וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה חשפה טיל בליסטי לשיגור מצוללות במצעד צבאי

עודכן לאחרונה: 15.1.2021 / 10:22

פיונגיאנג הציגה ארסנל נשק חדש במצעד ראווה, בתום הכינוס של מפלגת השלטון. לפי מומחים, "קים ג'ונג און רוצה להעביר לארצות הברית מסר בניסיון לחלץ ממנה ויתורים לקראת כניסת ביידן לתפקיד הנשיא". בשבוע שעבר כינה המנהיג העליון את האמריקנים "האוייבים המרכזיים שלנו"

בווידאו: קים ג'ונג און מודה שהתכנית הכלכלית נכשלה/צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית ערכה הלילה (שישי) מצעד צבאי בבירה פיונגיאנג, עם תום הקונגרס של מפלגת השלטון. במצעד הוצגו טילים מסוגים שונים, בהם טיל בליסטי ששוגר מצוללת, טנקים ואמצעי לחימה נוספים. המנהיג העליון קים ג'ונג און צפה בטקס, שמתקיים בזמן שהרפובליקה המבודדת נתונה במשבר כלכלי חמור בשל הסנקציות שמוטלות עליה ומגיפת הקורונה.

סוכנות הידיעות הרשמית במדינה תיארה את הטילים, שהוצגו על משאיות בכיכר קים איל סונג שבבירה, כ"נשק העוצמתי ביותר בעולם". מומחים סבורים כי קוריאה הצפונית רוצה להעביר לארצות הברית מסר של עוצמה בניסיון לחלץ ממנה ויתורים, פחות משבוע לפני כניסת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לתפקיד.

צפון קוריאה חושפת טילים בליסטיים חדשים במצעד צבאי בפיונגיאנג, 15 בינואר 2021. רויטרס
משאיות נושאות את הטילים הבליסטיים, פיונגיאנג, היום/רויטרס

קים, שחבש כובע פרווה ולבש מעיל עור, חייך ונופף בזמן שפיקח על המצעד בכיכר קים איל סונג, שבו צעדו חיילים לצד כמה מהטילים החדשים של המשטר, בהם טילים בליסטיים לטווח קצר וטיל בליסטי לשיגור מצוללות. קוריאה הצפונית ערכה כמה ניסויים בשיגורי טילים מתחת למים, ומומחים מעריכים היא רוצה לפתח צוללות מבצעייות שאותן תוכל לחמש בטילים.

הטיל החדש המשוגר מצוללות תואר על ידי התקשורת הרשמית כפוקגוקסונג-5, דגם משודרג של פוקגוקסונג-4 שנחשף במצעד גדול יותר שערכה קוריאה הצפונית באוקטובר. בניגוד למצעד ההוא, הלילה לא הוצגו הטילים הבין-יבשתיים הגדולים ביותר שלה, שלפי ההערכות מסוגלים לשאת ראש קרב גרעיני ולפגוע בארצות הברית.

מצעד צבאי בפיונגיאנג, קוריאה הצפונית, 15 בינואר 2021. רויטרס
מצעד צבאי בפיונגיאנג, היום/רויטרס

משרד ההגנה של ארצות הברית סירב להתייחס למצעד. ממשלת קוריאה הדרומית טרם מסרה תגובה, אבל משרד החוץ בסיאול אמר כי השליח הבכיר שלה לנושא הגרעין שוחח על הצעדים האחרונים של קוריאה הצפונית עם עמיתו בארצות הברית.

קוריאה הצפונית לא ערכה ניסוי גרעיני או שיגרה טיל בליסטי בין-יבשתי מאז 2017, אך קים אותת שהוא לא מחויב עוד להפסקה שגזר על עצמו אחרי ששיחות הגרעין עם נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ קרסו.

ביום רביעי, קים יו ג'ונג, אחותו של קים ובכירה במפלגת השלטון, כינתה את קוריאה הדרומית "אדיוטים מדרגה ראשונה" על כך שהיא עקבה אחרי הסימנים לקיומו של מצעד צבאי בפיונגיאנג.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און במצעד צבאי בפיונגיאנג, 15 בינואר 2021. רויטרס
"מרשה לעצמו להשתמש במעט האמצעים שיש לו על מצעד ראווה צבאי", קים בטקס, היום/רויטרס

ליף-אריק איזלי, פרופסור באוניברסיטת סיאול, הביע דאגה מכוונותיה של השכנה מצפון. "הכלכלה במדינה במצב גרוע מאוד אחרי משבר הקורונה העולמי יחד עם הסנקציות הבינלאומיות", אמר. "למרות, או אולי אפילו בגלל זה, קים ג'ונג און מרשה לעצמו להשתמש במעט האמצעים שיש לו על מצעד ראווה שכזה".

ביום שבת האחרון איים קים להגדיל את ארסנל הנשק הגרעיני במדינה, כשפירט רשימה של טכנולוגיות נשק חדישות הנמצאות בפיתוח, וציין כי גורל היחסים של קוריאה הצפונית עם וושינגטון תלוי בכך שהאחרונה תזנח את המדיניות העויינת שלה כלפי מדינתו.

הוא כינה את וושינגטון "האויבת המרכזית שלנו" ואמר כי "לא משנה מי עומד בראשה, העוינות שלה עומדת בבסיסה ולעולם לא תשתנה". דבריו פורשו כהפעלת לחץ על ביידן, שאינו צפוי להיפגש עם הרודן הקומוניסטי עם כניסתו לתפקיד, אלא אם הוא יכריז על נסיגה משמעותית מתכנית הגרעין של צפון קוריאה. ביידן כינה בעבר את קים "בריון" וביקר את יחסיו עם הנשיא היוצא.

מצעד צבאי בפיונגיאנג, קוריאה הצפונית, 15 בינואר 2021. רויטרס
חיילים במצעד הצבאי בפיונגיאנג, היום/רויטרס

מנהיג קוריאה הצפונית אמר כי מדינתו לא תשתמש ראשונה בנשק הגרעיני, וכי תפעיל אותו רק אם תאויים. הוא הוסיף כי קיים פתח לדיאלוג עם וושינגטון, אך הדגיש כי על קוריאה הצפונית לתגבר את יכולותיה הצבאיות על רקע העויינות האמריקנית המתגברת.

בכך הגיע לסיומו קונגרס מפלגת הפועלים השלטת, כינוס פוליטי נדיר שקים ערך לאחרונה בשנת 2016. בקונגרס השתתפו 250 בכירי מפלגה, 4,750 צירים ו-2,000 צופים. בנאומו ביום הראשון לקונגרס הודה קים כי תוכנית החומש הכלכלית שלו כשלה "כמעט בכל המגזרים". הרודן הקומוניסטי אמר כי האסטרטגיה הכלכלית בחמש השנים האחרונות לא עמדה ביעדיה, והוא קרא לחיזוק יכולות המדינה להסתמך על עצמה. קים רצה להגדיל את הצמיחה ואת אספקת החשמל, אך סוכנויות של האו"ם דיווחו על מחסור שיטתי בחשמל ובמזון, שהוחמר על ידי סנקציות בינלאומיות, מגיפת הקורונה ושיטפונות קשים.

בנאומו אמר קים כי קוריאה הצפונית תחזק עוד יותר את קשריה עם סין, המשמשת חבל ההצלה הכלכלי הגדול ביותר שלה, ותקף את שכנתו מדרום על התרגילים הצבאיים עם ארצות הברית והכנסת נשק מודרני למדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully