וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9,000 ילדים מתו: אירלנד מכה על חטא "בתי הממזרים"

14.1.2021 / 15:17

הממשלה התנצלה רשמית בפני מאות אלפי ילדים ונשים שנשלחו ל"בתי אם-תינוק" - מוסדות שהפעילה הכנסייה הקתולית בתמיכה המדינה, ואליהם נשלחו תינוקות שנולדו מחוץ לנישואים ואימהותיהם. בדוח נחשפו עדויות על התעללות ויחס משפיל. "הבושה לא הייתה שלהם - היא שלנו"

בווידאו: ראש ממשלת אירלנד מתנצל על היחס של המדינה והכנסייה לממזרים/צילום: רויטרס

ממשלת אירלנד והכנסייה הקתולית במדינה פרסמו אתמול (רביעי) התנצלות על היחס לילדים שנולדו מחוץ לנישואים ולאימהות שלהם במהלך המאה הקודמת. במהלכה, הפעילה הכנסייה בתמיכת השלטונות מערך של מוסדות "בתי אם-תינוק" שבהם האימהות והילדים שלהן הושפלו וזכו ליחס אכזרי.

ראש הממשלה, מייקל מרטין, הוביל את חברי הממשלה לקבל אחריות ולהביע חרטה בפני בתים ומשפחות שנפגעו ונודו במשך דורות. אימון מרטין, ראש הכנסייה הקתולית של אירלנד, עודד בישופים ונזירות להתנצל על תפקידה המרכזי של הכנסייה במדיניות הזאת, שנחשבת היום לפרק אפל בתולדות המדינה.

ההתנצלות הגיעה בעקבות פרסום דוח של ועדת חקירה, שחשף התעללות קשה והזנחה באותם מוסדות שאליהם הושלכו אימהות לא נשואות ולילדיהן. ואולם, למרות ההתנצלות, ניצולים מאותם "בתים" וחברי פרלמנט מהאופוזיציה אמרו כי הדוח אינו מרחיק לכת מספיק כדי לבסס אישום פלילי נגד המדינה והכנסייה. הם קראו להחרים נכסי כנסייה אלא אם כן המוסד יתרום לתכנית שיקום ממלכתית.

בית קברות במחוז טואם באירלנד, שבו נמצאו מאות גופות של ילדים שמתו ללא תיעוד בבתים לממזרים. 14 בינואר 2021. רויטרס
פרק אפל בתולדות אירלנד. אתר הנצחה לילדים שמתו בבתי ממזרים במחוז טואם/רויטרס

ראש הממשלה השיב לפרלמנט כי הוא מסכים שהמדינה נושאת באחריות עיקרית לנושא. "עלינו לעשות כל שביכולתנו עבור הנשים והילדים, שהתייחסו אליהם בכזאת אכזריות, כדי להראות את החרטה העמוקה, ההבנה והתמיכה שלנו בהם", אמר מרטין. "לכן", המשיך ראש הממשלה. "בשם הממשלה, המדינה ואזרחיה, אני מתנצל על העוול העצום שנגרם לדורות של אימהות איריות וילדיהן, שסיימו בבתים לאם ותינוק או במוסד המחוזי".

בין השנים 1922 - 1998, כ-56 אלף נשים ו-57 אלף ילדים שנחשבו ל"ממזרים" הושמו או נולדו בבתים ייעודיים כאלה, שנוהלו בעיקר על ידי נזירות. המשפחות הביאו את הנשים לבתים, שרשמית הוגדרו כבתי יתומים וסוכנויות אימוץ, זאת כדי להסתיר את דבר ההריון והלידה מחוץ לנישואים, שנחשבו לבושה.

בדוח של ועדת החקירה לא נמצאו עדויות להתעללות מינית וראיות מועטות להתעללות פיזית - גרסה שאותגרה בעבר על ידי כמה מהניצולים - אך תועדו בו אכזריות, חוסר סובלנות, הזנחה ושיעורי תמותת תינוקות "מחרידים", כלשון הדוח - בערך כפול מהממוצע הארצי. בסך הכול, 9,000 ילדים מתו בתקופה זו.

בית קברות במחוז טואם באירלנד, שבו נמצאו מאות גופות של ילדים שמתו ללא תיעוד בבתים לממזרים. 14 בינואר 2021. רויטרס
שיעורי תמותה "מחרידים". בית קברות לממזרים במחוז טואם/רויטרס

בדוח לא נמצאו עדויות להתעללות מינית, והוא כולל מעט ראיות להתעללות פיזית - בניגוד לעדויות של כמה מן הניצולים - אולם הוא כן תיעד את האכזריות, חוסר הסובלנות, ההזנחה והשיעור המחריד של תמותת תינוקות בבתים האלו - בערך כפול מהממוצע הארצי. "נהגנו בכבוד כלפי האדיקות הדתית, אך לא הצלחנו להפגין חסד בסידי, אפילו לאלו שהיו הכי זקוקים לו", אמר ראש הממשלה מרטין.

לדבריו, הדוח בן 2,865 העמודים, שכתיבתו ארכה חמש שנים, נתן לניצולים קול וביטוי. "תושבים לשעבר מדברים על תחושת הבושה בגלל המצב שאליו נקלעו", אמר. "הבושה לא הייתה שלהם - היא שלנו".

הדוח זכה לכיסוי נרחב באירלנד, שהעיב על הסיקור של מגיפת הקורונה במדינה. אימון מרטין, ראש הכנסייה הקתולית באירלנד, התנצל על מה שהוא הגדיר כאמיתות "מטרידות וכואבות".

"אני מסכים שהכנסייה הייתה בבירור חלק מאותה תרבות בה אנשים תויגו, נשפטו ונדחו לעתים קרובות", אמר. "על כך ועל הפגיעה והמצוקה הרגשית שנמשכה לאורך זמן, אני מתנצל".

בית קברות במחוז טואם באירלנד, שבו נמצאו מאות גופות של ילדים שמתו ללא תיעוד בבתים לממזרים. 14 בינואר 2021. רויטרס
"לא הצלחנו להפגין חסד בסידי, אפילו לאלו שהיו הכי זקוקים לו". בית הקברות לממזרים בטואם/רויטרס

החקירה החלה בעקבות חשיפה כי קרוב ל-800 ילדים שמתו בבתי אם-תינוק במחוז טואם במדינה נקברו ללא רישומי קבורה. קתרין קורלס, היסטוריונית שסייעה לחשוף את שערוריית טואם, בירכה על ההתנצלות וקראה לנזירות לאפשר להוציא את שרידי האדם ולבדוק את ה-DNA שלהם.

ההיסטוריונית קתרין קורלס, שחשפה אתר קבורה באירלנד של מאות ילדים שמתו בבתי ממזרים ללא תיעוד, צופה בהתנצלות של ראש הממשלה. 14 בינואר 2021. רויטרס
ההיסטוריונית קתרין קורלס צופה בהתנצלות ההיסטורית של ראש הממשלה, אתמול/רויטרס

בחפירות באזור נמצאו כמויות משמעותיות של שרידי אדם. מסדר האחיות "בון-סקורס", שניהל את הבית, פרסם אז התנצלות על המקרה. "אנו מודים כי תינוקות וילדים שמתו בבית נקברו בצורה לא מכובדת ולא מקובלת. על כל זה אנו מצטערים מאוד", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully