתה תסרב?

"אין דבר כזה. הרב קנייבסקי זה מלאך, זה לא בן אדם".

"אם גמזו היה מבין את החרדים, הדברים היו נראים אחרת"

זו לא הפעם הראשונה שפסיקה של הרב קנייבסקי התנגשה בצורה בוטה עם החלטה של המדינה. בחודש מרץ האחרון, בזמן שמערכת החינוך הושבתה באופן מוחלט, כולל גני הילדים והחינוך המיוחד, קנייבסקי הורה להמשיך להפעיל את הישיבות, הכוללים ותלמודי התורה. בתקופה הזאת נדבק הרב פינזל בקורונה.

יותר מחצי שנה לאחר מכן, הוא מספר על הקושי בהתמודדות עם המחלה. "בקושי עמדתי על הרגליים", הוא מתאר, "לא היה לי קושי בנשימה אבל היו לי בעיות קוגניטיביות. הרגשתי שהייתה לי פגיעה של ממש בזיכרון. זה נמשך המון זמן. רק עכשיו אני מרגיש שאני ממש נפטר מאחרוני התסמינים". גם הרב קנייבסקי, בן 92, נדבק לאחרונה בקורונה, אך לפי דבריו של פינזל הוא הבריא ונמצא כיום שלילי לנגיף.

אתה לא חושב שמצופה ממך בתור מישהו שחווה את המחלה בצורה קשה להתנהל בצורה יותר אחראית כלפי הילדים שנמצאים באחריותך?

"בית הספר הוא המקום שמשחרר לפי דעתי את ההדבקה והם לא מבינים את הדבר הזה. יש הרבה דברים שגמזו לא מבין. אם גמזו היה מבין את הציבור החרדי ומדבר אליו בשפה שלו, הדברים היו נראים אחרת לגמרי".

כינוס ועדת העבודה, הרווחה והבריאות |  פרויקטור הקורונה, רוני גמזו מציג סקירתו בנושא המאבק בנושא נגיף הקורונה. כנסת, ירושלים 19 באוקטבור 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"יש הרבה דברים שהוא לא מבין". גמזו (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן
"ברגע שאתם אומרים: אל תתחתנו ואל תלמדו - אנחנו פשוט לא יכולים לקבל את זה. זה כאילו שאתה דורך לי על הצוואר ולא נותן לי לנשום"

תמיד היה אנטגוניזם נגד החרדים בגלל נושאים כמו הפטור מגיוס, תקציבים לישיבות, נישואים אזרחיים וכו', אבל הפעם נחצה קו אדום. אנשים מרגישים שהבריאות והפרנסה שלהם נפגעת בגלל החרדים. אדם שהעסק שלו נחרב או שאימא שלו מתה מקורונה שומע אותך מדבר בצורה ברורה ורהוטה ומסביר שאתה החלטת בנפש צלולה להתעלם מההנחיות של גמזו וכל מומחי הבריאות והוא רותח.

"אם היו מציעים מתווה לפיו מותר לפתוח את תלמודי התורה אבל עם הרבה החמרות אחרות, היינו מקבלים את זה. ברגע שאתם אומרים: אל תתחתנו ואל תלמדו - אנחנו פשוט לא יכולים לקבל את זה. זה כאילו שאתה דורך לי על הצוואר ולא נותן לי לנשום. היה צריך לאשר חתונות בצורה מצומצמת של עד עשרה משתתפים ומעל זה קנס של 150 אלף שקל. לא היית רואה אף אחד מפר את ההנחיות בנוגע לחתונות".

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 6 ביולי 2020. ראובן קסטרו
פעולות אכיפת קורונה בתל אביב, יוני (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

יכול להיות שזאת הבעיה: התרגלתם שיש חוק אחד לכולם וחוק אחר בשבילכם. אף אחד לא אומר לכם 'אל תלמדו' או 'אל תתחתנו', אלא פשוט לדחות לתקופה מסוימת עד שהתחלואה תרד - בדיוק כמו אצל כולם.

"אתה לא יכול להגיד לזוגות אצלנו לא להתחתן. אצל החילוניים החבר והחברה גרים יחד אז אין להם בעיה לדחות את החתונה, אצלנו אסור להם אפילו להיפגש. חוסר ההבנה של החילונים את אורח חייו של הציבור החרדי מביא את כל הדברים האלה".

אני חושב שזה הפוך. התפיסה הרווחת היא שהציבור החרדי לא מבין את הבעיה שנקראת קורונה. בכל העולם מתמודדים עם המגיפה בצורה אחת, ובישראל מתמודדים איתה בצורה עקומה לגמרי בגלל ציבור אחד שמסרב ליישר קו. ברור לך שאם נלך לגל שלישי של תחלואה ועוד סגר זה יהיה עליכם?

"מאיפה אתה יודע? בוא נדבר עוד שבועיים, נראה את נתוני התחלואה, ונראה אם צדקתי או לא".

אף שוטר לא הגיע לחלק דוח

לא כולם ברחוב החרדי מסכימים עם הרב קנייבסקי או עם הנחרצות של הרב פינזל. ההכללה שנעשית חדשות לבקרים בתקשורת ל"רחוב החרדי" היא מלאכותית במקרה הטוב, וגזענית במקרים אחרים. בשיחה שערכתי עם הורה של אחד מהילדים שלומדים אצל פינזל, עולה שיש הורים שחוששים לשלוח את הילדים ללימודים לנוכח התחלואה במגזר, אבל מפחדים יותר להפר הנחיות של הרב קנייבסקי. באופן מנוגד להיגיון, חלק מההורים התקשרו בעצמם למשטרה כדי "להלשין" על עצמם, בתקווה שהמשטרה תפזר את ההתקהלות הלא חוקית. ספוילר: היא לא הגיעה.

שאלתי את פינזל איך הוא מנהל את תלמוד התורה הגדול בירושלים, ומפר את החוק בצורה ברורה, ובכל זאת אף שוטר לא הגיע לתת לו דוח. הוא התחמק מתשובה. שאלתי גם את המשטרה את אותה שאלה וקיבלתי תגובה קצת תמוהה (המובאת בסוף הכתבה). בזמן שבחוף הים בתל אביב צעירה נאזקה בטענה שנחה על החוף בניגוד להנחיות, די מוזר שהמשטרה לא מצאה זמן לבקר במוסד שהיה פתוח במשך כל השבוע האחרון בצורה מתוקשרת ובוטה.

פינזל חוזר ומסביר לי שמבחינתו היה הכי קל להפסיק את הלימודים, לא לקחת אחריות על הבריאות של תלמידיו, ולהתרכז בעסקים שלו ובמשפחתו. מבחינתו הפעלת המוסד החינוכי היא כאב ראש אחד גדול, אבל הוא מחויב לדרכי התורה ולהנחיותיו של הרב קנייבסקי. יותר מכך, לפי האמונה שלו, לימודי הקודש של "התינוקות" בתלמוד התורה מגנים לא רק עליהם, אלא גם עליי ועל העולם כולו. אני מסרב בנימוס למסקנה הזאת.

תלמוד תורה, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"החמצן שלנו הוא לימוד תורה". תלמוד תורה בירושלים (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

אתה מבין שרוב הציבור פשוט לא מבין אותך? גם אם תגיד עוד מאה פעם שאתה מפר את ההנחיות כדי לשמור עלינו, הציבור הכללי שקורס בתקופת הקורונה לא יצליח להבין את ההתעקשות על פסוק אחד בגמרא תוך כדי התעלמות מפסוק אחר בתורה.

"אני לא אוהב לעשות השוואות, אבל אני רואה בתקשורת איך מחבקים את המפגינים בבלפור ואיך תומכים בעסקים הקטנים, אז הייתי מצפה מהתקשורת הישראלית שיתייחסו אלינו בצורה דומה. יש פה חוסר הבנה. כשאתה אומר לי 'אל תלמד' - אני לא יכול. אני יכול להתחשב בך, אני יכול להעריך אותך, אני יכול לאהוב אותך אני יכול לזרום איתך במיליון דברים שאתה רוצה, אבל יש דבר אחד שאני לא יכול. כשאתה אומר לי להתנהג שלא לפי דרך התורה - ואתה אף פעם לא אומר לי את זה בדרך כלל".

ומה עם אהבת ישראל? כבר עכשיו אפשר להגיד שהשנאה לחרדים שוברת שיאים. זאת התחושה שעולה כשרואים את הרב קנייבסקי פשוט מקים מדינה בתוך מדינה, ולא משנה בכלל אם זה מדויק או לא. שיח השנאה לא מטריד אותך?

"פה יש בעיה חמורה. אם היינו מתגייסים לצבא כולנו הייתה הרבה יותר אהבת ישראל. אם לא היינו מפגינים על שבת ועל ניתוחי מתים ועל חילולי בתי קברות הייתה הרבה יותר אהבת ישראל. אבל יש דברים שאנחנו לא יכולים להסכים עליהם בשביל אהבת ישראל".

"אי אפשר לנצח קבוצה שמוכנה להתאבד על העקרונות שלה"

בסלון ביתו של פינזל תלויים תמונות ודיוקנאות של גדולים בתורה. בצדו האחר תלויה תמונה גדולה של חוף ים עם עצי דקל מוריקים. היא שוברת את המראה "הדתי" של הדירה, ומוסיפה לה תחושה כמעט היפסטרית. כשמעמיקים איתו בדיבור, אפשר לשכוח לרגע מהמסיכות הפיזיות והמטאפוריות שלנו, ומגלים שאנחנו פחות שונים ממה שאנחנו חושבים. רגע של אופטימיות: עם דיאלוג אמיתי בין הציבור החילוני לחרדי שאינו מתווך דרך תקשורת שטחית ופוליטיקאים מושחתים, אפשר יהיה אולי לבנות כאן חיבור טוב יותר לעתיד. כאילו שיש לנו בכלל ברירה אחרת.

חשוב לו מאוד להבהיר כמה שהוא סולד מאלימות ושומר חוק. פעם קיבל דוח על נהיגה במהירות מופרזת, ביקש להישפט, ודרש משופט התעבורה להגדיל לו את הקנס. במקביל הוא מתבטא בצורה קשה נגד חרדים שמתעמתים עם שוטרים או קוראים להם "נאצים". לטענתו, יש לפזר באלימות חרדים שעושים חתונות המוניות בצורה מתריסה ולא מתרגש מתמונות של חרדים שנפגעו בעימותים עם שוטרים ("לא היו אמורים להיות שם מלכתחילה"). יש לו גם בטן מלאה על חברי הכנסת החרדים שתומכים בהתנהגות הזאת.

הרב אברהם שלמה פינזל, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"אנחנו לא צריכים את העזרה של המדינה ומצד שני גם לא יוצאים נגדה". הרב פינזל (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

אז אם יבואו אליך מחר בבוקר שוטרים וידרשו ממך לפזר את התלמידים הביתה ולסגור את המקום, לא תתעמת איתם?

"מה פתאום. אלה ההנחיות המפורשות שקיבלנו. לא מתעמתים עם שוטרים. באופן כללי לא יוצאים נגד המדינה".

טוב זה קל כי כרגע המדינה משרתת אתכם יפה. מה יהיה אם תחוו שוב תקופה כמו עם לפיד. כמה זמן תוכלו להחזיק מעמד בלי נציגים חרדים בממשלה?

"עברנו שנתיים קשות מאוד עם לפיד, המוסד שלי נפגע במיליוני שקלים ולא שכחתי לביבי את זה. ועדיין, אנחנו יודעים להסתדר גם בלי המדינה. יש מיליונרים יהודים ברחבי העולם שיתמכו בנו כלכלית אם נצטרך. אנחנו לא צריכים את העזרה של המדינה ומצד שני גם לא יוצאים נגדה. הגבול יהיה רק אם ביום סגריר המדינה תחליט שאנחנו לא לומדים תורה יותר. זה יהיה כמו היוונים. המלחמה של המכבים ביוונים".

מי ינצח?

"בוודאי שאנחנו. אתה לא יכול לנצח לעולם קבוצה נחושה שמוכנה להתאבד על העקרונות שלה".

seperator

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל ממשיכה באכיפת תקנות הקורונה ברחבי הארץ למען בריאות הציבור. מאז תחילת השבוע, הגבירה המשטרה את פעילות האכיפה המשטרתית כלפי מוסדות חינוך הפועלים בניגוד לתקנות, ובתוך כך בוצעו מאות ביקורים ובדיקות במוסדות חינוך רבים ברחבי הארץ ובירושלים בפרט. בעקבות מקרים בהם התגלו הפרות שונות במוסדות חינוך, נרשמו למעלה ממאה דוחות תוך מיקוד האכיפה במנהלי המוסדות ומפעיליהם. לצד זאת לעולם לא ניתן יהיה להציב שוטר כל הזמן בכל מקום, לכן אנו מצפים מכל הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה הנוגעים בדבר לקחת חלק אקטיבי ופעיל בפעילות המניעה, האכיפה וההסברה למען בריאות הציבור. נמשיך בפעילות האכיפה, במוסדות החינוך ובכל מקום אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully